Öppen eller stängd stambok (SWB)?

athena

Trådstartare
Har ni läst Emma TH:s blogg?

http://www.asvh.se/om_asvh/blogg/vad-vill-vi-med-var-stambok

Mycket intressant tycker jag. Jag har minnen av en middag på avelskonferensen för ett par år sen då vi lyfte frågan och ingen av de som satt omkring mig (nämner inga namn ;)) tyckte att det var ett problem med att mecklenburgerförbundet och hannoveranerförbundet etc kom hit och registrerade hästar - det rörde sig om så få individer ansåg man. Nu verkar vinden ha vänt lite...

Kort beskrivet så säger bloggen att det finns tre scenarion:

1) Behålla stamboken som den är (dvs stängd).
2) Öppna upp för andra varmblodsstamböcker än de listade men ställa krav på individer.
3) Öppna upp helt och inte ha några krav mer än att det inte ska finnas ponny eller kallblod för nära i härstamningen.

Vad tycker ni? Jag tycker det är en intressant fråga och jag är lite kluven... som varandes patriot så gillar jag egentligen tänket med en sluten stambok (ni som känner mig vet ju att jag inte ens gillar importsperma...). Det är ju liksom mera "vår" produkt då anser jag. En SWB-häst är en SWB-häst helt enkelt.

Fast nu går faktiskt utveckligen framåt (och det är väl inga SWB-hästar som är SWB-hästar längre...). Dags att vidga sina vyer och inse att förändringen är här?

Det första jag tänkte på när jag läste bloggen var mitt ryska sto, som kommer från en av ASVH ej erkänd stambok men har fantastiskt fin rysk stam. Hon är jättesnygg och rör sig riktigt bra, skulle hon alltså kunna lämna gröna papper i ASVH... spännande!

Tyckte också det var intressant med informationen om att där hästen registreras första gången, där "förblir" den också rent stamboksmässigt. Det hade jag ingen aning om.

Så, vad tycker ni - öppen eller stängd stambok?
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

1) Behålla stamboken som den är (dvs stängd).
2) Öppna upp för andra varmblodsstamböcker än de listade men ställa krav på individer.
3) Öppna upp helt och inte ha några krav mer än att det inte ska finnas ponny eller kallblod för nära i härstamningen.

Fast riktigt så uppfattade inte jag alternativen. Stamboken är inte stängd idag, utan ganska öppen. Alla fullblod, danska varmblod, KWPN, osv. är ju välkomna utan några extrakrav. Dessutom kan individer som inte tillhör någon av de listade stamböckerna godkännas på individuell basis. Alternativ 2 (att ta bort listan över godkända stamböcker) vore alltså att stänga stamboken så att inga hästar ur andra raser är godkända direkt, utan alla ska prövas på individnivå. Det är väl iofs ett sätt att hålla rasen mer "ren", men eftersom hingstarna redan idag testas innan de godkänns för avel, och det troligtvis finns mycket fler SWB-föl efter importhingstar än undan importston tror jag inte det skulle göra någon större skillnad. Möjligtvis att det blir färre fullblodsston i aveln, eftersom de nog i allmänhet har mindre meriter (på pappret) än importstona.

Vad det tredje alternativet beträffar så tror jag man får fundera över det där med "inte ponny eller kallblod". Det skulle ju annars innebära att man kan blanda en varmblodstravare med en american saddlebred och få en SWB-häst, medan en ridponny (som ofta har mycket fullblod och en del SWB i stammen) i härstammningen skulle vara diskvalificerande.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Jag vet inte om jag håller med om att det är en "ganska öppen" stambok idag men det är väl en definitionsfråga. Jag förstår din tolkning av alt 2, den blir ju då på sätt och vis ännu mera stängd.

Fullbloden har jag svårt att tro att man stänger ute... tror du verkligen det?
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Jag tycker att detta är väldigt spännande, dock tycker jag att du har missat lite i alternativ tre. Det står att godkända hingstar från andra (varmblods-) förbund ska kunna användas, detta menas de som tidigare kallades halvblodsraser.

För mig är alternativ tre, att öppna stamboken helt rätt väg att gå. Då kan uppfödare välja vilken hingst de vill i världen så länge den är godkänd i något förbund och uppfyller hälsokraven. Det finns redan uppfödare som använder hingstar från andra förbund idag men då dessa avkommor inte registreras här kan inte deras meriter tillgodoräknas SWB trots att de kommer från svenska mammor och är uppfödda här. Det tycker jag är tråkigt då vi har mycket fina ston och uppfödare som verkligen vill driva aveln framåt.

Om man sen kommer att kunna välja vilken hingst som helst i världen betyder inte att de hingstar vi har här i Sverige inte kommer att att användas, för många betyder det mycket att se hingsten i verkligheten.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Min beskrivning av alt 3 var lite väl kortfattad kanske ;).
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Om man gör som avelsledaren skriver, och bara tar in ston från andra stamböcker om de uppfyller kriterierna för selektionsston, så tror jag det blir svårt för fullblodsstona. Avkommemeriter kan de ju knappast kvala in på innan de godkänns för avel, diplom på treårstest lär vara ovanligt eftersom de flesta går på banan då, och av samma anledning tror jag det är ganska få som är aktuella för unghästchampionaten. Kvar återstår placeringar i medelsvår klass, och det tror jag faktiskt det är ganska liten andel av fullblodsstona som är i avel idag som har (även om de haft kapaciteten), inte minst för att det är ganska mycket jobb med att omskola en löphäst.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Om man gör som avelsledaren skriver, och bara tar in ston från andra stamböcker om de uppfyller kriterierna för selektionsston, så tror jag det blir svårt för fullblodsstona.

Jag kan tänka mig att man kan tänka sig göra undantag för x, xx och ox. Men jag har ingen aning om hur de tänker egentligen.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Om man gör som avelsledaren skriver, och bara tar in ston från andra stamböcker om de uppfyller kriterierna för selektionsston, så tror jag det blir svårt för fullblodsstona. Avkommemeriter kan de ju knappast kvala in på innan de godkänns för avel, diplom på treårstest lär vara ovanligt eftersom de flesta går på banan då, och av samma anledning tror jag det är ganska få som är aktuella för unghästchampionaten. Kvar återstår placeringar i medelsvår klass, och det tror jag faktiskt det är ganska liten andel av fullblodsstona som är i avel idag som har (även om de haft kapaciteten), inte minst för att det är ganska mycket jobb med att omskola en löphäst.

Men det kan man ju kringgå genom att ha en anpassad bedömning av fullblodens meriter, liksom man idag har för hingstarna. Ur Hingstreglementet: "För fullblodshingstar med löpmeriter och fullblodsarabhingstar anpassar AVN individprövningen efter respektive hingsts ålder, meriter och utbildningsståndpunkt."
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

"Betäckningssiffrorna går ner. Kampen om registreringar och medlemmar hårdnar. För att överleva som stambok och förening står ASVH/SWB inför ett antal viktiga val. Är det en internationell sporthäst vi ska föda upp? Spelplanen idag ser annorlunda ut mot bara för några år sedan och om man hårddrar det kan man säga att det är dags att anpassa sig eller försvinna.[min fetmarkering]"

Inledningen visar väl vad skribenten anser?

Jag tror inte på ytterligare betydelse för individuella tester och Blup-index, tycker snarare att man bör ta ett, eller flera, steg tillbaka för tydligen ger de inte riktigt eftersträvat resultat.

Kostnaden för att ta fram ett föl har ökat långt mer än övrigt och det har stor påverkan på antalet betäckningar, det visas av hur många som valde Warsteiner, och det är detta som behöver ses över.

Internationella sporthästar kan nog vara kul att ta fram för ett litet fåtal men utan en bred och gedigen avelsbas blir det i längden inte många sådana heller.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Om man gör som avelsledaren skriver, och bara tar in ston från andra stamböcker om de uppfyller kriterierna för selektionsston, så tror jag det blir svårt för fullblodsstona.

Med det tredje alternativet kommer alla dessa in utan krav på prestation. Avelsledaren skriver "Alla ston registrerade på motsvarande ”gröna papper” i andra förbund kan få gröna papper också i Sverige. Testerna öppnas upp så att det enda som krävs för att delta är medlemskap i ASVH. En stor öppenhet vid registrering skulle kunna kompletteras med en tydligare kvalitetsgradering inom stamboken. T.ex. via nivåer som uppnås genom goda test- och tävlingsresultat."

Detta tror jag på, att inte lämna någon ute men att hästarna kan få olika kvalitetsgrader. Om jag inte har helt fel för mig så finns detta redan i andra förbund.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Inledningen visar väl vad skribenten anser?

Ja, jag reagerade istället på avslutningen:

"Men jag tror att vi måste ta tag i och börja diskutera frågan öppet. För det måste till en förändring. Snarast."

Så jag antar att nåt kommer att hända.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

kl

SWB kan väl knappast klassas som en egen "ras" längre? Stamboken är ju vidöppen (nästan)

Jag har ju tyckt att det är ganska märkligt att fullblodssto + trakehnerhingst = SWB-föl :)

Om jag väljer att registrera i SWB, vilket jag förmodligen kommer att göra. Jag skulle kunna registrera mitt fullblodssto i Trakehner Verband och då blir fölet ren trakehner, men det är lite krångligare.
Ovanstående innebär ju egentligen att en "ren" trakehner blir ett SWB.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

kl

SWB kan väl knappast klassas som en egen "ras" längre? Stamboken är ju vidöppen (nästan)

Jag är inte så säker på att hingsthållare och spermaimportörer håller med dig.

Å andra sidan så kan man jämföra oss med Holsteinerförbundet t ex, som inte alls är särskilt öppna, men de är ju inte mindre framgångsrika för det.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Kvar återstår placeringar i medelsvår klass, och det tror jag faktiskt det är ganska liten andel av fullblodsstona som är i avel idag som har (även om de haft kapaciteten), inte minst för att det är ganska mycket jobb med att omskola en löphäst.
Fast det finns ju massor med ston som aldrig blir löphästar. Sen anser jag inte att Sverige ens har avelsmaterial för sporthästavel i majoriteten av sina xx-ston. xx-stona som finns i Sverige är slätgaloppörer med rätt så trista linjer och det är få som presterar på internationell nivå eller ens har kapaciteten för att accelerera inom galoppen.

Bättre att få in lite NH-blod i xx-stona så att det blir mer storlek i dem, mer kapacitet för hoppningen och både bättre trav och galopp.

I sporthästaveln vill vi inte ha de där löpmaskinerna, vi vill ha större hästar som är säkra på foten och som tänker själva. Vi vill ha hästar med ett vettigt temperament som inte hetsar. Det är stor skillnad på slät- och NH-hästarna!
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

För mig som inte kan fullblodsvärlden alls - Vad är NH-hästar? Är det hästar som går häcklöp?
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Och jag sitter här och försöker få ihop vad sjutton NH är förkortning för, trots att jag gissar vad det är du menar för blod (har själv haft ett fullblod av den typ du snackar om med en hel del irländskt och franskt blod, mkt hinderblod, stayer som gjorde en del riktigt långa tuffa löp, i tyvärr en valack så det var lite svårt att avla vidare på honom iofs hade han aldrig hamnat hos mig om han varit hingst då hade han använts i fullblodsaveln då han var mkt framgångsrik som galoppör och det hade handlat om helt andra pengar) Men helt klart den typ av fullblod vi skulle haft i halvblodsaveln, löpte framgångsrikt tills han var 7år bröt ner en sena pga dåligt underlag, blev ridhäst och tävlade med plac i 130 och tränade enkelt på 150 banor, samt startade några fälttävlan och dressyr.
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

NH-hästarna är ju avlade för att hoppa. Det är inga små hinder ens i point-to-point, vilket är där de flesta NH-hästar startar sin karriär som 4-åringar. NH-hästarna är betydligt större än slätgaloppörerna, normalt sett ligger de väl på 168+ i storlek, men det är inte alls ovanligt med NH-hästar upp till 175-178 cm höga. Dessutom har de ju inte de där kassa fullblodshovarna som vi dras med på de svenska släthästarna. De klarar mer vikt då de måste bära mer vikt ju högre handikapp de har. Dessa hästar är ju avlade sedan mitten på 1700-talet för att springa så fort som möjligt och i den takten hoppa så höga hinder som möjligt.

Tittar man på tex Aintree så ligger vissa hinder på 150 cm. Dessutom lutar hinderna, vilket gör att de krävs lite längd i hoppen också.

De flesta svenska halvbloden hade avlidit i ett Grade 1-lopp (det finns ju en anledning till att man tog bort steepeln i fälttävlan). Men fullbloden klarar detta galant. De är i generationer gjorda för att prestera på detta viset och det är någonting vi ska ta tillvara i sporthästaveln också. Uthållighet, tålighet, mod, tuffhet, snabbhet och förmågan att hoppa högt!

Sen räcker det inte med fullbloden ifall vi vill ha gång och snyggare hästar, då krävs det annat blod med i blandningen.

Pratar man med svenskarna om fullblod så snackas det om hispiga hästar som är extremt stora drama queens som inte tål någonting alls. Hästar som står på 3 ben ifall de fått en liten galla, hästar som går med dubbla täcken eftersom de fryser, hästar som är extremt svårfödda. Detta är inte vad vi vill avla på i sporthästaveln. Så bort med de känsliga slät-stona och in med lite bättre kvalitet på fullblodsstona.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

...

Pratar man med svenskarna om fullblod så snackas det om hispiga hästar som är extremt stora drama queens som inte tål någonting alls. Hästar som står på 3 ben ifall de fått en liten galla, hästar som går med dubbla täcken eftersom de fryser, hästar som är extremt svårfödda. Detta är inte vad vi vill avla på i sporthästaveln. Så bort med de känsliga slät-stona och in med lite bättre kvalitet på fullblodsstona.

Pratar du med många svenskar om halvblodshästar får du ungefär samma resultat ;)

Det finns alldeles utmärkta, tåliga fullblodsmärrar även här i Sverige :)
 
Sv: Öppen eller stängd stambok (SWB)?

Det finns alldeles utmärkta, tåliga fullblodsmärrar även här i Sverige :)
Klart att det gör, vi har ju importerat massor med xx-märrar. Men de som kommer från banan är inte de som jag anser ska vara i svensk sporthästavel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp