Billiga tips för att fixa till köket?

Flavor

Trådstartare
Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka.

Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa ytor i något vit/grå mönstrat material.

Har inte tänkt måla om luckorna då de redan är vita och i rätt bra skick. Har även fixat knopparna på alla skåp så det ser finare ut.

Tapeterna är ljusgröna med vitt upptill och en bård i mitten, kör samma färg på gardiner, så plockar gärna upp den färgen.

Bordet och stolarna jag har nu är hemskt, riktigt gräsliga i en fult blekt lackat trä. Hur pass enkelt är det att tex måla om detta? Antar att man måste slipa som en galning eller går det att få färgen att fästa utan att behöva slipa?

Kaklet har svarta fogar :eek: Funderar på att måla över det, men vilken färg ska man välja på fogfärg, grå? vit?
Det är tre rader kakel på höjden och kaklet är över diskbänk/spis typ, funderar på att köpa sån "plast" man sätter på men vet inte hur fint det blir?

Alla tips på hur jag kan få mitt kök mysigare mottages varmt, någon här måste ju ha smarta ideér för en billig peng! :)

En till fråga när jag ändå är igång, kan man odla kryddväxter hemma inomhus utan att plantera ut dom, har ingen balkong men vill gärna ha lite färska örter, men vet inte hur bra de mår av att bara vara inne.
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Bordet och stolarna jag har nu är hemskt, riktigt gräsliga i en fult blekt lackat trä. Hur pass enkelt är det att tex måla om detta? Antar att man måste slipa som en galning eller går det att få färgen att fästa utan att behöva slipa?
Kanske enklare att köpa begagnat på Blocket och sedan sälja ditt?

Jag har läst någonstans att man även kan måla kakel. Något att fundera på kanske?
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Jag skulle byta ut den tråkiga bänkskivan i vitt/grått mot en i trä, tex oljad ek.
Det brukar finnas i Ikeas fyndhörna för småpengar.

Matbordet och stolarna skulle jag luta av och om du gillar grönt skulle jag måla stommen grön och spara bordsskivan och sitsarna i trä och olja dem.

Sen införskaffa ett stort fint serveringsfat om du inte har det som kan stå framme med tex frukt och grönsaker.
Färska snittblommor och textilier gör att det ser ombonat och mysigt ut :)
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Rie:
Sälja mitt bord och stolar tror jag är totalt omöjligt, ska jag byta så blir det tippen för det jag har.

Måla på kakel det ska jag definitivt kika närmare på!


Pulkaskurk:
Dom lite tråkigare bänkskivorna är väldigt korta partier enbart, kanske max 40cm bredd brevid ena spisen och sen en separat "köksdel" mitt emot spis osv där micron står, men ska definitivt kika på ikea!

Tack för tipset, ska definitivt kika på om det kan funka! :)

Vad tror ni funkar bäst om jag ska måla över fogarna vitt eller grått, tänker att vitt ser ju finast ut men frågan är hur det ser ut i längden?
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Perfekt med småbitar då är det mycket billigare att byta :)
Finns ju även på Rusta och liknande butiker.

Kan du inte visa bild på hur det ser ut? Är enklare att komma med tips och ideér då.

Min erfarenhet av att måla kakel och fog är inte så bra... Kan du inte tänka dig att du har ett franskt kök?
De har ofta svarta fogar och vitt kakel :p
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Har ett par bekanta som satte mosaik ovanpå kaklet. Det blev bra. Nu var det inte så stor yta, det kanske har betydelse.
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Varför sätta det över? Det är ju inte såå jobbigt att ta bort kökskakel och kakla om...
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Kan försöka fixa bild senare under dagen :) Måste bara städa först :angel:

Har en kompis som målade sina fogar och det ser bra ut, men kan tänka mig att det är svårt att få rakt och snyggt.
Tycker det ser så smutsigt ut med svarta fogar bara, + att dom släpper färg när man tvättar av kaklet något förbannat.
 
Sv: Billiga tips för att fixa till köket?

Om fogarna släpper färg så skulle jag gissa på att de är målade i efterhand - normal fog släpper inte färg nämligen. Dessutom tror jag att risken är stor att det svarta kommer att blöda igenom om du målar ljusare - just eftersom de släpper färg som du säger.

Mina tips blir att sätta fina hyllor på väggarna och pryda dessa med vackra kokböcker, stora glasburkar med pasta, ris och kakor i, vackra plåtburkar osv.
Ha frukt/nötter/blommor på bordet känns hemtrevligt.
Ljuslyktor och blommor i fönstren.

Kaklet kan man lätt förnya med "klisterlappar", finns på de flesta byggvaruhus. :)

Jag är själv mycket för gammaldags lantlig stil, så det speglas ju i mina tips. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 434
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 135
Senast: Luff
·
Hemmet Vårt kök är ett Marbodalköp från 80-talet och tror luckorna är knappast nyare. Fd vita av sk budgetmodell utan detaljer osv. Ser idag...
Svar
2
· Visningar
655
Senast: em-pirre
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp