Överbyggd yngling?

tanten

Trådstartare
Jag har inte varit med om detta förut så var frågar man om inte på buke.

Papillongossen är nu strax över 7 månader. Han har en bra tid varit väldigt överbyggd. Ett par cm. Tycker det påerkar honom.
Han har lite dålig kontroll i bakkärran. Inte så han vinglar, men han kan inte hoppa upp på möbler, i sängen eller på stubbar och stockar i skogen. Han kan liksom inte skjuta ifrån, som tidigare hundar av annan ras gjort.
Ställer jag honom på en t.ex. stubbe så darrar hans bakben och han vet inte riktigt hur han ska hålla balansen.

Hans tassar glider iväg om han sitter eller står på underlag som inte är sträva. Sitter han så åker bakbenen åt sidan.
Det har tagit ett tag att inse det. Men när jag studerar honom så flyttar han tassarna hela tiden eftersom de halkar iväg på golvet. Han äter helst sittande elelr tående åpå köksmattan, På trägolvet sitter elelr lilgerhan när han äter edftersom han fåt flytta fötterna hela tiden.

Nu efter denna långa rant - växer det bort? Är överbyggnaden en fas? Kan jag träna hans bakben mer än det jag gör (Lös i skog)
 
Jag tycker det låter märkligt att han skulle påverkas så extremt av att vara lite överbyggd. Många hundar är ju överbyggda och det är normalt. Tex saluki ska var överbyggda. (Ja, jag vet att det är helt annan typ av hund, men båda raserna är ju i grunden ganska "enkla" utan exteriöra extrema avvikelser).

I ditt fall hade jag därför tagit hunden till en riktigt duktig fysioterapeut som hade kunnat kolla igenom så att det inte finns andra fel som du kanske inte märker av på annat sätt.
 
Som @Red_Chili , har en rejält överbyggd hund i lilla Grå men hon är hur rörlig och smidig som helst. Även Nessie är något överbyggd utan att det påverkar alls. Att unghundar kan uppfattas som lite rangliga och " vingliga" i gången jämfört med vuxna hundar är normalt men det du beskriver låter ju som det ligger utanför normalspannet och jag skulle kolla upp det om jag var orolig. Med det sagt så tog det åtta månader för Qila att fatta att hon kan hoppa upp i soffan men hon hoppade utan problem över stock och sten ute.. Hon var van vid att bli upplyft i soffan helt enkelt men när hon väl greppade att hon kan ta sig upp själv så var det inga problem!
 
En bild rakt från sidan kunde vara intressant
Svansen luras lite men i stort sett såhär.
20200718_152837.jpg
 
Svansen luras lite men i stort sett såhär.
Visa bifogad fil 54338
Ser ju lite skojigt ut. Men förstås luras svansen lite. Och vinkeln. Men jag kan inte säga nåt för jag vet inte hur papillon ska se ut, men i mina ögon ser det skumt ut.

EDIT det ser inte ut att finnas vinklar bak. Alls. Eller så luras pälsen. Utan vinklar blir det ju lite svårt. Hurdan vinkel ska en sån hund han månntro...
 
Jag har inte varit med om detta förut så var frågar man om inte på buke.

Papillongossen är nu strax över 7 månader. Han har en bra tid varit väldigt överbyggd. Ett par cm. Tycker det påerkar honom.
Han har lite dålig kontroll i bakkärran. Inte så han vinglar, men han kan inte hoppa upp på möbler, i sängen eller på stubbar och stockar i skogen. Han kan liksom inte skjuta ifrån, som tidigare hundar av annan ras gjort.
Ställer jag honom på en t.ex. stubbe så darrar hans bakben och han vet inte riktigt hur han ska hålla balansen.

Hans tassar glider iväg om han sitter eller står på underlag som inte är sträva. Sitter han så åker bakbenen åt sidan.
Det har tagit ett tag att inse det. Men när jag studerar honom så flyttar han tassarna hela tiden eftersom de halkar iväg på golvet. Han äter helst sittande elelr tående åpå köksmattan, På trägolvet sitter elelr lilgerhan när han äter edftersom han fåt flytta fötterna hela tiden.

Nu efter denna långa rant - växer det bort? Är överbyggnaden en fas? Kan jag träna hans bakben mer än det jag gör (Lös i skog)
Har du frågat uppfödaren? Hen borde ju veta om detta är något som är vanligt i hens linjer och om det växer bort eller ej. Samt bör ju veta hur en papillon ”ska” se ut.
 
Om du ställer upp henne så frambenen står parallelt med varandra och bakbenen står också parallelt med varandra, vilket ben vill hon gärna flytta? Vänster bak gissar jag.
 
Har du frågat uppfödaren? Hen borde ju veta om detta är något som är vanligt i hens linjer och om det växer bort eller ej. Samt bör ju veta hur en papillon ”ska” se ut.
Ja, ska nog göra et. Har itne velat besvära hittills. Har skrivit om skyggheten tidigare bara. Att han är så reaktiv och rädd. Vilket ju blivit bättre.
 
Inga av mina pappisar har varit överbyggda. De har också alla haft god motorik/balans etc. Jag har ju fått dem då de varit äldre än din. Men jag har fått kort på dem som yngre.
Skrollade genom min uppfödares FB och såg några hundar på tex 6 månader, icke överbyggda.

Jag skulle nog också kontakta uppfödaren och höra efter. Att han har så bökigt med det gör ju att iaf jag skulle vilja kolla.
Lycka till! ❤️
 
Ingen av syrrans pappisar har varit överbyggda, och det där såg ganska mycket ut på bilderna.
Har du någon i din närhet som kan känna på höfterna?
Då tänker jag på det du beskrev om obalansen och att han inte kan hoppa än, det tycker jag att du ska kolla upp faktiskt, om inte annat hos en vet. för jag tycker att det är onormalt hos en 7 månaders hund oavsett ras.

Lille söte mes-Torsten :heart
 
Ser ju lite skojigt ut. Men förstås luras svansen lite. Och vinkeln. Men jag kan inte säga nåt för jag vet inte hur papillon ska se ut, men i mina ögon ser det skumt ut.

EDIT det ser inte ut att finnas vinklar bak. Alls. Eller så luras pälsen. Utan vinklar blir det ju lite svårt. Hurdan vinkel ska en sån hund han månntro...
Pälsen luras.
Utifrån ett hästöga har han ganska rejält vinklade hasar.

I rasstandarden står det normalt vinklade hasar. Känns luddigt. Men som hästmänniska är man väl mer fixerad vid hasvinklar än en hundmänniska är.
 
Jag undrar om han inte vill ställa in benen under kroppen lite? Papillon borde väl kunna ställa benen rejält bakom sig? Det är också något jag hade funderat mer på.
 
Pälsen luras.
Utifrån ett hästöga har han ganska rejält vinklade hasar.

I rasstandarden står det normalt vinklade hasar. Känns luddigt. Men som hästmänniska är man väl mer fixerad vid hasvinklar än en hundmänniska är.
Apropå hasvinklar, är inte schäfermänniskor som håller på med utställning extremt fixerade vid just det?
Inom min ras pratas det också en hel del om hasvinklar, som ska vara tydliga. Men inom spetsar till exempel så är ju hasvinkeln ibland i princip obefintlig.
Jag skulle invänta svar från uppfödare vad gäller Torsten, och sedan evtl kontakta veterinär och fysioterapeut så småningom :)
 
Ikväll har min tränare känt igenom honom och tittat.

Hon tycker att han är välusklad och jämn. Funderar å om han helt enkelt har så dålig kroppskontroll ännu att det inte funkar för honom.

Frågade om hullet eftersom han ju äter så dåligt. Hon tyckte det var fullt tillräckligt. Han har till och med lite att ta av. Skönt att itne behöva oroa sig för det i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp