Bukefalos 28 år!

Ögonoperation

Magiana

Trådstartare
Jag är extremt astigmatisk och kan inte ha linser. Eller ja, jag har provat 2 av 3 möjliga sorter, men avstod att testa den tredje av kostnadsskäl.

Jag stör mig en del på mitt glasögonbehov då det regnar. Det är en anledning till att jag drar mig för att gå ut i regnväder. Jag vill inte så gärna använda keps för att skydda glasögonen mot regn och det kan jag ändå inte använda då jag rider, så jag får bara gilla läget med regn/snö på glasögonen.

Ibland kommer det upp tankar om att jag nog borde operera ögonen men jag är faktiskt ganska rädd för det. Jag tror inte heller att det kommer att räcka med bara en operation då astigmatismen är så stor.

Är det någon här som har opererat ögonen? Vilken typ av operation var det och vad var det för fel som rättades till? Hur stort var felet? Hur kändes det?

Och vad kan det tänkas kosta? Jag har i dagsläget ingen som helst uppfattning om priset.
 
25 000 kronor för båda ögonen verkar vara en vanlig siffra när det gäller LASEK.

Själv skulle jag inte göra en operation i dagsläget även om tanken lockar ibland. För det första är det ett ingrepp med rätt stora risker för biverkningar som jag förstått det och för det andra verkar det vara en väldigt oreglerad branch vilket jag tycker känns olustigt. Dessutom tycks resultatet vara osäkert, dels garanteras inte perfekt eller ens bra resultat utan enbart förbättrad syn och dels kan effekten avta, och ålderssynthet och försämrad syn kan göra att man ändå måste bära glasögon eller göra en ny operation efter ett antal år.

Jag menar inte att avskräcka dig, och jag är inte heller jättepåläst utan vill bara uppmuntra dig att leta information från oberoende källor innan du bestämmer dig. Även om några buke-användare svarar att de haft fina resultat säger det inte så mycket om hur stor chans du har att få det eller hur stora risker du utsätter dig för.
 
Att bestämma sig för att operera ögonen är ju inget man tar lättvindigt på. Det var ju rätt stora kostnader också och vilken metod som används kan man inte välja själv om jag förstått det rätt utan beror på vad som är bäst för det specifika synfelet.
 
Jag har opererat ögonen. Jag fick göra det via bruttolöneavdrag så det blev lite billigare.
Jag hade ett litet brytningsfel och så såg jag inte på långt håll. Är dålig på vad det heter.
Jag är iallafall jättenöjd, det är underbart att slippa glasögon. Är dock torrare i ögonen nu, och känsligare för sol. Lite sämre mörkerseende. Men annars har jag klarat mig bra. Sambon gjorde op. samtidigt, han hade grövre synfel än jag men det blev lyckat för honom också.
Min lillebror har däremot op. efter oss, han hade mindre synfel än mig men tillräckligt för att måsta ha glasögon hela tiden. Han är inte nöjd, han fick om jag minns vad det heter rätt, glaskroppsavlossning?! Han har iaf som "svarta maskar" som han ser hela tiden på det ena ögat och det stör honom jättemkt. Företaget försöker få oss att tro att de var där innan också bara att han inte tänkte på det..eh. Tror inte det va.
 
Jag gjorde en FAS-Lasik i november 2013. Var astigmatisk men använde inte glasögon förutom vid datorn och ibland när jag tittade på TV (men borde egentligen alltid haft glasögonen på). Förutom att ögonen har lättare att bli torra nu, så är jag supernöjd med operationen. Det är jätteskönt att kunna köra bil i mörkret utan att anstränga ögonen, att kunna läsa menyerna ovanför disken på McDonalds, att slippa ha glasögon vid datorn, att kunna läsa vägskyltar i god tid osv osv. Jag köpte operationen av GodSyn och operationen gjordes på en Memiraklinik. Jag tror att GodSyn köpte överblivna tider av Memira. Ordinarie pris var lite drygt 29 000 kr (Memira själva tar 35 900 kr), men då GodSyn hade prisgaranti så matchade dom ett erbjudande som en Stockholmsklinik hade på 19 995 kr. Jag fick göra bruttolöneavdrag, så det blev i slutändan jättebilligt; strax under 15 000 kr. Operationen gick jättefort och det enda som gjorde lite ont var när maskinen tryckte till runt ögat, dvs det gjorde inte ont av själva operation utan bara av maskinen som tryckte lite mot kindbenet. Hade operationstid vid 14-tiden och klockan 20 samma kväll tittade jag på TV. Hade inte ont alls, det kändes bara lite grusigt i ögat de första timmarna, men det får man ögondroppar för att mildra.

Min man gjorde Lasek, han kunde inte göra FS-Lasik pga ögats form. Han är också supernöjd med resultatet men första tiden efter operationen var en plåga. De första dagarna var han tvungen att ligga i ett kolmörkt rum och han hade jätteont. Att det är så stor skillnad på smärtan, är att vid Lasek så skrapar man upp hela ytan på ögat, så det blir som ett stort sår som ska läka. Vid FS-Lasik så gör man bara ett litet snitt, så det blir bara som en liten skåra som ska läka.
 
Jag gjorde RLE-operation på båda ögonen i januari och är jättenöjd även om jag kommer att å komplettera med en korrigerande operation av ena ögat i höst pga att jag ser dubbelt på mitt knepigaste öga (ingår i ordinarie pris). Trots dubbelseende så klarar jag mig obehindrat utan glasögon i min vardag.

Jag hade lite problem med fokus de första dagarna men arbeta utan problem, det var mycket värre när jag hade en rispa på hornhinnan förra året.
 
Hej!
Jag gjorde laser med No cut metoden! På vårda ögonklinik!
Såg dåligt på långt håll, medelsvår grad. Är jätte nöjd! Fick det till bra pris då jag i samma veva som det var dags att boka såg att de hade kampanj. Strax över 16.000, båda ögonen och inklusive alla mediciner/ preparat och återbesök. Samt möjlighet till korrigering om resultatet inte blev bra.
Super bra personal.
Det var lite obehagligt men så är det väl alltid med ögon, men inget skärande eller pillande, bara ligga där och titta på en ljuspunkt sedan gick lasern igång och gjorde sitt jobb. Det mest obehagliga var när
Lasern var färdig och de sprutar iskallt vatten i ögat för att kyla ner då lasern bränner på ögat. Det var brainfreezeee på hög nivå!
Men annars gick läkningen bra, mkt bättre än jag trodde, var lite irriterat som när man skär lök typ.. Lite svårt med ljus och att se på nära håll några dagar, var hemma en vecka från jobbet. Sedan skiftade synen väldigt mkt fram och tillbaka innan den stabiliserade sig. Mycket pill med olika ögondroppar och salvor.. Ständigt bära solglasögon utomhus i 3 månader.. Tack och lov var det sommar.. Men när jag kom i solbrillor även fast det regnade undrade nog många :)
 
@bollen__ Fast just glaskroppsavlossning är vanligt när man är närsynt :) Det händer dock oftast när man blir äldre. Men det kanske kan utlösas av operationen?


Jag har gjort Lasik och är jättenöjd! Det är fyra år sedan jag gjorde mina ögon (närsynt), och jag har fått ett litet brytningsfel som jag ska korrigera i höst. Under tiden har jag fått glasögon utan kostnad samt att korrigeringen kommer bli kostnadsfri.
Den enda nackdelen med operationen som jag ser det är att jag har fått lite sämre mörkerseende.
 
Jag gjorde en operation hos Memira för ganska precis ett år sedan, var närsynt och hade brytningsfel (-5.5 och -5-75, dåligt koll på vad allt heter och hit och dit). Kan känna att jag är lite känslig mot ljus och tycker det är jobbigt att köra i mörker, men det var jag även innan. Jag är jättenöjd! Dyra pengar, 36.000 kr, men tack vare kampanj så räntefri avbetalning på två år vilket jag tyckte var bra deal :)
 
@bollen__ Fast just glaskroppsavlossning är vanligt när man är närsynt :) Det händer dock oftast när man blir äldre. Men det kanske kan utlösas av operationen?


Jag har gjort Lasik och är jättenöjd! Det är fyra år sedan jag gjorde mina ögon (närsynt), och jag har fått ett litet brytningsfel som jag ska korrigera i höst. Under tiden har jag fått glasögon utan kostnad samt att korrigeringen kommer bli kostnadsfri.
Den enda nackdelen med operationen som jag ser det är att jag har fått lite sämre mörkerseende.

Ja han hade det inte före, så det måste ha utlösts av op. Men när han har googlat efteråt har han sett att det hänt ganska många. Det som är dåligt är bemötandet från kliniken, jag upplevde att jag och min karl fick mycket bättre bemötande än lillebror.
Jag är iaf nöjd att jag gjorde min, är runt 4 år sen också :)
 
Det finns en nyare metod för att operera astigmatism. Capio Medocular kan operera astigmatism som är starkare än -2,0 vilket de flesta andra har som gräns. De tar även hänsyn till hur mycket av astigmatismen som sitter i hornhinnan och hur mycket som sitter i ögats inre lins. (Japp, det är två helt skilda saker)

Jag själv hade helt klart valt Medocular före någon annan klinik om jag skulle operera ögonen. De känns mindre kommersiella, satsar mer på duktiga ögonläkare och kirurger och ligger i framkant när det gäller refraktiv kirurgi.

Den nya metoden är dessutom den enda metoden som är reversibel, du kan alltså ångra den.

Efter 12 år i optikbranschen har jag sett både lyckade och misslyckade operationer då vi gör en hel del efterkontroller efter operationer.
 
Det finns en nyare metod för att operera astigmatism. Capio Medocular kan operera astigmatism som är starkare än -2,0 vilket de flesta andra har som gräns. De tar även hänsyn till hur mycket av astigmatismen som sitter i hornhinnan och hur mycket som sitter i ögats inre lins. (Japp, det är två helt skilda saker)

Jag själv hade helt klart valt Medocular före någon annan klinik om jag skulle operera ögonen. De känns mindre kommersiella, satsar mer på duktiga ögonläkare och kirurger och ligger i framkant när det gäller refraktiv kirurgi.

Den nya metoden är dessutom den enda metoden som är reversibel, du kan alltså ångra den.

Efter 12 år i optikbranschen har jag sett både lyckade och misslyckade operationer då vi gör en hel del efterkontroller efter operationer.

Tack för det tipset. Ja, min astigmatism är starkare än -2,0. Den ligger på -5,0 eller något sådant.
 
Tack för det tipset. Ja, min astigmatism är starkare än -2,0. Den ligger på -5,0 eller något sådant.

Då det nog den enda rekommenderade metoden, kallas ICL även om det finns flera sätt att genomföra den. Capio Medocular finns på flera platser i landet, så kontakta de för mer info du. :)
 
Jag har inte fått tummen ur än. Än så länge är det bara tanken som ploppar upp då och då, när jag stör mig på glasögonen. Kostnaden är ju en rätt betydande aspekt också. Just nu har jag inte råd. Om några år kanske.
 
Har idag gjort en FS-LASIK på Memira i Malmö. Allt gick bra och jag som är lite knäpp tycker att det är häftigt att känna hur hornhinnan lyfts av, hur lasern arbetar i ögat och hur det luktar bränt :p

Efter operationen vilade jag i kanske 25-30 minuter innan det gjordes en efterkontroll och jag fick gå. Kom hem 1,5 timme efter jag lämnat Memira (vänta på buss, åka buss, byta böcker på biblioteket, ta ut pengar, köpa blomma till min granne och promenera hem från centrum). Blev mer och mer ljuskänslig trots solglasögon och hand som skydd mot ögonen.
Kom hem, la mig ner i soffan med podradio i örat och som den väldresserade individ jag är så somnade jag :o Sov en dryg timme innan jag hämtade dottern på dagis. Hängde sen hemma med släckta lampor men med TV och dator igång och solglasögon på.
Har på kvällen firat min grannes födelsedag med solglasögon på. Nu sitter jag utan men med sänkt ljusstyrka på datorskärmen.
Det gör inte ont men skaver lite som om jag skulle ha torra linser på mig. Har droppat bedövning i ögat några gånger under dagen samt enligt ordination droppat antibiotikadroppar fyra gånger.

Ska imorgon bitti på efterkontroll på Memira i Lund följt av nagelfixning och stallfixning samt matlagning och soffhäng.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp