OBS! Finskt hundfoder återkallas efter förgiftningar - har exporterats till Sverige

Fler medieuppgifter från Finland:

https://svenska.yle.fi/a/7-10045032

Musti & Mirri ersätter åtminstone i Finland veterinärkostnader för besök som uppstått pga fodret.
I Sverige får man rimligen vända sig till återförsäljaren.

Då blir den dåliga kommunikationen ännu mer obegriplig...

Eftersom det står i pressmeddelandet från Arken zoo att de kommer ersätta veterinärkostnader så utgår jag från att de får stå för det även om det råkade bli så för att de kopierat PM från Musti.
 
Utan att veta ett smack så antar jag att det finns flera fabriker för sånt? Knappast bara en enda i hela Finland - om det nu är därifrån flingorna kommer.
Och att det som ska bli människoföda har hårdare kontroller och därmed är lite dyrare.
Bara ett tänkt scenario.
Nu vet jag inte hur det är i Finland, men i Sverige råder samma krav på t.ex. hygienisk kvalitet vid tillverkning av hundfoder som vid tillverkning av människomat. Som du är inne på används ju ofta samma ingredienser eller ingredienser med samma ursprung - när det gäller köttråvara oftast kött/ben från samma slaktkropp, men olika delar som går till människo- respektive djurföda. Så det är inte alls säkert att man skiljer på potatisflingor till djurfoder och potatisflingor till människomat.
 
Nu vet jag inte hur det är i Finland, men i Sverige råder samma krav på t.ex. hygienisk kvalitet vid tillverkning av hundfoder som vid tillverkning av människomat. Som du är inne på används ju ofta samma ingredienser eller ingredienser med samma ursprung - när det gäller köttråvara oftast kött/ben från samma slaktkropp, men olika delar som går till människo- respektive djurföda. Så det är inte alls säkert att man skiljer på potatisflingor till djurfoder och potatisflingor till människomat.

Vilket gör det hela ännu mer skrämmande :crazy:
 
Det är nog en tillfällighet men här i Australien har stora mängder foder från Meals for Mutts återkallats. Främst deras foder med fisk i. Men pga mögel.

Tror att MfM är Australien-ägt och tillverkat och inte exporteras / importeras (under annat namn?)

Jag ger MfM till min hund men deras Lamm&Känguru-foder. Har inte hittat mögel i det eller märkt något på hunden.

Här har det varit på tv-nyheterna t o m och på hemsidan osv.. folk erbjuds ersättning om de blivit drabbade.
 
Det är nog en tillfällighet men här i Australien har stora mängder foder från Meals for Mutts återkallats. Främst deras foder med fisk i. Men pga mögel.

Tror att MfM är Australien-ägt och tillverkat och inte exporteras / importeras (under annat namn?)

Jag ger MfM till min hund men deras Lamm&Känguru-foder. Har inte hittat mögel i det eller märkt något på hunden.

Här har det varit på tv-nyheterna t o m och på hemsidan osv.. folk erbjuds ersättning om de blivit drabbade.

Det är relativt vanligt med mögelsporer och/eller toxiner efter mögel i torrfoder. Fast man har nog blivit bättre på att upptäcka det numera.
 
Jag har foder hemma av ett av partierna som är återkallat. Ett av de få icke veterinärfodren som fungerar för allergihunden så lite irriterande. Däremot så är ofta foderkulorna i olika storlekar mellan olika batcher så märks att de inte har en helt likartad produktion för alla. Nu är livsmedel fel område för mig så har inte tillgång till någon bra metod för att testa toxiner men jag har ändå tillgång till ett bra utrustat labb så göra en odling för att se om det finns något levande borde gå att ordna även om värmetåligt toxin låter mer troligt....
 
Det här kom ut på min Fb idag:

Dog News ·
Följ​

·

Laboratorieproverna klara – därför blev hundarna sjuka av hundmaten
‼️

Musti Group: En omfattande utredning i samarbete med Livsmedelsverket, veterinärer och producenter har nu avslutats – Potatisflinga gjorde att husdjur blev svårt sjuka!
Potatisflingorna användes i Smaak Känslig fisk spannmålsfri hundmat och Smaak kyckling spannmålsfri kattmat. Företaget har sedan dess helt dragit tillbaka produkterna från sitt sortiment. I Sverige såldes hundmaten genom Arken Zoo och VetZoo.
Höga koncentrationer av glykoalkaloider i utländska potatisflingor bekräftad som orsak till att husdjur insjuknat
Glykoalkaloider är beska och giftiga ämnen som naturligt kan bildas i potatis. Man kan se om en potatis producerat ämnet om den till exempel blivit grön eller börjat få groddar.
Under de senaste två veckorna har vi arbetat i nära samarbete med den finska livsmedelsmyndigheten, veterinärer och leverantörer för att fastställa orsaken till den oönskade reaktioner hos vissa husdjur.
Den nyligen externt genomförda laboratorieanalysen har nu bekräftat att anledningen till att husdjur insjuknar är den höga koncentrationen av glykoalkaloider som funnits i utländska potatisflingor. Tester har utförts både på råvaran och färdig produkt, vilket avslöjade förhöjda nivåer av glykoalkaloider i båda fallen. Potatis utgör en betydande del av receptet i vår produkt ”SMAAK Adult Grain-Free Fish för hundar”, där glykoalkaloidnivån var förhöjd. Vi har använt dessa potatisflingor i två av våra produkter. Förra veckan tog vi bort dessa produkter från försäljningen helt och avslutade produktionen, skriver företaget på sin sida.
#mustijamirri #mustigroup #arkenzoo #vetzoo #smaak #potatis #potatisflingor #hundfoder #hundmat #hundmatsskandal #fredrikälskarhundar #harligahund #härligahund #svenskakennelklubben
 
Ser nu flera inlägg på fb om fodret "Pure Natural" också.
Samma symtombild, att det började hos finska hundar men nu dykt upp på några svenska.
Vet ej hur mycket/litet sanning det, men om någon har det fodret och/eller funderar på att börja med det kan det vara värt att undersöka.
 
Ser nu flera inlägg på fb om fodret "Pure Natural" också.
Samma symtombild, att det började hos finska hundar men nu dykt upp på några svenska.
Vet ej hur mycket/litet sanning det, men om någon har det fodret och/eller funderar på att börja med det kan det vara värt att undersöka.
Innehåller det också potatis/potatisflingor?
 
Ang. misstankar ang även Purenatural


Kopierat från person (uppfödare?) på FB:
"Nu behöver jag hjälp med spridning, snälla dela allt ni kan, vi måste få tag i dessa familjer då vi är fler drabbade.
Du/ni i Finland som hade valp/valpar som avlidit av Purenatural vill ni ta kontakt med mig? Vi har problem i Sverige nu med exakt samma symptom som vi läst valparna i Finland haft.
I Need help with sharing, please share" We have to reach these families as we are more affected.
You in Finland who had a puppy/puppies that died from Purenatural, would you like to contact me? We have problems in Sweden now with exactly the same symptoms that the puppies in Finland had. Please, get in touch with me!
Tarvitsen apua tiedon levittämisesså, olkaa hyvät ja jakakaa kaikki mitä voitte! Meidän on tavoitettava nämä perheet, koska meitä on useampia jotka ovat kärsineet.
Sinä/te Suomessa, joilla oli pentu/pentuja, jotka menehtyivät Purenatual, voisitteko ottaa yhteyttä minuun? Meillä on nyt Routsissa ongelmiä täsmälleen somojen oireiden kanssa kuin Suomessa kärsineillä pennuilla. Ottakaa yhteyttä, ole hyvä!
Observera att vi känner till SMAAK men dessa foder tillverkas i samma fabrik och våra valpar har exakt likadana symtom. Utöver det så är valparna från en "gammal" uppfödare som funnits i MÅNGA år, inga parasiter, bakterier eller annat genetiskt är påvisat. Enda gemensamma nämnaren är fodret. Några av valparna har intensivvårdas, andra inneliggande på avdelning, flera har täta återbesök hos veterinärer.
Jag tar också gärna emot de som haft samma problem som vi har med fodret, ni är flera som hört av sig, stort som smått kan betyda mycket i detta fall.
Jordbruksverket är kontaktade likaså Arken Zoo som äger både Arken, SMAAK och Purenatural. Musti group har nu kontakt med mig. De önskar få in allt som har att göra med detta foder, Batch, journaler, synpunkter och åsikter, allt som kan vara av värde. Jordbruksverket avvaktar kontakt från Musti group efter deras utredning.
https://www.facebook.com/mustijamirri deras finska sida där ni kan läsa allt, där finns även Purenatural omnämnt och även flera av SMAAK än de som återkallade! De sa till mig de inte hört talas om purenatural men det finns omnämnt på flera ställen av personer som haft problem med Purenatural och att kundtjänst inte hjälpt till."

Hon delar också detta klipp som jag bifogar.
När de skriver "forskning" antar jag att de menar att man gjorde ordentlig utredning( obduktion?
Hur som kan det bli märkliga ordval då det ev är googleöversatt från Finska (?)
Vet ej. Jag tar med nypa salt , men hade jag haft det fodret så hade jag uppskattat att någon spred detta till mig och jag kunde avvakta med det fodret tills jag hunnit undersöka det hela.
 

Bifogade filer

  • pure natural.jpg
    pure natural.jpg
    180,3 KB · Visningar: 100
Senast ändrad:
Ang. misstankar ang även Purenatural


Kopierat från person (uppfödare?) på FB:
"Nu behöver jag hjälp med spridning, snälla dela allt ni kan, vi måste få tag i dessa familjer då vi är fler drabbade.
Du/ni i Finland som hade valp/valpar som avlidit av Purenatural vill ni ta kontakt med mig? Vi har problem i Sverige nu med exakt samma symptom som vi läst valparna i Finland haft.
I Need help with sharing, please share" We have to reach these families as we are more affected.
You in Finland who had a puppy/puppies that died from Purenatural, would you like to contact me? We have problems in Sweden now with exactly the same symptoms that the puppies in Finland had. Please, get in touch with me!
Tarvitsen apua tiedon levittämisesså, olkaa hyvät ja jakakaa kaikki mitä voitte! Meidän on tavoitettava nämä perheet, koska meitä on useampia jotka ovat kärsineet.
Sinä/te Suomessa, joilla oli pentu/pentuja, jotka menehtyivät Purenatual, voisitteko ottaa yhteyttä minuun? Meillä on nyt Routsissa ongelmiä täsmälleen somojen oireiden kanssa kuin Suomessa kärsineillä pennuilla. Ottakaa yhteyttä, ole hyvä!
Observera att vi känner till SMAAK men dessa foder tillverkas i samma fabrik och våra valpar har exakt likadana symtom. Utöver det så är valparna från en "gammal" uppfödare som funnits i MÅNGA år, inga parasiter, bakterier eller annat genetiskt är påvisat. Enda gemensamma nämnaren är fodret. Några av valparna har intensivvårdas, andra inneliggande på avdelning, flera har täta återbesök hos veterinärer.
Jag tar också gärna emot de som haft samma problem som vi har med fodret, ni är flera som hört av sig, stort som smått kan betyda mycket i detta fall.
Jordbruksverket är kontaktade likaså Arken Zoo som äger både Arken, SMAAK och Purenatural. Musti group har nu kontakt med mig. De önskar få in allt som har att göra med detta foder, Batch, journaler, synpunkter och åsikter, allt som kan vara av värde. Jordbruksverket avvaktar kontakt från Musti group efter deras utredning.
https://www.facebook.com/mustijamirri deras finska sida där ni kan läsa allt, där finns även Purenatural omnämnt och även flera av SMAAK än de som återkallade! De sa till mig de inte hört talas om purenatural men det finns omnämnt på flera ställen av personer som haft problem med Purenatural och att kundtjänst inte hjälpt till."

Hon delar också detta klipp som jag bifogar.
När de skriver "forskning" antar jag att de menar att man gjorde ordentlig utredning( obduktion?
Hur som kan det bli märkliga ordval då det ev är googleöversatt från Finska (?)
Vet ej. Jag tar med nypa salt , men hade jag haft det fodret så hade jag uppskattat att någon spred detta till mig och jag kunde avvakta med det fodret tills jag hunnit undersöka det hela.

Jag kan inte hitta att man gjort någon bedömning eller analys av Purenatural eller de varianter av SMAAK som inte innehåller potatisflingor, varken på fb-sidan eller på Mustis hemsida? Finns det några belägg för att det har ett samband? Är det någon utomstående som gjort analyser på fodret och har mer fakta på fötterna i så fall?
 
Jag kan inte hitta att man gjort någon bedömning eller analys av Purenatural eller de varianter av SMAAK som inte innehåller potatisflingor, varken på fb-sidan eller på Mustis hemsida? Finns det några belägg för att det har ett samband? Är det någon utomstående som gjort analyser på fodret och har mer fakta på fötterna i så fall?
Jag tror inte att man kommit så långt, men vet inte.
Kanske är det bara misstankar/ det mest troliga än så länge?


Här i Arken-butiken där jag bor säljer de ju massa smaak och Purenatural och inga skyltar där om vilka batcher/fodervarianter som de drar tillbaka. Var där senast igår och det var som om ingenting hänt.
Så ganska otydligt. Likaså på deras fb-sidor och hemsidor. Förmodligen pga av marknadsföringsskäl (?)
 
Jag kan inte hitta att man gjort någon bedömning eller analys av Purenatural eller de varianter av SMAAK som inte innehåller potatisflingor, varken på fb-sidan eller på Mustis hemsida? Finns det några belägg för att det har ett samband? Är det någon utomstående som gjort analyser på fodret och har mer fakta på fötterna i så fall?
Det är kanske en alarmist, samma sort som varnade för insektsfoder relativt nyligt.
Det vore ju ytterst märkligt med ohörd valpdöd pga foder i 2 länder.
 
Det är kanske en alarmist, samma sort som varnade för insektsfoder relativt nyligt.
Det vore ju ytterst märkligt med ohörd valpdöd pga foder i 2 länder.

Ja, framförallt när jag är väldigt övertygad om att producenten gjort allt de kan för att inte mer foder ska gå ut med samma kontamination. Det skulle kosta dem alldeles för mycket som bolag att slarva med uppföljningen just nu.

Jag tänker också att det som hänt här är något som kan hända hos andra producenter också. Det finns i princip ingen som gör egna analyser av precis alla inköpta råvarupartier "bara för att".

(Det har vi inte gjort när jag jobbat med humankonsumtion heller. Man testar högriskprodukter och följer de kontrollprogram som finns, men i övrigt litar man oftast på att leverantörskedjan fungerar.)
 
Jag har två hundar som har blivit förgiftade av fodret. Valpen fick utslag, dålig avföring, luktar illa i munnen och är framförallt väldigt väldigt trött. Hon slutade med fodret i början på oktober och hade nu i måndags irritation i tarmen vilket vi då på röntgen. Hon har mycket mer symtom än så. Hennes kullsyskon är i dåligt skick och har legat inne för intensiv vård, två stycken senast nu i helgen. Vi ägare i samma kull har utbytt symtom ang hundarna ett tag och man har undrat om det varit fodret. Valparna har visat symtomen i omgångar och de mådde bra hos uppfödaren då deras mat från Purenatural var tillverkad i Tyskland och småpåsarna vi valpköpare fick hem är tillverkat i Finland i samma lokal som Smaak! Redan efter 2 veckor har man märkt symptomen komma smygande, men man famlar och tror sig hitta orsaker. Min schäfertik på 27 kg, som var till åldern ville gärna äta fodret och tänkte att det inte kan skada. Hon fick dålig avföring, luktade lik i munnen, hon åt dåligt, hon drack lite, hon gick undan, hon var trött, hon blev tvättad och omhändertagen av de övriga flocken som aldrig vek från hennes sida, hon kom aldrig ur löpet utan löpte länge, hon började snubbla, urinläckage, tappade bakänden när hon gick, höll svansen i en konstig böjd position. Givetvis var vi hos veterinären, tog alla blodprover som fanns, genomsökte henne och gjorde röntgen. Vi letade efter metastaser och tumultet och livmodersinflammation, eftersom hon inte slutade löpa. Hon var orolig och ängslig. I början på november märker jag hur hela hon börjat stänga av kroppen, som att hon dör inifrån och jag fick den 6/11 låta henne somna in. Hela tiden känner jag att något är fel, hon var gammal men ändå var hon pigg och alert och full av liv, tills hon åt Purenatural. Sambandet mellan fodret och tiken förstod jag i helgen när valpens syskon intensivvårdas. Jag bröt ihop fullständigt när jag ser att min älskade Tequila fått sätta livet till för att en fodertillverkare säljer dåligt foder!
Ju mer vi forskat, googlat, lagt ut på fb desto mer information kommer upp om sjuka hundar, valpar och katter och många som dött i samband med fodret. Vi har en av ägarna i kullen som driver i detta nu, ägarna ska ställas inför rätta! Vi kommer inte att ge oss!

https://m.facebook.com/story.php?st...bAic56Gt4ptN1zZl&id=557737825&mibextid=WC7FNe
 

Bifogade filer

  • IMG_5093.png
    IMG_5093.png
    218,4 KB · Visningar: 82

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp