Överben igen

G

Gul22

Detta problemet har varit uppe tidigare men jag har inte blivit klokare för det.
Alltså igen; Vår ena fjordvalack har plötsligt utvecklat ett överben (en bula i allafall) på vä fram, skenbenet precis under knät. Han ömmar inte, är inte varm, ingen hälta ... ingenting.
Men en stor bula har han likväl. Vad den kommer av? Ingen aning. De är två st vuxna i samma hage och ett slag från den andra är inte troligt.
Överansträngning? Inte vad vi kan erinra oss.
Är det någon som har en BRA förklaring på vad överben är? Är det bara brosk? Vad ska man göra? Blir den större (vi är nämligen övertygade att den växer.)? Blir den mindre? Har han ont?
 
Den frågan ska du nog inte ställa här!!ring och hör med en vetrinär.knä regionernen är känsligt ställe...
lycka till..hoppas du får svar av vet!Skriv järna igen och berätta vad vet sa :D
 
har fått det förklarat för mig att överben är en naturlig kompensation som skelettet skapar när benet utsätts för belastning som det av någon anledning inte håller riktigt för. Det kan ju vara så att din häst fått en spark eller slagit i skenan någon gång så att det har bildats en spricka i benet, vilket då medför att just där blir det en försvagning i benet. först blir det brosk som senare förbenas. Under tiden som överbenet är aktivt, dvs då det fortfarande är brosk som bildas, så kan det vara varmt och hästen kan ömma vid tryck på det. När aktiviteten har lagt sig så brukar hästen inte reagera vid tryck/måttlig ansträngning (beroende på vart överbenet sitter någonstans då på din häst).
Mindre kommer överbenet aldrig att bli, och helst ska man nog inte anstränga benet för mycket (hoppning är nog inte så bra, men nåt enstaka skutt på låg höjd ibland kvittar väl) för då finns risken att området blir aktivt igen och brosket/benet börjar växa ännu mer. Låt hästen vila ett tag så ska du se att det säkert lugnar ner sig. Men som sagt tidigare här... konsultera veterinär om det fortsätter växa och vara varmt. Det underlättar för hästen också om den inte är överhullig förståss.
Lycka till!
 
Hej och tack för svaren.
Tidigare trådar skriver att hästen får överben titt som tätt men så försvinner de. Jag har aldrig hört att överben försvinner.
De skrev oxå att behandling bör sättas in så tidigt som möjligt. Vad består behandlingen av?
Detta började komma i första halvan av juli, :crazy: men det är inte förrän nu som vi noterat att det faktiskt är en stor bula. Eller stor och stor; Men tydligt synlig iallafall. Och hur bra känns det? Fn ... känner sig som värsta skurken.
Ändå har han utvecklats och gått framåt rejält denna sommaren så något "fel" har det inte varit på honom.
Och nu har jag verkligen verkligen känt. Han är inte varm eller öm eller visar någon tendens till hältan. Och den sitter väl avskilt från knät.
Usch ja. Ska ringa vet på momangen i morron bitti och höra vad han säger.
Jag avskyr när djuren blir dåliga.
 
Jag tycker inte att det verkar som om det är något att oroa sig över. Hästen har säkert fått ett slag på benet och därför har det bildats extra starkt skelett just där, ett naturligt försvar för kroppen. Jag har sett många hästar med rejäla knölar på benen och sitter de bara inte på fel ställen, alltså nära en led eller så att de stör på anant sätt, är det ingenting att orora sig över.
Människor får också "överben" om det kan lugna dig, speciellt på smalbenen och vid överansträngning är det inte helt ovanligt att man får en rejäl knöl under knät (tror att den heter tuberositas tibia) och det är inte så snyggt men det gör inget heller så länge man inte fortsätter att anstränga jut då när processen är igång.
Ring veterinären om det lugnar dig, men jag tror verkligen inte att du har någon anledning att oroa dig om hästen dessutom gått framåt i utveckling över sommaren.
 
är det inte en förhårdnad galla då? gallor försvinner ju.Det finns ju olika typer av gallor/fodergallor/belastnings gallor/mm
Det jag tycker är oroväckande är att den sitter i anslutning till knät(eller i närheten av)
du gör rätt i att kontakta vet för att få en klarare bild på vad det är..MVH/Hanna
 
:confused: Gudars skymning. Tänk om det fanns ett enda enkelt svar på varje fråga.

Han brukar få gallor, mjuka, av gräset i bakbenen, hasen liksom. De försvinner när gräset försvinner.
Kan hästar få gallor liksom mitt på ett ben? Tänk er att ni står framför hästen. Vä framben. På smalbenet. Under knät. Lite inåt mot det andra frambenet. DÄR sitter den.
Det är en fjording som har "stora knä" så den är vid jämförelse med knät inte stor. Men det går absolut inte att missa den heller.

Jaja jag ska invänta vet svar så får vi höra. Om nu det kan hjälpa. :crazy: Ev behandling då?
 
låter som en ansamling av ledvätska!!Och det kan uppkomma lite varstans på benen.Hadde sån på en häst jag hadde förut som satt på baksidan av knät:Och det visade sid senare att han hadde förslitningar i båda sina framknän :crazy:
Vill inte skrämma dig men det är värt att kolla upp!!Gallor har ju alltid en orsak och när dom ploppar upp så där intill knät så är det oftast inte så bra!Om det nu är en galla villsäga!Det kan ju vara nått annat oxå.Kan du inte ta bild på den så man får se..även om hästen blir behandlad så vill i alla fall jag se bilder på hur det ser ut och vad vet har sagt om det!
 
Någon bild kan jag tyvärr inte skaka fram. Har inte de möjligheterna att lägga in den på nätet då jag bara har internet på jobb.

Sa jag att den är hård? Ansamling av vätska brukar väl vara lite mer svampiga eller mjuka?
Nåja vi får nog vänta och höra vad vet säger trots allt.
 
En överbensliknande bula som kommer PLÖTSLIGT kan mycket väl vara en griffelbensfraktur.
Och NEJ, de behöver varken vara halta eller ömma av det!
(det var inte min häst i alla fall...)

Hade det varit MIN häst så hade jag kört iväg och fått det röntgat, för att åf veta säkert...
 
Hur behandlas griffelbensfraktur?
Om det är vätskeansamling hur behandlas det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp