Bukefalos 28 år!

Ögonskada på hornhinnan

Snobben

Trådstartare
Min häst har varit lite irriterad från och till i ögonen i sommar(som många fler och verkade inte ha besvär av det),men blev väldigt irriterad för ett par dagar sen och ville helst ha ögonen stängda så jag ringde veterinär när ögonvatten och noviform(som vetr rekommenderat att man kan ta) inte verkade hjälpa.

Han har inflammation i båda ögonen och ett litet sår på hornhinnan på det ena:cry:

Fått Atropin och Fucithamic att ha i ögonen 2ggr om dagen och Metacam att ge 1 gång om dagen.

Han verkar blivit lite lite bättre efter 2 dagars behandling,men blundar fortfarande mkt med sina ögon.

Är jätte orolig att skadan ska bli värre eller inte gå att få helt återställd..:cry:

Någon som har haft hästar med dessa problem?
 
Sv: Ögonskada på hornhinnan

Min häst hade ett sår på ena hornhinnan som inte ville läka alls...Inget stort sår, men tillräckligt för att det skulle vara irriterat, svullet och rinnigt...Hade veterinär ute ett antal gånger o vi provade alla salvor o medel som fanns att få tag på, men såret ville inte ge med sig.. Det höll på så i över ett halvår och min stackars pålle var märkbart irriterad av detta.. Vi spolade även tårkanalen ett par gånger. Tills sist fick hon kortison i form av salva i ögat, 2 omgångar och först då blev ögat bra igen. Nu är hon helt återställd, som tur e! Så mitt ård till dig är att inte ge upp...det kan kännas jäkligt tungt att inte kunna hjälpa din häst, men det kommer att ta tid och det kommer att bli bra till sist! MVH Frida
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 221
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 442
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 563
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp