OBS! Finskt hundfoder återkallas efter förgiftningar - har exporterats till Sverige

Jag har två hundar som har blivit förgiftade av fodret. Valpen fick utslag, dålig avföring, luktar illa i munnen och är framförallt väldigt väldigt trött. Hon slutade med fodret i början på oktober och hade nu i måndags irritation i tarmen vilket vi då på röntgen. Hon har mycket mer symtom än så. Hennes kullsyskon är i dåligt skick och har legat inne för intensiv vård, två stycken senast nu i helgen. Vi ägare i samma kull har utbytt symtom ang hundarna ett tag och man har undrat om det varit fodret. Valparna har visat symtomen i omgångar och de mådde bra hos uppfödaren då deras mat från Purenatural var tillverkad i Tyskland och småpåsarna vi valpköpare fick hem är tillverkat i Finland i samma lokal som Smaak! Redan efter 2 veckor har man märkt symptomen komma smygande, men man famlar och tror sig hitta orsaker. Min schäfertik på 27 kg, som var till åldern ville gärna äta fodret och tänkte att det inte kan skada. Hon fick dålig avföring, luktade lik i munnen, hon åt dåligt, hon drack lite, hon gick undan, hon var trött, hon blev tvättad och omhändertagen av de övriga flocken som aldrig vek från hennes sida, hon kom aldrig ur löpet utan löpte länge, hon började snubbla, urinläckage, tappade bakänden när hon gick, höll svansen i en konstig böjd position. Givetvis var vi hos veterinären, tog alla blodprover som fanns, genomsökte henne och gjorde röntgen. Vi letade efter metastaser och tumultet och livmodersinflammation, eftersom hon inte slutade löpa. Hon var orolig och ängslig. I början på november märker jag hur hela hon börjat stänga av kroppen, som att hon dör inifrån och jag fick den 6/11 låta henne somna in. Hela tiden känner jag att något är fel, hon var gammal men ändå var hon pigg och alert och full av liv, tills hon åt Purenatural. Sambandet mellan fodret och tiken förstod jag i helgen när valpens syskon intensivvårdas. Jag bröt ihop fullständigt när jag ser att min älskade Tequila fått sätta livet till för att en fodertillverkare säljer dåligt foder!
Ju mer vi forskat, googlat, lagt ut på fb desto mer information kommer upp om sjuka hundar, valpar och katter och många som dött i samband med fodret. Vi har en av ägarna i kullen som driver i detta nu, ägarna ska ställas inför rätta! Vi kommer inte att ge oss!

https://m.facebook.com/story.php?st...bAic56Gt4ptN1zZl&id=557737825&mibextid=WC7FNe
Vilken av alla sorter av purenatural har hon ätit?
 

Bifogade filer

  • IMG_5215.png
    IMG_5215.png
    114,4 KB · Visningar: 20
Idag skapade rottisuppfödaren en fb-grupp "inte ett djur till".
Där inne är många som under dagen vittnar om problem även från Purenatural.
 
Idag skapade rottisuppfödaren en fb-grupp "inte ett djur till".
Där inne är många som under dagen vittnar om problem även från Purenatural.
Är man då helt säker på att det är fodret som orsakat problemet och inte att de ätit annat också som varit olämpligt och bara råkat få liknande symptom samtidigt?

Minns att det förut någon gång var skriverier och extrema varningar för smittsam magsjuka, efter att någon haft väldigt sjuk hund och hade hört att fler var det. De som däremot jobbade på djursjukhusen, de sa att javisst, de hade magsjuka hundar inne, men inte fler än vanligt.
 
Är man då helt säker på att det är fodret som orsakat problemet och inte att de ätit annat också som varit olämpligt och bara råkat få liknande symptom samtidigt?

Minns att det förut någon gång var skriverier och extrema varningar för smittsam magsjuka, efter att någon haft väldigt sjuk hund och hade hört att fler var det. De som däremot jobbade på djursjukhusen, de sa att javisst, de hade magsjuka hundar inne, men inte fler än vanligt.
Nej, inte helt säkert, bara så som jag skrev.
Så pass många vittnesmål att just jag tänker att det är värt att varna så att de som ger dessa foder kan välja trappa ut tills man vet mer, kanske följa gruppen och nyhetsuppdateringar och bilda sig egen uppfattning i avvaktan på mer information.
 
Rapporter fortsätter att komma.
Såklart kan inte varje misstänkt fall vara direkt kopplat till fodret.
Men symtombilderna är så lika att det knappast kan vara en slump. Och just att de lindras och ibland helt försvinner när man tar bort fodret.

Om du har ett fall, rapportera till företaget men också väldigt gärna i fb-gruppen #inteettdjurtill.
Förstår verkligen varför de inte stoppas försäljningen i inväntan på mer klarhet.

Symtombilden verkar vara en men oftast båda av följande

1. Kräk, diareer, akuta magkramper och att när hunden kommer in blir diagnosen ofta akut bukspottkörtelinflammation
2. förlamningar av olika slag, smärtor i rörelseapparaten (ofta rygg, ibland ben) och att det i vissa av fallen vänt till kramper och att hunden dör eller tas till veterinären och får sista sprutan.
Gäller PURE NATURAL och SMAAK. Oklart om det verkligen bara är de som innehåller potatisen.
Läs gärna i den gruppen om du har dessa foder till dina hundar och bilda dig uppfattning.
 
Senast ändrad:
Rapporter fortsätter att komma.
Såklart kan inte varje misstänkt fall vara direkt kopplat till fodret.
Men symtombilderna är så lika att det knappast kan vara en slump. Och just att de lindras och ibland helt försvinner när man tar bort fodret.

Om du har ett fall, rapportera till företaget men också väldigt gärna i fb-gruppen #inteettdjurtill.
Förstår verkligen varför de inte stoppas försäljningen i inväntan på mer klarhet.

Symtombilden verkar vara en men oftast båda av följande

1. Kräk, diareer, akuta magkramper och att när hunden kommer in blir diagnosen ofta akut bukspottkörtelinflammation
2. förlamningar av olika slag, smärtor i rörelseapparaten (ofta rygg, ibland ben) och att det i vissa av fallen vänt till kramper och att hunden dör eller tas till veterinären och får sista sprutan.
Gäller PURE NATURAL och SMAAK. Oklart om det verkligen bara är de som innehåller potatisen.
Läs gärna i den gruppen om du har dessa foder till dina hundar och bilda dig uppfattning.
De fodrena ska ju inte innehålla potatis alls?
 
Potatisbolaget hävdar att det inte är något fel med deras potatis.

"Mustis och Mirris giftfoder var rester av franska pommes frites. Det nederländska företaget Planture Loop bekräftar att de har levererat potatis till Finland. Företaget hävdar att den sålda potatisen till Musti var överskott från franska pommes frites, men att potatisen inte kan vara orsaken till symtomen. Iltalehti och Follow the Money har publicerat en artikel där det sägs att Musti Group har köpt potatis från Planture Loop till sina Smaak-foder. Musti Group har påstått att höga glykoalkaloidnivåer i den utländska potatisen används i receptet och har orsakat illamående och hälta hos husdjur, men har ännu inte offentliggjort sina laboratorieresultat. Planture Loop hävdar att deras produkt inte kan ha påverkat händelsen enligt testresultat. Det finns motsägelser i informationen mellan de två företagen. Ruokavirastos undersökningar pågår fortfarande."

"Ruonavirastos" är troligen den finska motsvarigheten till Livsmedelverket

Källa, Finsk nyhetstidning:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/...dMmh_n2lK30W6V6H2dMTjT3KifOyrA42-QGdaZKOqReKo
 
Ser nu att ursprungsland verkar vara Finland på Pure Natural MED spannmål. Pure Natural grainfree har Spanien som ursprungsland ?
Läser dock detta på Arkens sida under "mer info",
Hm... så knasigt. Jag googlade och hittade informationsblad om annat. Men de kan ju ha flyttat tillverkningen eller ha den på många ställen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp