öppna ridskola

N

Natascha

Ska vem som hellst kunna öppna ridskola?
Har en j-a idiot o gubbsjuk ..... :devil: som har öppnat egen ridskola här, finns det ingen lag som säger nej? :confused:
 
Jepp, vem som helst kan öppna ridskola, t.o.m. jag. :crazy:

Det finns inga direkta krav. Däremot så har Ridsportförbundet krav på anslutna ridskolor.
 
Dumt, dumt, dumt.
hästarn afår inte va inne + att han köpte 2 travare som inte hade nån vinterpäls o lät dem stå ute i -20 C utan täcke... :cry:
Jag gillar inte denna mannen...
 
om du tycker att hästarna far illa skal du anmäla det fort som 17:an!!!!
 
det värsta är att djurskyddstillsynen redan varit där o hade inga större anmärkningar :mad:
 
Men om inspektörerna inte hade några större anmärkningar på hans djurhållning, vad är det då som stör dig bortsett från travarna utan täcken? Om hästarna går på lösdrift måste de enligt lag ha tillgång till ligghall och fodras de väl så klarar de sig utan täcken.

Gubbsjuk? Om han kladdar på småtjejer så är det ju bara att anmäla. Vad är det egentligen som han håller på med som du inte gillar? :confused:
 
För att bedriva ridskola krävs 2 saker, dels tillstånd i aktuell kommun samt 1 person med dokumenterad ubildningsbakgrund. Sådana är regelerna i våran kommun, jag tror inte att de skiljer så mycket kommuner emellan.

Däremot kan vem som helst starta upp turridnings/uthyrningsverksamhet utan särskilda tillstånd, även sk ridlekis etc faller därunder. Men sen kommer de nya reglerna som kräver tillstånd, när antalet hästar kommer upp i en viss nivå.
 
Tillstånd

Det hade jag ingen aning om. :confused:

Det låter iaf bra att det finns vissa krav.
Men hur är det om man startar "privat" ridutbildning?
 
Re: Tillstånd

Privat ridutbildning, hur menar du då?

Om någon tar emot privata ryttare som kommer med egen häst, för det krävs inga tillstånd. Här är det ju upp till ryttaren att välja själv vem man vill rida för.
 
Jag var vän med honom i början när han flyttade hit (amerikanare), så jag hjälpte honom med annonser osv. hjälpte till med hästinköp. Jag hade min ponny där på inkörning, men när alla mina saker skulle hämtas så sa han att det va hans grejer... vissa saker va trasiga och andra fick jag aldrig tillbaka.
Han kramade om min kompis o frågade henne om hon hatade honom nu. Ja sa min kompis o försökte slingra sig ur, då kommer du hata mig mer nu sa han o SLICKADE henne i pannan. min stackars kompis höll på att spy o jag blev bara förbannad. Visst har dom en annan kultur i USA men vett borde dom ju ändå ha.
Dessutom har han en c-ponny inhyrd som han låtet andra rida på utan ägarens tillstånd. ( jag har pratat m ägaren)
Dessutom rider han den stackars ponnyn själv, och det är ingen liten gubbe. Jag tyckte han var stor o tung på min nordis, även fast jag vet att hon orkar.
Jag bara hatar honom o vill inte att han ska få fortsätta så här, men jag har inget att amäla på.Kompisen vill inte berätta om det som hände, hon skäms.
 
Re: Tillstånd

oki så det är inget som man måste ha om man bedriver ridskola?
 
Re: Tillstånd

Inget tillstånd såvitt jag vet, om så vore tror jag att alla ägare som har medryttare skulle kunna få problem :crazy:
 
Det är en ny lag, om den har trätt i kraft ännu kommer jag faktiskt inte ihåg.

Men kort går den ut på att oavsett verksamhet, krävs tillstånd från kommunen för att ha x antal hästar istallade i samma stall. Detta tillstånd måste man söka när man bedriver komersiell hästig verksamhet med många djur i besättningen, så ridskolor, stallplatsuthyrare, avelsverksamhet, lösdrift etc skall ha detta tillstånd.

Någon som vet om eller när lagen har eller ska träda i kraft, och för hur många djur det minst krävs. Vi har 18 i vårat stall, och jag vet att här krävs av våran stallägare att söka tillståndet.
 
Vad jag har hört får vem som helst bedriva ridskola, men det krävs tillstånd från ridsportförbundet för en ridklubb? :confused:
 
Den som bedriver ridskoleverksamhet/turridning har även tidigare behövt tillstånd enl. djurskyddslagen, så för dem verkar det inte bli någon större skillnad. Däremot kommer många fler som "hanterar" hästar att behöva tillstånd. Olika antal hästar beroende på verksamhet. Verkar dock i många fall gå en gräns vid 3 hästar. Dvs vid 4 eller fler krävs tillstånd, t.ex. uppfödning, inackordering, försäljning osv.

Läs 6:e inlägget i denna tråd på Islandshästförbundets sida. Bra sammanfattat i klartext.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 358
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp