Överbyggd yngling?

tanten

Trådstartare
Jag har inte varit med om detta förut så var frågar man om inte på buke.

Papillongossen är nu strax över 7 månader. Han har en bra tid varit väldigt överbyggd. Ett par cm. Tycker det påerkar honom.
Han har lite dålig kontroll i bakkärran. Inte så han vinglar, men han kan inte hoppa upp på möbler, i sängen eller på stubbar och stockar i skogen. Han kan liksom inte skjuta ifrån, som tidigare hundar av annan ras gjort.
Ställer jag honom på en t.ex. stubbe så darrar hans bakben och han vet inte riktigt hur han ska hålla balansen.

Hans tassar glider iväg om han sitter eller står på underlag som inte är sträva. Sitter han så åker bakbenen åt sidan.
Det har tagit ett tag att inse det. Men när jag studerar honom så flyttar han tassarna hela tiden eftersom de halkar iväg på golvet. Han äter helst sittande elelr tående åpå köksmattan, På trägolvet sitter elelr lilgerhan när han äter edftersom han fåt flytta fötterna hela tiden.

Nu efter denna långa rant - växer det bort? Är överbyggnaden en fas? Kan jag träna hans bakben mer än det jag gör (Lös i skog)
 
Jag tycker det låter märkligt att han skulle påverkas så extremt av att vara lite överbyggd. Många hundar är ju överbyggda och det är normalt. Tex saluki ska var överbyggda. (Ja, jag vet att det är helt annan typ av hund, men båda raserna är ju i grunden ganska "enkla" utan exteriöra extrema avvikelser).

I ditt fall hade jag därför tagit hunden till en riktigt duktig fysioterapeut som hade kunnat kolla igenom så att det inte finns andra fel som du kanske inte märker av på annat sätt.