Öppet filformat?

T

Tintomara

Hm.

Vad är egentligen betydelsen av ett "öppet filformat"?

Någon som vet?
 
Sv: Öppet filformat?

Att ett filformat är öppet betyder att de som skapat filformatet har offentliggjort exakt hur information lagras i en fil av den typen. De frånsäger sig också alla licenskrav. Det innebär att vem som helst med tillräckliga kunskaper kan skriva ett program som kan hantera den typen av filer. Det minskar risken att man ska bli beroende av att använda ett visst program från en viss tillverkare. Använder man ett öppet filformat blir det förmodligen enklare att byta till ett annat program.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi bor i ett gammalt torp och när jag gluttade bakom persiennen såg jag att spröjsen var full med svartmögel. Vi har huvudena på andra...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand har fått motta en ilska som egentligen riktar sig mot flera, säger Live Bonnevie. I ett öppet brev till FEI-sponsorn...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har för några år sedan åkt förbi Dragongate i Älvkarleby. Men inte stannat. Jag har googlat runt nu men inte hittat någon uppdaterad...
Svar
17
· Visningar
1 156
Senast: Habina
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets dressyrdomargrupp vill i ett öppet brev komma med ett förtydligande om dressyrens bedömningssystem, efter den...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp