Odla lusern?

L

lilla e

Det verkar vara många som ger hästarna lusern hack och lusern pellets. Skulle det fungera lika bra med lusernhö? Funderar på om jag(pappa) ska så lite lusern i vår och sälja i småbal, borde bli mycket billigare om man behandlar det som hö istället för att göra pellets av det. Någon som vet var lusernet odlas, går det att odla i Dalarna?

Sv: Odla lusern?

Vad jag lärt mig så är lusern svårt att hantera så, då bladen väldigt lätt faller av när man vänder och balar det som man gör med höet. Det är anledningen till att man varmluftstorkar det och säljer det finfördelat i säck, alternativt pelleterat.

Lusern är en proteinrik baljväxt, släkt med rödklövern. Är ett mycket bra proteintillskott med grovfoderstruktur för hästar.

Vi sådde in Lucern i år, det var lite måckel med det . Man var tvungen att blanda fröna med en speciell mjölksyra för att de skulle gro. Körde detta i hushållsassistenten för att sedan blanda ihop med övriga frön. Jisses vilket jobb. Vet inte riktigt hur mkt lucern det blev eftersom vi satte det ihop med havre och gräs som är rundbalat i år som helfoderensilage. Får se till nästa år vad som växer på åkern.

Lusernets stammar blir lätt alltför grova för att hästarna ska äta det. Jag tror (är inte någon expert på detta) att det kan vara svårt att skörda i rätt tid för att inte lusernet ska vara för grovt när man blandar det i en gräsvall. Jag har fodrat med hö som innehöll en del lusern och det var nästan inga blad alls kvar från lusernet, bara gorva stjälkar som hästarna inte åt.

Ja som sagt vi har inte provat förut, men helfodersensilaget är väl närmast tänkt till stutarna i år. Det är tänkt att vallen ska bli bete senare, vi gjorde 20 procents insådd med lucern. Frist vågat hälften vunnet, kännde att det kunde va kul att exprimentera lite :)

KL
Att ta lusernhö och torka på slag är inget att rekommendera - det blir inga blad kvar i princip. Som ensilage är det utmärkt och gillas av hästarna. HH

Förstod att det skulle vara någon hake. Tror ni det skulle gå att ta in det lite halv tort och skulltorka. Sedan får man kanske sopa ihop bladen och sälja på säck.

Men ensilering gick alltså bra. Kanske går att ensilera småbal så man hinner göra slut på en bal innan den blir dålig.

Mjöljsyran, var köper man den finns den på samma ställe som man köper fröna?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
690
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 697
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka