Bukefalos 28 år!

odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

T

Tequilasun

Har alltid velat haft färska kyddor, örter och grönsaker hemma men alltid bott i lägenhet med balkong så det har inte blivit av.

har provat köpt färdigväxta kryddor på mattaffären men lyckas alltid ta dö på dom ganska omgående :crazy:

Har förut inte haft varken tid eller ekonomi för att ge mig på nåt sånt men har nu börjat fundera lite på att försöka göra det.
Skulle vara skönt med färska grejer istället för torkat ibland samt att det luktar gott och man kanske kan få den trista balkongen att se snyggare ut.

Men min fråga är om det går att odla på balkongen?
och är dom tåligare än dom "färdiga" som finns i butiken?
Hur ska man gå till väga?
är helt grön inom det här med att odla och så frön och växter förutom att ja planterat om någon enstaka inomhus växt då och någen enstaka gång haft blomlåda på balkongen.

Så tips mottages gärna på tåliga kryddor och tillvägagångssätt m.m :)
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Köpte basilika, oregano och citronmeliss i affär förra året. Ekologiska. Satte i stora krukor med mkt jord och vattnade vid behov. De blev jättestora och klarade hela säsongen!
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

ok, jag har aldrig provat att plantera om dom iofs utan bara haft dom svalt, det är såna där "små krukor i plastpåse" jag köpt.
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Köpte ett "kit" på ikea med tre burkar, frön och jord till persilja, basilika och citronmeliss häromdagen. Hela 29 kronor kostade, kändes som en lagom peng att lägga ut på att bara prova på! Dom vill minst ha 18 grader så dom får stå inne och gro lite tills det är dags för balkongen.
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Köpte massa olika kryddväxter och hade på balkongen förra sommaren, bla körsbärstomat, basilika, gräslök (verkar växa nu i år igen), citronmeliss och några till jag inte minns namnet på ... Alla höll sej jättefina långt in på hösten. Och vi använde kryddorna mest till våra stekar dock ;) Glömde ju alltid bort dem ;) Jo vi använde dem i köttfärsåsen med =)

Glömde säga att vi köpte dom på Bauhaus..
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Jag skulle säga att kryddor är det optimala om man vill odla på en balkong - i o m att de inte behöver så stora utrymmen! Förutom basilikan, som både är känslig för svala temperaturer och uttorkning, är de flesta väldigt tåliga också.

Bästa förutsättningarna har du om du köper plantor som verkligen är uppdrivna för att planteras ut (de som säljs i mataffärerna är inte drivna på det sättet och kan därför göra som dina tidigare - tvärdö.) Medan de du hittar på en plantskola/stormarknadens trädgårdsavdelning etc är betydligt tåligare.

Plantera om dem i rejäla krukor som rymmer mycket jord - så blir de mer lättskötta också. (De är trevliga att samplantera! Basilika bör dock i så fall samplanteras med andra basilikor - i en kruka du kan ta in när det börjar bli kyligt på kvällarna - så att du kan ha glädje av den längre in på hösten också!)
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Låter ju hoppfullt då :)

blir nog att besöka nån plantförsäljare eller trädgårdsavdelning då och se vad man hittar. Skulle vara himmla kul om man kunde lyckas.

vi har mest lunch/eftermiddagssol på balkongen
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Jag säger att man inte ens behöver en balkong för att odla :p
Har tidigare odlat både tomater och broccoli inomhus. I år har jag basilika och persilja i köket. Har drivit upp själv från frö. Persiljan tog ltie tid att gro, men nu är den stor och fin. Knappt så man min äta upp den :p Basilikan växer så det knakar trots att jag råkat glömma att vattna den några gånger. Gjort supergod pesto av den några gånger :d
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Blir att köpa lite frön eller plantor att pröva med å se om man lyckas :-)
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Nu har du fått en del tips, men även de du köper i affären, om du planterar om dem i större krukor och med lerkulor i botten så överlever de, i de små krukorna har de ingen plats plus att de måste man vattna sådär 2 ggr per dag, men planterar man om dem så klarar de sig fint!

Jag har visserligen altan men har en "köksträdgård" i en balkonglåda på räcket med kryddor och för närvarande även smultronplantor.
 
Sv: odla kryddor & grönsaker på balkong = går det?

Funkar alldeles utmärkt med vanliga kryddväxter från affären, bara att plantera om i blomlådor eller krukor så brukar det aldrig vara några problem. Mycket billigare än att köpa på plantskolor. :idea:
 

Liknande trådar

Hemmet Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka. Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa...
Svar
8
· Visningar
2 355
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp