Önskar hjälp med foderstat

Dennerstahl

Trådstartare
Hej!
Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år.
Jag vill minnas att han tidigare har hållit sig fin på 130MJ per dag när han varit i normal-hård träning, men jag kan inte minnas vad han då fick i smrp. Vi har nämligen, relativt nyligen, bytt stall och med det även bytt grovfoder - därav att det blir lite omstrukturering i foderstaten.

Han får 13,5kg hö (mer hinner han inte få i sig eftersom han äter väldigt långsamt) och värdet på höet ser ut så här (per kg foder):

MJ: 8,1
SMRP: 70
Kalcium: 2,1
Fosfor: 1,8
Magnesium: 0,9

Får han 13,5kg av detta hö får han så långt i sig ca 109MJ och 945 smrp per dag och han behöver alltså komma upp ytterligare cirka 20mj per dag för att han ska hålla sig fin. Vad som oroar mig är att han kanske kommer att få ett överskott av protein. Jag hörde av en bekant att om de får för mycket protein i förhållande till energi så kan de istället tappa i vikt istället för att öka. Min förhoppning är ju att han ska gå upp lite i vikt.

Mitt problem är att vilket foder jag än väljer så verkar det även finnas en del smrp, vilket gör att smrp sticker iväg nästan mer än energin. Visst skulle jag kunna ge ren olja, men tyvärr så har jag en häst som totalvägrar sin mat om han känner att det är olja i - vilket han alltid gör..

Han får krafft plus protein 1kg (eftersom han fått det sedan tidigare) och då hamnar vi på 120MJ och över 1000 smrp, det känns som väldigt mycket (onödigt mycket?) smrp. Idag är han väldigt rund och fin i musklerna, om magen osv (absolut inte insjunken/omusklad någonstans) MEN jag tycker att man kan skymta revbenen lite lite för mycket, precis där bröstkorgen är som bredast. Ser man honom från sidan så ser man dem inte, men ser man honom snett framifrån så kan man skymta dem. Känns gör de knappt - pyttelite kanske. Jag vill alltså fodra bort dessa, eller är det musklerna över dessa som han saknar tro? Han har precis vilat en månad pga en sårskada och trots att han fått samma mängd mat så har dessa konturer av revbenen blivit mer synliga..

Jag hatar verkligen det här med foder, det är ju så (FÖR) svårt! :D

Tilläggas bör väl kanske att han är cirka 158-160cm i mankhöjd. Ingen aning om vad han kan tänkas väga, 500kg kanske?
 
Ett ytterligare problem är ju selenbrist, hur sjutton får jag upp selen utan att tillföra protein? För de flesta foder innehåller väl båda delarna?
 
Du ska absolut inte ge kraftplusprotein när du redan har ett så stort överskott av protein i foderstaten. Det är inte alls bra för din häst utan kan göra honom sjuk. Du kan istället byta ut kraftplusprotein mot betfiber, dvs. betfor, kwikbeet eller speedibeet. I betfor är det tillsatt melass medans kwikbeet och speedibeet är ren betfiber utan melass. Om din häst inte är känslig för socker så är det en smaksak vilket du vill ge. Om han är känslig för socker så ge kwikbeet eller speedibeet istället. Betfiber räknas som grovfoder och är skonsamt och väldigt bra för magen. Betfiber hjälper mage och tarmar att bygga upp och bibehålla en bra bakteriekultur vilket gör att matsmältningen och näringsupptaget fungerar optimalt. Proteinöverskott ifrån grovfoder är inte farligt vilket det är om man ger ett överskott av protein ifrån kraftfoder så därför är betfiber ett mycket bra val för din häst.

Genomsnittshästen räknar man med behöver 6 gram smb rp per Mj så om din häst behöver 130 Mj så tar du det gånger 6. Alltså 130x6=780. Din häst behöver 780 gram smb rp.

Risken finns att han går ner i vikt om han får för mycket protein men om han har hållt hullet hittills med ett sådant stort överskott av protein så hade jag inte oroat mig så mycket för det. Du ska ana och du ska känna revbenen. En häst som man inte känner revbenen på är i överhull och det är inte bra alls. Det är ganska vanligt att de tappar lite i vikt när de står. Dels tycker många hästar att det är tråkigt och tappar därför och dels tappar de muskler.

Om du väljer att ge 2 kg betfiber så ger det 22 Mj och 124 smb rp och då är du uppe i 132 Mj. Jag hade provat att ge det ett tag och sedan ev. ökat om det är så att han inte håller hullet. Det kan hända att han äter någon dl olja om du blandar det i betfibern i och med att det är såpass mycket betfiber så bör han inte känna smaken alls. Jag hade iallafall provat om han inte håller hullet på 13,5 kg hö och 2 kg betfiber.

Selen kan du antingen köpa ifrån Polen vilket är absolut billigast eller så kan du köpa ifrån apoteket. Du behöver förmodligen ge extra e-vitamin nu på vintern också. Granngården har en liten dunk som heter ProtectVitamin E-xtra Vitamin. Den står ofta bland kalvfodren men går att ge till alla djurslag. Den dunken är det bästa och mest prisvärda e-vitamin tillskottet till hästar. Har du räknat på övriga mineraler? Du kanske behöver ge ett mineralfoder för att täcka alla behov av mineraler? Mineralfoder innehåller ofta selen och ibland också e-vitamin och då behöver du inte ge det utöver. Överskott av selen är giftigt så det får du ha koll på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 204
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Jiovedi
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp