Bukefalos 28 år!

Öm efter spark,eller något värre?

Fibusen

Trådstartare
Min häst är skadad. Igen. Alla reagerar och säger att "nu får det väll räcka för er",för det är verkligen något hela tiden. Inte ens haft han i två år,och vi har hunnit med två rejäla sparkskador,sårfickor djupa som en handflata,sydd,kolik så vi trodde vi skulle förlora honom,förra veckan slog han ut en permanent tand,så han kommer alltid ha en glugg i överkäken,och sen nu det här. :banghead::down:


Tyckte det var så konstigt i dag när jag kom att han stog kvar en bit bort och tryckte,ha brukar komma farandes direkt i full fart. Han står och ruskar lite irriterat på huvudet,och hagkompisen stollar runt (dom håller jämt på att springa och busa) ,sen kommer han tillslut gåendes,dom första stegen ser kontiga ut,liksom för det ena frambenet stelt utåt i en halvcirkel,och nästan släpar det när han ska flytta första steget,men sen går han helt normalt och visar inget,jag pustar ut och tror det beror på att han tyckte det var kladdigt i hagen (första dagen för oss med kladd) och att jag sett i syne då han stog en bit bort.

Men när jag ska ta in han så är det samma sak,nästan släpar benet första steget,efter 2-3 steg så syns det knappt något. Han vill ogärna flytta det,han brukar trampa runt lite på gången,gjorde han även nu på kvällen,men han går bara så pass så han slipper flytta det onda benet. Hittade en reva och ett sår högst upp fram på benet,alldeles under bringan. Han ömmade även väldigt mycket fram på benet,och lite upp på bogen. Antagligen har han fått en spark. Men,hur kan han vara så jättedålig när han ska flytta det första gången,att han inte vill flytta det alls igentligen,för att sen bli så gott som ohalt efter två steg?

Om jag inte hade vetat om det så hade jag inte sett det,låter inte ens som om det är nån störning när han går på gången. Kan en ömhet i bogen/muskeln på framsidan av benet orsaka denna totala ovilja att röra sig,eller kan det vara något värre? Vad kan det då vara som blir så pass bra så han är ohalt efter några steg? Hur länge hade ni avvaktat med veterinär? Hur hade ni gjort med rörelse?

I morgon får han komma ut i en egen hage så han slipper bli "jagad" iallafall av sin lekfulla kompis,men känner jag han rätt så kommer han inte röra sig alls i princip. Bra/dåligt? Om han blir sämre ringer jag naturligvis veterinären,men känns som om det är "onödigt" iom att han är ohalt efter några steg. Kan tilägga att det var alldeles färskt så det hände nog samma sekund som jag kom till stallet,därav han stog och ruskade irriterat på huvudet. Han kanske inte ens är halt längre i morgon,men han är världens olyckskorp,så jag förväntar mig en häst på tre ben och telefonstolpe i morgon....

Nån som varit med om att en häst blivit så här pass dålig ( i första steget bara) av att "bara" vara öm?

Och eftersom det släpper när han rör på sig,hur ska jag göra i morgon efter en (antagligen) stillastående dag i hagen,ska vi gå en liten sväng,eller är det bra att hålla han stilla? Ska ringa veterinär i morgon och rådfråga iallafall,men hinner nog inte på dom förrens jag åker ut till stallet.
 
Sv: Öm efter spark,eller något värre?

Det hade jag med. Jag hade inbillat mig en skelettskada, någon spricka eller så.
 
Sv: Öm efter spark,eller något värre?

Har du ringt? Hade låtit hästen vara inne tills de kollat

Min häst blev sparkad i höstas på underarmen, hans fick dock ett sticksår vid armbågsleden, som som tur var inte gått in i leden.
Han var skapligt halt när jag tog in honom den dagen, vet inte om din kanske rör sig lite liknande.
Han gick bättre och bättre ju mer han rörde på hade väldigt svårt att gå i gjupa underlag
Sparken på honom måste ha träffat musklarna till långa och sidliga tåsträckaren och karpalböjaren
Han fick pencillin och metacam, var ohalt på en vecka när svullnaden hade lagt sig och vi behövde inte åka in och göra någonting mer

http://www.youtube.com/watch?v=9WElkc4Uoww&list=UUky9TmaQKgb6Bas9HXQ6INQ&index=22
 
Sv: Öm efter spark,eller något värre?

Njaa,första steget (om han hade stått still länge) kanske var liknande din,men sen gick han helt normalt. Sticksår,djupa sårfickor,och söndersparkad muskel har vi haft förut,och det här påminner inte om det. När det hände fick han telefonstolpe till ben,sen metacam och penicilin. Han är JÄTTEkänslig för minsta lilla,i sommras hade han ett litet skrubbsår på skenbenet som det hade runnit lite lite blod ifrån,trots att jag tvättade det supernoga så var han tjock i benet dagen efter... Det gick dock ner när han fick röra på sig.

Hur som helst,hästen är i dag helt normal i sin gång,inte ens efter många timmar på box visade han något konstig,och boxen var precis lika mycket kaos som den brukar,så han har då vandrat runt som vanligt,däremot så hade jag ju benet lindat över natten,när jag kom i morse så var han lite svälld ovanför knäet,tog av lindan och benet svällde upp direkt.

Helt ohalt,och trampade runt som vanligt på gången och stödde på det utan problem. Fick inte tag på veterinär,men sköterska tyckte jag skulle prova att gå lite och trodde svullnaden kunde bero på att jag hade lindat det,så det gjorde vi,han gick helt normalt,helt ohalt,och svullnaden gick ner en hel del. Fortfarande svälld,men inte så här mycket,det här var maxsvullnaden som kom direkt i princip lindan åkte av.

13373_10200224782676473_642471835_n.jpg



Väntar på att få tag på veterinären för rådfrågning,men nu är han inte öm längre uppe vid bogen,haltar inte det minsta och har ingen konstig rörelse på benet även om han stått still ett tag,och beter sig som vanligt. Svullnaden är det enda som är kvar,och det är lite lite på skenbenet och ner under kotan,men den här "knölen" som synns på bilden är helt borta. Han var ju lite tjock i knät innan lindan åkte av,sen var det nästan som om svullnaden vandrade neråt för att sen börja försvinna. Får se vad veterinären säger,förhoppningsvis kan jag skicka bilden till honom så får han avgöra.
 
Senast ändrad:
Sv: Öm efter spark,eller något värre?

Har äntligen fått tag på veterinären! Han tyckte vi skulle avvakta med benet i dag,eftersom han inte är halt,verkar inte längre besvärad av det,och ömmar inte.

Han trodde det berodde på en spark på bogen där han ömmade igår,sen eftersom jag lindade igår så stoppade det upp lite svullnad,sen när jag släppte på den så kom allt samtidigt eftersom svullnaden går alltid neråt. Bra om han rörde på sig så svullnaden minskar (vilket den gjorde när jag ledde runt han på gårdsplanen tidigare). Blir det värre eller att svullnaden inte minskar så skulle jag återkomma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Ramona
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Sassy
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp