överbyggd?

K

KHARISHNA

Mitt sto har ganska högt kors och många frågar om hon är överbyggd. Vad har detta för komplikationer? och vad menas egentligen med det?
Tack för svar /agnes
 
När hästen är överbyggd innebär det att korset är högre än manken.
Det kan i vissa fall ge en lite framtung häst, men behöver inge ge några större komplikationer.
 
se bara till att hästen får upp ryggen och arbetar med den och inte går på bogarna. mitt sto är överbyggd och får lätt låsningar i bogarna.
 
Hej Tack för svaren. Faktum är att hästmassören just vart ute och bekräftade att min häst hade en låsning i h.bog.. Hon har något omusklad rygg oxå fast jag har ju inte haft henne så jätte länge.
 
bra att veta detta för dej. sa massören vad du skulle göra åt låsningen??
är nyfiken själv för att kunna undvika detta fler gånger på min häst. har själv haft henne till en kiropraktor några gånger...
 
Hon är inte överbyggd. Möjligen omusklad, men inte överbyggd.
-Funktionären på Folkareritten som känner din häst sådär väl du vet?-
 
Bygga ryggmuskler tar inte så lång tid. Kom ihåg att vila är lika viktigt som träning!
Har hoppat över ett antal distanstävlingar då hästen inte muskulärt varit på topp som planerat.
Kom ihåg att distanstävlingar tar mycket på hästen, det är viktigt att den är fullt frisk, i rätt hull, och inte bara kondition innan start.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
438
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 364
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp