Dags igen,denna gången var det örat! =(

Fibusen

Trådstartare
Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3 ggr och opererat bort,tack och lov så var dom ofarliga, 2 vändor har vi varit in för tandutdragning,en gång pga inflamation efter att vi drog ut en tand,en gång för ögat, en gång inflamation i tassen,osv. Kan fortsätta i oändlighet!

För nån vecka sen så luktade han illa i munnen,verkligen STANK! Luktade inte som han har gjrt tidigare (vid dåliga tänder) utan var en konstig lukt,nästan sur! Upptäckte detta på eftermiddagen,och tänkte ringa veterinären dagen efter,men då var lukten borta. Pigg och äter som han ska.

För kanske en vecka sen så kändes nosen konstig,var varken torr eller blöt,kändes precis som en urvriden ljummen disktrasa. Tog tempen,helt normal. Nosen vart som den brukar vara,dvs nästan kall och blöt.

Låg och myste med han i söndags här i soffan,och jag brukar hålla koll i öronen så att allt är som det ska,även sticka i en finger för att känna så att det inte är blött,ena öran kändes jättebra,andra örat kändes alldeles grusigt! :eek: Kikar in med ficklampa,och det är alldeles brunt! Hämtar en bommulstuss och torkar ur med avsvalnat kokat vatten,får upp en hel del jox! Örat är inte rött,och det luktar inte ett dugg konstigt. Dagen innan hade vi varit till sandtaget och tränat lite kondition,och lekt massor med hundarna,så jag trodde att han kanske fått in sand i örat. När jag torkat ur örat ser det rent och fint ut igen,höll även koll noga nån dag efter,men rent och fint öra var det!

Som sagt så antog jag att det var sand han fått in på något sätt,men i dag så kommer kommer han fram till mig och har hela huvudet på sne och ser helt besvärad ut,huvudet hänger åt det hållet som det smutsiga örat,han brukar hänga så med huvudet i fall det kliar i öronen,man brukar klia lite sen ruskar han på sig och är nöjd,så jag kliade lite på utsidan av örat (det bästa han vet) och ena bakbenen rycker och kliar med vilket det aldrig brukar göra,kolla i örat igen,och nu är det skitmycket gojs igen! :grin: Det är dock åt det torra hållet,dvs som "vaxflagnor" inte alls blött och plaskigt,han är inte röd i örat och luktar igen konstigt.

Känns som om jag har tre alternativ,antingen ta ljummet kokat vatten igen och en bomullstuss och torka ur, eller ha i riktig öronrengöring och se vad som händer,alt att åka in till veterinären.

Ha i öronrengöring kanske löser upp skiten som sitter där,samtidigt är jag ju rädd för att det kanske orsakar något värre? Att ha bomull och kokat vatten kan ju inte göra saken värre,men det kanske är något som behöver lösas upp?
Att ringe veterinären känns inte heller som om det är dags för riktigt än eftersom han är torr i örat,luktar inget,och är inte ett dugg röd. Däremot så kan dom ju kika och se i fall det är något allvarligare än "bara" smuts.

Han verkar inte ha ont,han har ingen feber,och är precis lika pigg och busig som han brukar vara,äter med goooood apptit. Han säger inget när jag torkar ur örat heller,men än mysgrymtningar över att det är såååå skönt.

Har en teori om att han fick en släng av förkylning då han luktade illa i halsen,och att det kanske gick upp i öronen på något sätt? Att han kanske fick nån vaxpropp då eller något som letar sig ut nu? Men varför är det då så torrt,borde det inte vara kletigt då?

Hur skulle ni ha gjort? Hjärnan säger avvakta,medans samtidigt så sitter oron i att "tänk så blir det värre?".
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Det skadar ju inte att ringa till en veterinär och bolla idéer iaf.

Men, de gånger jag varit med om hundar som fått brunt gegg i öronen så har det inte behövts något veterinärbesök. Jag har gjort rent örat med bomull osv, sedan haft i öronrens, därefter gjort rent öronen morgon och kväll. Har bara tagit någon dag så har det blivit fint igen. Och just när det börjar bli bättre, då har gegget blivit mer "torrt", inte kryddtorrt, men man har fått ut mer som "skivor" av smuts istället för bara gegg.

Det enda jag kopplat ihop med att de får brunt gegg, har varit smutsiga hem. Jag har varit i ett smutsigt hem där flera av hundarna hade brunt gegg i öronen, mina fick det också efter någon dag (även min unga, som aldrig haft problem med öronen). Hos vänner som fått brungegg i öronen på hundarna har det också hjälpt att städa hemmet. Framförallt hålla golv rent från damm och sådant, samt hålla hundarnas bäddar hyfsat rena. Jag har ju inga bevis på att det hänger ihop, men tycker att det inte låter speciellt konstigt om det skulle göra det.
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Gör rent öronen ordentligt med öronrengöring för hund. Spruta in i hörselgången, massera cirka 1 min och låt hunden skaka. Torka sedan med bomullstuss/papper. Gör detta varje dag i några dagar och se om det blir bättre.
Blir det värre eller inte alls bättre så skulle jag åka till veterinären. Kan vara en infektion, med till exempel bakterier eller jästsvamp. Om han börjar hålla huvudet på sne hela tiden så bör du åka in eftersom det är ett tecken på att han fått en öroninflammation som gått över på mellanörat.
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Nja,skitigt hem har vi då inte,så det kan det nog inte bero på. Visst att det kanske ligger lite brödsmulor på bänken,nån tröja här och var,och hundhår på golvet,men det gör det redan efter två minuter när man städar! :D Har absolut inga damråttor i hörnen,eller fläckiga golv! Det är ju om det vart något endå när vi var till sandtaget i Söndags..

Deras bäddar torkas ur minst tre gånger i veckan,har biabäddar så det går ju så snabbt.

Just som du säger,att det är ju inte kryddtorrt (jo,det som sitter högre upp i örat) utan nere i örat så är det som om man får ut "skivor",dom går liksom nästan att skaka av bomullstussen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Har ju sån där öronrengöring,men aldrig använt det. Hur pass mycket ska man ha i,och ska man verkligen spruta ner det i hörselgången? Är så orolig att göra något fel så han får problem.

Ja,håller han huvudet på sned mycket så åker vi in,nu vet jag ju dock att han gör så nån gång i bland när det kliar,han har lärt sig att jag kliar han då! :D

Ska även passa på att säga att han inte har några "pälsade" öron,så man ser bra,och lätt att komma åt!
 
Senast ändrad:
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Ja det ska in i hörselgången.
Du ska ta öronlappen med ena handen och dra upp, sedan tar du öronrengöringen, riktar pipen mot ingången till hörselgången och trycker en gång ordentligt på flaskan så att det verkligen kommer in i hörselgången. Bättre för mycket än för lite, det rinner ändå ur. När du masserar in ska det låta lite "smaskigt", då har du tagit i tillräckligt. Om du använder öronrengöring för hund behöver du inte vara orolig för att du ska skada någonting. Det är bara viktigt att det kommer in i örat ordentligt eftersom det är där smutsen/bakterierna etc. sitter :)
Det är helt normalt att de skakar på huvudet när du är klar, det ska de ju göra också så att skiten åker ur. Sen är det bara att torka ur resterna.
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Hade i rengöring och upp kom en klump. Örat ser kanonfint ut fortfarande,hoppas att det var det som behövdes bara! Lilla "gammgubben" tyckte det var läskigt och ruskade på huvudet så fort första droppen landade,men fick iallafall in lite eftersom det plaskade i örat,gnuggade lite,sen ner med bomull,och tussen var helt ren förutom klumpen,ska kolla i morgon billi igen hur det ser ut,kanske behövs torkas ur en gång till i fall medlet ligger och löser upp mer...

Min tappre gammelman! :love:

25404_1382784923878_1059624479_31161106_3327247_n.jpg


40021_1480328802414_1059624479_31416901_5051120_n.jpg
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

App app, sakta i backarna. Ring och rådfråga veterinären först innan du har i något öronrens eller använd sånt där vatten i flaska (koksalt eller vad det nu är). Det kan vara en öroninflamation. En hunds trumhinna kan spricka och har man då in sånt öronrens medel så är det inte bra.
Jag har precis gjort den turen med hål i trumhinnan på hund. Man ska absolut inte använda något kemikalier i örat då. Trumhinnan måste läka ihop först innan man kan ha i dropparna till och med (man börjar då med antibiotika), därför kollar vetten noga hur det ser ut nere i örat innan denne skriver ut medicin till hund.
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Oj, jag hann inte skriva klart förrän du skickat nytt. Hoppas det går bra då och det bara är smuts i örat. Men slå en pling till veterinären i morgon och hör efter i alla fall.
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

:eek:

Får hoppas att det inte är någon fara! Men borde det inte vara kladdigt/rött/lukta om det är inflamation?
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Det är säkert olika på hundar men på min så var det bara knottrigt och torrt på öronlappen samt att hon gick lite snett med huvudet. Det syndes inte på henne att det hade värkt hål på trumhinnan. Och jag hade sprutat in öronrens för att jag trodde det behövdes rengöras efter alla bad. Men hon var nog lite röd också i örat.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Fast det hjälper ju inte att ringa vet för att få reda på om trumhinnan är sönder. Man måste titta ner i örat med ett otoskop. Dessutom finns det idag öronrengöring som kan användas även vid sprucken trumhinna.

TS, håll lite koll på örat, ha gärna i öronrengöring en gång till och se om det fortsätter vara fint. Gör det det så kan du förhoppningsvis spara dig ett vetbesök :)
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Nä men veterinären ger väl råd om hunden ska in till dem om det låter som en misstänkt öroninflamation, de flesta gånger så vill de att man ska komma in och inte laborera självmed diverse medel.
Veterinären ställer inte diagnoser över telefon utan att själv ha undersökt.

Jag har precis gjort denna tur med sprucken trumhinna på hund och det var viktigt att inte tvätta örat med sånt där öronrens utan bara vanligt koksaltvatten. Det blir liksom öppet långt in där medlet kan ta sig in.

I och med min erfarenhet så gav jag ett råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Word! :bow:

Man ska vara försiktig med öron. Inte greja för mycket om man misstänker att det kan vara något fel. Då är det bättre att gå och kolla upp, för säkerhetsskull.

Däremot ska man ju hålla rent till vardags, torka bort eventuellt gojs/smuts. Men inte pilla nere i örongången, eller hälla i rens om man gissar att det kan finnas en skada på trumhinnan.

Anekdot: Förr skulle man hälla konjak i öronen på hundarna... Det rekommenderades för att döda bakterier. :cool:


Oavsett - TS, så skönt att din hund mår bättre! :laugh:
 
Sv: Dags igen,denna gången var det örat! =(

Inget konstigt alls i örat i dag,ser jätte fint ut! Så nu är det ordentligt rengjort,och han har inte kliat sig,och rycker inte heller längre i benen när jag gnuggar,så nu ska det väll vara fixat! :)

Ifall det kommer mer smuts så är det något annat fel än bara skit i örat,så då åker jag in på en gång i sånna fall!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 211
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 015
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp