Odla i pallkrage; tips och trix

Miao

Trådstartare
Jag har tänkt att för första gången testa på att odla lite i pallkrage! Har läst att det är relativt enkelt och tacksamt, och jag vill börja mitt nyfunna (minimala men växande :D) trädgårdsintresse med något lite lätt.

Jag är mest intresserad av att odla potatis, men lök (gul/röd/schalottenlök) och ev morot är också på intresselistan. Hade gärna gett mig på vitlök, men vet inte om de är mycket svårare/ej så bra att odla i pallkrage? Som sagt, kan INGET utom det lilla jag googlat mig till.

Så, Bukes alla hobbyodlare med pallkrageerfarenhwt; era bästa tips, era do’s and don’ts, saker ni hade vetat när ni började? Vilka grönsaker är lättast, vilken potatissort är mest förlåtande (och godast 🤤) att odla själv? Saker att tänka på, solläge och skötsel och annat?

Hit me!
 
Jag har tänkt att för första gången testa på att odla lite i pallkrage! Har läst att det är relativt enkelt och tacksamt, och jag vill börja mitt nyfunna (minimala men växande :D) trädgårdsintresse med något lite lätt.

Jag är mest intresserad av att odla potatis, men lök (gul/röd/schalottenlök) och ev morot är också på intresselistan. Hade gärna gett mig på vitlök, men vet inte om de är mycket svårare/ej så bra att odla i pallkrage? Som sagt, kan INGET utom det lilla jag googlat mig till.

Så, Bukes alla hobbyodlare med pallkrageerfarenhwt; era bästa tips, era do’s and don’ts, saker ni hade vetat när ni började? Vilka grönsaker är lättast, vilken potatissort är mest förlåtande (och godast 🤤) att odla själv? Saker att tänka på, solläge och skötsel och annat?

Hit me!
Jag odlade vitlök i pallkrage förra året och petat ner för i år igen. Man sätter alltså vitlök på hösten.
 
Jag odlar vitlök i pallkrage. Gick bra förra året som var första året för mig. Satte nya i höstas/vintras i pallkrage för det här året.

Morot för mig funkar bäst att sätta väldigt tidigt. De jag sår i april blir bra, men de jag sår i juni blir det ingenting av - tror jag har något som äter upp de groddarna…

Potatis odlade jag första året förra året och det var inte min grej även om jag älskar att äta potatis. Jag har ont om plats och odlar hellre tomater och vad jag förstår ska man inte odla tomater och potatis intill varandra.
 
Investera i ett sånt här lock till pallkragen, blir som ett miniväxthus. Sallad är väldigt tacksamt då, växte som ogräs med minimal skötsel :D

Morötter går bra odla i pallkrage men tänk på att blanda i sand, de vill ha luftigt. O kom ihåg att gallra ordentligt, annars blir de väldigt små 😅 En sort som är kul är Harlequin, flerfärgad sort med allt ifrån vit/ljusgul till lila morötter. Helt okej äta om än inte supergod men passar bra i sallader. Tror de "vanliga" orangea är bättre om man vill ha de som smakar riktigt bra.
 
Potatis är väl inte klockrent i pallkrage då det tar så mycket plats, satsa i såna fall helst på någon delikatesspotatis så blir det lite roligare. Kom ihåg att vattna mycket, det blir varmt och torrt i pallkragar som är upphöjda från jorden och inte påverkas av den utlämnande effekten från marken. Täckodla helst, lägg gräsklipp på jorden så den inte står bar i solgasset
 
Jag odlade tidig färskpotatis i pallkrage förra året och det blev en succé. :) Enkel krage med täckodling. Nu är ju jorden i mina pallkragar väl bearbetad men det blir säkert ett hyfsat resultat även i ny odling.

Jag har ca 30 kvm land med pallkrageodling. Jag odlar det mesta i pallkrage och har så gjort under några år nu. Har även några bäddar och ett par växthus.

De grundläggande trixen har redan nämnts; grunda med kartong och tidning i botten, på med organiskt material, gödsel och jord. Se till att vattna ofta och mycket, speciellt om lådorna står i utsatt läge. Täckodla, så förhindrar du en del av vattendunstningen. Tänk på att lägga tidning och kartong så att det går ut en bit från kanten, annars letar sig ogräset in snabbt. Alternativt att du använder markväv till gångarna och då sätter väven en bit in under kragarna.

Ska du odla potatis tillsammans med annat i samma odling så rekommenderar jag verkligen att du väljer en sort med resistens mot bladmögel. Får du in bladmögel i odlingen så sprids det till andra plantor inom solanaceae-familjen och det blir riktigt trist. Alternativt sätter man potatisen längre bort i eget land, men då ska det vara en bra bit mellan odlingarna.
 
Jag har tänkt att för första gången testa på att odla lite i pallkrage! Har läst att det är relativt enkelt och tacksamt, och jag vill börja mitt nyfunna (minimala men växande :D) trädgårdsintresse med något lite lätt.

Jag är mest intresserad av att odla potatis, men lök (gul/röd/schalottenlök) och ev morot är också på intresselistan. Hade gärna gett mig på vitlök, men vet inte om de är mycket svårare/ej så bra att odla i pallkrage? Som sagt, kan INGET utom det lilla jag googlat mig till.

Så, Bukes alla hobbyodlare med pallkrageerfarenhwt; era bästa tips, era do’s and don’ts, saker ni hade vetat när ni började? Vilka grönsaker är lättast, vilken potatissort är mest förlåtande (och godast 🤤) att odla själv? Saker att tänka på, solläge och skötsel och annat?

Hit me!
Bästa tips jag fått för odla morötter i pallkrage var att vara jättenoga med att fröna ligger fuktigt, de verkar inte vilja gro om det blir torrt alls. Lyckats med morötter två år i rad efter att ha misslyckats totalt tidigare. Någon sa så inte för tätt, fröna är så nedrans små. Jag har gallrat allteftersom (trots att det sägs att man inte riktigt ska göra det för då kommer morotsflugor osv, samtidigt om man odlar i högre pallkrage sägs de inte riktigt orka flyga upp) och ätit upp det jag gallrat när de börjar nå något slags storlek.

Vitlöken begrep jag väldigt sent vill ha en massa gödsel, trodde de var ganska självgående men så var det inte.

Det verkar som att potatis vill bli vattnade :) jag trodde de var självgående men det verkar inte så, har fortfarande inte lyckats helt med potatis.
 
Jag funderar också på pallkrage i år :)

Varför väljer du pallkrage framför ”vanligt” land @Miao?

Ett par anledningar;

a) Vet inte om intresset kommer hålla i sig, då är det lättare att göra sig av med pallkragar än att ha lagt arbete på att fixa till riktiga land :D.
b) Har - minst - 5 hundar , kommer vara lättare att hålla dem ifrån att gräva/pissa på/i pallkragar än i inbjudande land (inbillar jag mig ;) ), går att avgränsa enklare
c) Bor på typ urberg :rofl: . Har bara ca 10-20 cm jord ner till berget i största delen av trädgården.

Och så säkert några anledningar till :D ! Mycket är dock urberget som "spökar", skulle det bli så att odlingsintresset skulle växa så är det max växthus som gäller, kommer aldrig få till riktiga land på den tomt vi har idag :).
 
Behöver du gödsel och täckmaterial för jordförbättring? Jag har typ 15 kubik brunnen gödsel från förra året och dubbelt så mycket från årets bädd som är perfekt att täckodla med. Bara att ta med släpkärra och hämta :rofl:

Skämt å sido så växer det mesta bra i pallkragar. Du kan bygga varmbänk av dem för att få en längre säsong.
 
Behöver du gödsel och täckmaterial för jordförbättring? Jag har typ 15 kubik brunnen gödsel från förra året och dubbelt så mycket från årets bädd som är perfekt att täckodla med. Bara att ta med släpkärra och hämta :rofl:

Skämt å sido så växer det mesta bra i pallkragar. Du kan bygga varmbänk av dem för att få en längre säsong.

Jag kan svänga förbi med Fårrden och stuffa skåpet fyllt med gödsel, 😜👌!!
 
Vitlöken begrep jag väldigt sent vill ha en massa gödsel, trodde de var ganska självgående men så var det inte.
Vitlök är ganska självgående, men vill man ha lökar som är större än en tumnagel gäller det att gödsla.
En klok person sa en gång att vitlök måste man gödsla tills man skäms och sen gödsla ännu mer :angel:
(Här är vi inne på tredje året med vitlök i pallkrage, den här gången ska vi bannemig inte gödsla för lite)
 
Vitlök är ganska självgående, men vill man ha lökar som är större än en tumnagel gäller det att gödsla.
En klok person sa en gång att vitlök måste man gödsla tills man skäms och sen gödsla ännu mer :angel:
(Här är vi inne på tredje året med vitlök i pallkrage, den här gången ska vi bannemig inte gödsla för lite)
Hur länge/sent kan man gödsla? Hela säsongen?
 
Hur länge/sent kan man gödsla? Hela säsongen?
Jag är verkligen ingen expert, men vad jag har förstått vill vitlöken ha gödning tills bladen börjar vissna ner (nån gång kring JAS).
Började vitlöksodlandet med att gräva ner i bokashi i höstas, kommer gödsla med allt möjligt så snart snön försvinner, ända tills bladen börjar se skruttiga ut och sen bara hålla tummarna att det är tillräckligt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp