Öroninflammation - jag är nojig...

vivendi

Trådstartare
Hur snabbt kan en trumhinna spricka egentligen? Eller, ja, det sker väl fort, men efter hur lång tid med symptom?

Min stora valp var alldeles normal i öronen igår, jag kollar dem varje dag eftersom hon har hängöron, så jag är alldeles säker. Inte heller kliade hon sig eller skakade på huvudet vad jag kan minnas.

I morse var ena örat rejält vått inuti, jag noterade det men trodde hon busat med vattenskålen för det brukar hon... Men nu i eftermiddags ringde min man och sa att hon skakar huvudet och har brunt gojs i det örat, även lite i det andra. Även lite blodiga prickar var där, jag tror hon har kliat medan hon var ensam ett varv i eftermiddags.

Örat är varmt och rött, jag har tvättat ur med tvättlapp och sterilt vatten, vi har inget öronrens hemma och närmaste apotek är långt borta och helgstängt. Känns fånigt att ringa dejour-vet för en öroninflammatoin på en lördagkväll, men nu har jag börjat noja.

Kan det vara så att det våta var en spräckt trumhinna? Kan jag lugnt vänta till måndag och ringa vetten då? Just nu verkar hunden nöjd med urtvättade öron (hon njöööt av tvättlappen) och sover lugnt.
 
Sv: Öroninflammation - jag är nojig...

Nej. Sekretet som kommer upp ur örat kommer från en pågående inflammation i själwa hörselgångens wägg. De symptom du beskriwer är typiska för öroninflammation hos hund som i de allra flesta fall är aw typen e[ks]tern otit, dws inflammation i hörselgången. Wi människor drabbas ju förr aw inflammation i mellanörat, alltså på insidan aw trumhinnan.

Öroninflammationen hos hund kan förstås penetrera trumhinnan om det will sig illa. Då får man en sk mediaotit, alltså mellanörainflammation eller i wärsta fall en otitis interna. I båda fallen ses symptom som headtilt (lutar huwudet åt ena hållet), balansstörningar (cirkelgång, faller åt den drabbade sidan osw) och inte sällan påwerkat allmäntillstånd. Wissa bakterier utsöndrar gifter som kan wara skadliga för innerörat. Detta kan orsaka döwhet, som - beroende på bakterie - kan wara permanent eller öwergående.

Eftersom de symptom du beskriwer är ganska drastiska och har uppstått plötligt, kan man utgå från att det är en ganska aggressiw bakterie som orsakar eländet. Kocker brukar kunna de de där snabbt uppblossande öroninflammationerna, men det kräws prowtagning för säker diagnos.

Jag tycker att du ska åka in akut om du har möjlighet, för det är ett smärtsamt tillstånd för hunden och ju wärre inflammationen blir desto större är risken för att trumhinnan faktiskt går sönder med en mellanörainflammation till följd.

Watten brukar kunna orsaka irritationer i örat, i synnerhet när huden som bekläder hörselgången är i dåligt skick. Undwik därför att rengöra med just watten. NaCl är betydligt bättre, äwen om det förstås wore bättre för hunden att få en riktad behandling med medicin och kompletterande öronrens.


Wilket swammel... Här kommer en sammanfattning!
Så - hunden har en akut e[ks]tern otit, sannolikt orsakad aw bakterier (kan wara jästswamp också). Har ni katt hemma? Kolla om de har kaffesump i öronen, för då kan alla djuren wara drabbade aw öronskabb. Att det är blött och brungeggigt i örat betyder inte att trumhinnan är spräckt, hundöron fungerar inte som mänskliga dito. Däremot föreligger alltid en risk att infektionen tar sig förbi trumhinnan. En spräckt trumhinna är inget farligt i sig, den läker, men en infektion i mellaörat är inte att leka med.
 
Sv: Öroninflammation - jag är nojig...

Oj vilket bra svar, tack!

Vi har inte katt hemma och jag har ringt runt och kollat hennes kompisar, ingen uppvisar symptom som tur.

Usch, jag känner mig dum som rengjorde med tvättlapp. Visserligen var det en väl urvriden bomullslapp, så mycket vatten har inte kommit in i örat. Jag skyller mig själv för att inte ha öronputs eller NaCl hemma.

Akut kan vi inte åka in utan remiss från vär dejourerande vet, men jag får riga henne nu. Som tur verkar hunden inte akut smärtsam just nu. Vi har över 200 km till närmsta djursjukhus och jag misstänker att öroninflammation inte räcker som orsak för att få remiss, men jag ska höra.
 
Sv: Öroninflammation - jag är nojig...

Öroninflammation smittar inte. Oftast är det bakterier som normalt förekommer i hörselgången som, när de får chansen, blir fler och orsakar en infektion. Att de "får chansen" beror på att miljön i örat blir gynnsam; hunden kan ha bliwit blöt (bad, dusch), den kan ha en allmäninfektion (lite warmare än normalt), ha fått ett litet smuts i örat, drabbats aw parasiter, utwecklat en allergi osw osw!

Du behöwer ingen remiss för att komma till djursjukhus, men de kan förstås rekommendera dig att awwakta t måndag eftersom öroninflammationer sällan räknas som så akut. Du kan ju själw tillwerka koksaltlösning (finns recept på nätet, jag lär mig aldrig) och sedan hälla ner den awswalnade lösningen i hörselgången och klucka runt ordentligt. Torka ur med bomull. Testa lösningen genom att först smaka på den så att det inte är för salt, det får absolut inte wara så att den swider! Upprepa morgon och kwäll tills du kan åka till ordinarie wet på måndag. På så wis får du bort sekret och bakterier och håller åtminstone infektionen i schack.

Annars bukar ju jourhawande distriktare hjälpa öronhundar också.

Det löser sig! Lycka till! (och du - det finns de som wäntar i 3weckor innan de masar sig iwäg till wet med de symptom du beskriwer, så du är minsann en bra djurägare!!)
 
Sv: Öroninflammation - jag är nojig...

Nej, jag kollade hennes kompisar mest med tanke på öronskabb, inte öroninflammation. Och så ringde jag uppfödaren också, som gav min tips på öronrensmärke och allmänt lugnade mig. :)

Tusen tack igen för tipset om hemgjort koksalt, det är på g! Tur att det finns snälla människor på buke! och tack för de snälla orden om mitt ägarska... själv kände jag mig mest uschlig över att jag inte haft vett att skaffa hem öronrens i förväg...

Nu sitter jag inte i Sverige, så jag behöver tyvärr remiss för djursjukhus, jour-vet svarar inte just nu men jag ska ringa igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 406
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp