Bukefalos 28 år!

Överben...

Tussilago

Trådstartare
Läst lite olika trådar här, bla om remonthälta. Dvs överben som sitter på insidan av skenan under knät. MEN om överbenet sitter på utsidan av skenan, under knät? Och hästen inte blivit sparkad där?
Min häst hade överben där då jag kom hem från cypern o vart borta en vecka. Inga sår el dyl. Utgår från att hon inte blivit sparkad. Överbenet såg ut som det gjorde, så jag vidtog inga åtgärder.
Igår såg jag att det ökat igen, var större. Hästen är unghäst, vilar således. Bör det stå på box så mkt det går, och gå i liten hage?
Hästen är en shire på 4 år. Är det lönt att linda? Är dålig på behandling av sånt här. Kyla har jag läst, typ sånt isbandage? Eller finns nåt bra liniment att köpa? Vad gör jag, helt enkelt, och vad kan det bero på. Alltid fått 8or på sina ben och jag kan direkt inte se nån skillnad nu mot hur de sett ut förut, förutom överbenet då..
 
Sv: Överben...

Hästen har bra benställning alltså? Rak i sina ben?

Överben som kommer av benhinneinflammation är nog vanligare än vi tror. Jag hade lagt ett arnikaomslag i fyra dagar och haft hästen i en liten hage så den håller sig lugn (om den nu gör det i en liten hage...)

Min häst har haft ett överben på utsidan av frambenet precis under carpus sedan jag köpte henne (hon var då fyra år). Det har varit oförändrat under min tid som ägare. Vet ej vad det beror på.
 
Sv: Överben...

min tjej har ett litet överben precis under carpus på insidan av benet storlek som en 10:a och ca ½ cm hög. hon fick det när hon var 1 år gammal och snode in sej i ståltråd :cry: ingen visste att den låg där. men det såg vi sen när hästen låg i diket med alla benen intrasslade. =( det enda som hände är att hon fick ett litet över ben och lite ränder där pälsen försvann. hon har aldirg varit halt av det. tack och lov och överbenet har varit i samma storlek hela tiden.
 
Sv: Överben...

Hon har ju som sagt alltid fått 8or på sina ben på utställning, vilket ju innebär att hon bra ben för sin ras.. Igårkväll såg överbenet lite sämre ut, men jag kan inte säga att det känns särskilt varmt..
 
Sv: Överben...

Hon har ju som sagt alltid fått 8or på sina ben på utställning, vilket ju innebär att hon bra ben för sin ras.. Igårkväll såg överbenet lite sämre ut, men jag kan inte säga att det känns särskilt varmt..

Hej!

Du kan smörja med Zoon-salva, eller liknande som finns att köpa på Apoteket. Det är antiinflammatoriskt och smärtdämpande - jättebra att använda till häst.

MVH/Carina
 
Sv: Överben...

överben kan ju uppträda av andra anledningar än att hästen blivit sparkad ;) storleken i dag beror ju på svullnad, när svullnaden ger sig så kommer det igentliga överbenet att synas (om där blir något). det tar låång tid för överben att bildas, det sker långsamt under längre period.

vi gör inte så mkt. när våra fått svullnad/överben mer än att låta hästen vila (ej arbetas, och inte det brötigaste hagsälskapet) så länge överbenet är aktivt, så länge det inte sitter dumt till.

ett överben är ju bara en förstärkning på hästens skelett
 
Sv: Överben...

Jag har klippt området och masserar in antiinfl. gel på stället, morgon och efter lunch, sen Back on track padd med vanlig fleecelinda över på natten, från kl. 22. Fungerar super:banana: Än så länge....:grin: Hon går i vanlig hage på dagen och box på natten.
 
Sv: Överben...

Bra ide det där med zon-salva! har testat, men svårt då det är mkt päls ivägen! Hon ska ju på utställning om en vecka också, så vill inte gärna raka av pälsen heller! Är det dumt att tömköra hästen i skritt om den har överben? Ja, det är det ju klart..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 024
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag har en fråga till alla er häst kunniga där ute! Jag har en sjuåring som har mkt speciella framben. Hon har ganska stora...
Svar
4
· Visningar
1 200
Senast: Masse
·
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: hep
·
K
Hästvård har för ett tag sen köpt en häst, har inte så mycket erfarenhet av överben men antar att han har ett på vänster fram på insidan efter...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp