Bukefalos 28 år!

Någon som är bra på örter?

Sv: Någon som är bra på örter?

Gör redan detta + massage vid behov. Är tyvärr oerhört skeptisk till homeopatiska preparat mest för att jag inte riktigt förstår hur saker i så oerhört låga koncentrationer ska kunna ha någon effekt. Använder dock arnika vid massage.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Du får förlåta Angel men en FRISK häst behöver du inte använda något smärtstillande på för att rida igång den !

Går inte heller att skylla på att hästen är för aktiv och *gör för mycket *,då får man korta av sina arbetspass om hästen är så aktiv /ambitiös Hmm stavning*??

Eller så kanske den är stressad av att den har ont någon stans ??


Är hästen sne och du vill bygga upp den så måste man lossa spänningarna varefter och då se till att massera den och lossa knutarna under uppbyggnaden och lägga upp arbetet sakta med en återuppbyggnad av pålle .

Men det är jag det ;)
Mia
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Jag tycker du har en betydligt otrevligare och påhoppande ton än jag, i flera inlägg nu har du kallat mig både agressiv och otrevlig. att du inte gillar mina svar får stå för dig, jag har inte varit otrevlig mot dig utan delgett information om djävulsklo som du inte gillar.

detta är ett diskussions forum så tyvärr kan du inte diktera att jag delger mina åsikter om DK i en tråd där du FRÅGAT efter detta.
att många andra använder DK och rider igång på smärtstillande - är det en illustration på att det är bra då menar du?
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Vad jag har läst om det så är det inte dopingklassat men räknas som smärstillande dvs man får inte tävla på det. Vilket jag absolut inte har några planer på nu. Häste är frisk och har inga andra krämpor än att hon är på tok för överambitiös med tanke på vilka muskler hon har just nu. Vilket resulterar i väldigt mkt träningsvärk och det blir svårt att arbeta henne såpass frekvent att det blir nån vettig uppbyggnad. Blev därför rekommenderad av vet. att rida igång henne på djävulsklo eftersom stackars hästens mage inte alls gillar butta.

Finns något annat som har samma effekt som butta, men snällare mot magen. Min ena går på det nu och kan komma vad det heter. :idea: Blev tipsad av vet eftersom många får problem med magen i samband med butta.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

är din vet så himla örtkunnig då?? jag har studerat örter och deras verkan i många år, läst varenda bok i ämnet...

valerianan är okej. men med dk så finns det en stor risk för att du missar småsaker. om man säger såhär, hästen kommer inte få mindre träningsvärk bara för att du ger den dk! det kommer bara inte kännas... och i mina ögon är inte det bra....

kan du inte testa med valerianan först och även ge magnesium, se om det kan få hästen lite lugnare...
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Magnesium fungerar väl ändå bara lugnande om hästen har en brist?
 
Sv: Någon som är bra på örter?

nej det kan fungera ändå.

det är olika hur bra dom tar upp mineraler osv och det är inte alltid angivna mått i foderstaten stämmer. så det är värd att testa! det får du tävla på också.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Att dels dölja smärta med hj av smärtstillande medel och sen ge ett avslappande medel som valeriana verkar väldigt riskabelt.

Dels känner hästen sämre sådan smärta som man behöver känna typ trampa på ngt vasst, för hårt drag i en sena eller muskel osv. Dels slappar muskulaturen och vaksamheten av i o m valerianan så man riskerar att hästen vrickar till i lederna eller trampar sig olyckligt.

Jag skulle inte våga kombinera dessa och sedan rida. HH
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Har själv ridit igång en häst på smärtstillande (metacam). Vi skrittade på långa tyglar på asfalten en vecka. Skulle aldrig vågat träna henne. Om du tror att det är bäckenet kanske det är bäst att åka in och röntga.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

knapplån............

Vart på förbudslistan hittar ni djävullsklo?
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Jag tar djävulsklo för mina ledsmärtors skull. Utan dem så skulle jag nog inte klara vare sig arbete el hästarna.

Har även gett det till äldre häst som började bli stel och hade ont innan den kom igång. Denna hästen reds inte utan det gavs under den sista månaden i dennes liv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 111
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp