Ögonsjukdom

Bylund

Trådstartare
Finns det någon duktig som vet nånting om ögonsjukdomar hos häst?

Den enda hästen som jag kan hoppa med, utan att känna rädsla, har drabbats av någon sorts ögonsjukdom.
Hästen är en ridskolehäst och har varit på ridskolan i ungefär 2 år och har tidigare inte haft några problem med ögonen, vad vi vet. Han har haft problem med ryggen alldeles från början då han kom till ridskolan, men inte så mycket annat.
Jag har inte varit på ridskolan speciellt regelbundet sedan juni 2008, men sist jag var där var allting frid och fröjd med hästen, och det var i februari/mars i år.
När jag sen kom till ridskolan i fredags så var hästen flyttad till box, med en lapp över varje öga, handduk över huvudet och en flugluva ovanpå för att hålla detta på plats. Gallret på övre halvan av hela boxen var täck med spånskivor, utom just boxdörren.
Hästen medicineras ar fjärde timme dygnet runt (TROR JAG), med olika preparat, har dom inte i huvudet nu, men kan ta reda på det till ikväll.

Med tanke på det där med handduk, flughuva och spånskivorna får jag för mig att han måste ha nån sjukdom där han blivit fruktansvärt ljuskänslig i ögonen?

Finns det någon här som kan ha en liten gissning vad det kan handla om?
Jag får nämligen inte mycket till svar när jag frågar ansvariga på ridskolan. Det enda jag fått fram är väl att det ska gå och behandla och att det ska kunna bli bra.

Om någon har bara en liten gissning så skulle jag bli jätteglad.
 
Sv: Ögonsjukdom

Om det hade varit ett öga hade jag gissat att hästen skadat hornhinnan och fick ögondroppar som förstorar pupillen. Då blir det väldigt känsliga för ljus och behöver täckas över.
Men hästen fått tex en pinne i båda ögonen samtidigt låter ju lite mer osannolikt, men det kan ju vara så!

Det var den enda gissning jag kunde bidra med.
(har själv haft en häst som fick hål på hornhinnan)
 
Sv: Ögonsjukdom

Tack för svar.

Jag måste dock hålla med om att det känns som en liten risk att han skulle ha gjort illa båda ögonen på t. ex en pinne eller någonting i hagen.
Jag vet inte säkert om han får ögondroppar, men jag vet att han måste äta minst en medicin i alla fall. Jag tror dock det är fler, och de ges var fjärde timme dygnet runt.

Jag fick så dålig information av min gamla ridlärare ( Som är stallchef och en av de två som har ansvar för hästarnas hälsa ). Hon vet hur mycket jag tycker om hästen så jag tycker ju att hon borde kunna säga nånting i alla fall.
Men samtidigt så kanske hon itne vill säga för mycket, ifall han inte blir bra.

:crazy:
 
Sv: Ögonsjukdom

Tack för svar.

Ska läsa på lite om Uveit och se om det kanske stämmer in på honom.



:)
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 243
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 081
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp