Bukefalos 28 år!

Örnsköldsvik!

strawberrysylt

Trådstartare
Jag och min pappa ska roadtrippa Mora - Örnsköldsvik onsdag-torsdag, vilket ska bli kul!
Jag har varit där bara en gång tidigare, som hastigast och det är nog fem år sen.

Så, tips? Något man inte får missa? Både i Ö-vik, men också längs vägen? Alla tips är välkomna!
Roliga second hand-butiker, lunch- och middagsställen (jag är veg), bra hotell/vandrarhem, fina/roliga statyer/byggnader...

Själevads kyrka minns jag iaf och den vill jag hälsa på igen!
 

Bifogade filer

  • 20200224_183636.jpg
    20200224_183636.jpg
    106,5 KB · Visningar: 19
Omkring Övik är det ju främst naturen man njuter av. Skule nationalpark är trevligt att vandra i men är ju lite väderberoende så här års. Längdskidor på rutberget borde funka. På sommaren är ju Trysunda/Ulvön/Högbonden/Norrbyskär givet. Men som parellikusken skriver så ska ni inte missa spa:t på Paradisbadet!
 
Tack för tipsen! Ja, ett äventyrsbad såg jag att det fanns. Det är inte alls pappas grej dock och tror inte jag vill dit själv och så har vi ju inte så mycket tid heller.
Vandra och åka skidor vore ju kul om vi haft mer tid, nu går det bort dock.

O'Learys finns där såg jag, är det en bra idé (gillar det) eller finns det nåt annat lokalt mysigt ställe?
 
Åk in och shoppa på Fjällräven Outlet ;)

I övrigt denna årstid så är det väl att kolla vad som finns öppet. Uppe på Varvsberget har annars funnits en restaurang/cafe som är fint med utsikt. Men vet inte hur öppet saker och ting är nu.

Höga Kusten är överlag sevärt. Men ni verkar inte ha så bra med tid. Vet inte om det går att åka upp i linbanan på skuleberget denna årstid. Kanske finns det bilväg upp? Fin utsikt iaf.
 
Åk in och shoppa på Fjällräven Outlet ;)

I övrigt denna årstid så är det väl att kolla vad som finns öppet. Uppe på Varvsberget har annars funnits en restaurang/cafe som är fint med utsikt. Men vet inte hur öppet saker och ting är nu.

Ja, outleten minns jag, där var vi in en liten sväng sist... där kan det nog bli ett besök :).

Ska kolla upp fika/mat på Varvsberget!
 
När jag kollar på kartan ser jag att där finns flera parker och så hamnen förstås. Vart är det finast om jag vill strosa omkring lite?

I Sundsvall finns ju Sundsvalls-drakarna, finns det nåt liknande i Ö-vik?
 
Jag och min pappa ska roadtrippa Mora - Örnsköldsvik onsdag-torsdag, vilket ska bli kul!
Jag har varit där bara en gång tidigare, som hastigast och det är nog fem år sen.

Så, tips? Något man inte får missa? Både i Ö-vik, men också längs vägen? Alla tips är välkomna!
Roliga second hand-butiker, lunch- och middagsställen (jag är veg), bra hotell/vandrarhem, fina/roliga statyer/byggnader...

Själevads kyrka minns jag iaf och den vill jag hälsa på igen!

Känns som att det inte finns så mycket att göra i dövik. Dit åker man någon gång varannan månad för att kanske dricka kaffe. Lundbergs bageri är väldigt mysigt ställe om man vill fika. Hade du kommit på sommarhalvåret hade jag haft mängder med tips på sevärdheter i några av byarna i kommunen.
 
När jag kollar på kartan ser jag att där finns flera parker och så hamnen förstås. Vart är det finast om jag vill strosa omkring lite?

I Sundsvall finns ju Sundsvalls-drakarna, finns det nåt liknande i Ö-vik?
Oh ja, dessa fula drakar som klär min hemstad om sommaren.. Tack för påminnelsen och tur att jag sällan är där på sommaren numera.
 
Känns som att det inte finns så mycket att göra i dövik. Dit åker man någon gång varannan månad för att kanske dricka kaffe. Lundbergs bageri är väldigt mysigt ställe om man vill fika. Hade du kommit på sommarhalvåret hade jag haft mängder med tips på sevärdheter i några av byarna i kommunen.

Lundbergs bageri ska jag kika efter :).
Pappa ska dit i jobbet, så det är bara extra bonus att jag kan följa, därför det blir nu :).

Oh ja, dessa fula drakar som klär min hemstad om sommaren.. Tack för påminnelsen och tur att jag sällan är där på sommaren numera.

Haha, jag tycker dom är fina 😋.
 
Pingstkyrkans second hand i Gullänget. Öppet torsdagar. Där har jag fyndat mycket!
Ser att du redan fått tips om Lundbergs bageri, men skriver under på det. Mysigt, gott och billigt.
 
Min barndomsgranne som designat dom som uf-företag, nu är dom stora. Så det är kul. Men jag tycker de förstör den vackra stadsbilden. 😅

Men vad kul! Haha, ja jag kanske hade tyckt annorlunda om jag varit där ofta... Har bara besökt stan typ... 3-4 ggr kanske.

Pingstkyrkans second hand i Gullänget. Öppet torsdagar. Där har jag fyndat mycket!
Ser att du redan fått tips om Lundbergs bageri, men skriver under på det. Mysigt, gott och billigt.

Åh, tack för tipset! Ska definitivt försöka dit när vi nu råkar vara där en torsdag.
Och det där caféet verkar ju toppen, kul! Mysigt, gott och billigt låter ju suveränt.

Mamma Mia och Café UH är klassiker om man är sugen på att stilla hungern. Veg borde inte vara något problem.

Tack för tipsen 😊. Ska kolla vad det är för ställen.
 
Reuterdahls har JÄTTEBRA luncher! Jag vill även slå ett slag för Saltmagasinet nere i hamnen. Bästa fikat är, som tidigare nämnt, på Lundbergs. Café UH har också rätt så bra fika, men måste tyvärr säga att jag inte längre tycker att de håller måttet alls när det kommer till mat, mycket som köps in färdigt och bara värms upp i mikron, typ. För middag är både Varvsberget och Mamma Mia toppen! Men något att göra i övrigt..svårt på vintern tycker jag, det är verkligen en sommarstad. Det är fint att promenera nere längs hamnen, från centralstationen bort mot arenan. Om du gillar bibliotek är det definitivt värt att besöka stadsbiblioteket (Arkenbiblioteket), det är väldigt fint! Ja må dock vara partisk, är både uppvuxen i staden och bibliotekarie till yrket.. :angel: Även stadsmuseet är värt ett besök!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp