Överdriver jag nu?

N

Nina83

Det är ingen fara med hästen, hon mår bra och inget har hänt. Kanske bäst att skriva så här i början så jag inte skrämmer ngn av er, tror att pålla fått nån ny spark el huggormsbett eller nåt som vi haft senaste halvåret.. :smirk:

Men det är så att det har "råkat" bli som så, att det inom de närmsta 1-2 månaderna kommer att bli:

Hästtandläkarbesök
Träckprov
Equiterapeutbesök
Sadelutprovning

Hoppsan. :cool: Träckprovet och equiterapeuten kommer "bli" för att stallägaren tänkt göra det, så då hänger jag på. :smirk: Och hon hänger på mig med hästtandläkarbesöket. :smirk:

Men det känns som om att detta blev lite överdrivet mkt på en gång? Fast sadelutprovningen får väl vänta ett slag till, tror jag. Lite dåligt med sådana slags större summor pengar just nu!

Känner mig iaf överdriven, är jag det? :crazy: Men detta är väl sånt som man SKA göra normalt eller hur jag ska uttrycka mig. Men för mig kom allt samtidigt. :p

Hur är ni med era hästar? Per år ungefär- hur många "besök" och "grejer" görs i snitt för er häst?

MVH Nina
 
Besök av hästtandläkaren, equiterapeuten (eller annan alternativare) och träckprovet är väl inget som känns särskilt överflödigt egentligen.
Träckprov gör ajg iofs ytterst sällan, men tandläkare får kolla tänder på mina pållar med lagom jämna mellanrum. Och min "alternativare" (som är akupunktör med massor av annan kunskap :bow:) kollar igenom de av mina hästar som arbetas i princip varje gång hon är i trakten, TROTS att hon i princip aldrig hittar något som är fel! :) Jag låter kolla dem för att det inte ska BLI några stora skador i framtiden!

Sadelutprovare är väl jättevettigt :) om man inte själv har kunskap nog att prova ut en sadel som ligger bra på hästen.
Jag anser mig själv HA denna kunskap, men har ändå diskuterat mina sadelproblem med en ännu mer kunnig person för att inte göra fel... Så jag HAR vidgat bommen på min hoppsadel (Passier, skickad till Passierfabriken!) för att den ska passa på guldklimpen. Och hbl-stoet kommer förmodligen få en ny egen sadel när jag blir rik. Hon har dock ett större bekymmer med sadelläget som gör att det ÄR svårt att hitta bra sadel till henne... (det svåraste problem man kan ha, enligt en sadelutprovarutbildare som min "kontakt" har rådfrågat efter att själv ha gått bet...)
 
Hon har sitt sadelläge betydligt längre bak än sadelgjordsläget.
Sadelläget "på ryggen" är väldigt bra, men när man lägger sadeln där och låter sadelgjorden hänga rakt ner så hänger den MARKANT bakom det naturliga sadelgjordsläget. Och detta får till följd att sadelgjorden drar sadeln framåt... :crazy: Alltså ÄVEN om sadeln passar ryggen perfekt... :crazy:
Enda lösningen som fungerat hittills är förgjord... :crazy: Ingen sadel jag provat har varit bättre än den jag har, därför är den kvar. (men jag behöver en till eftersom jag har två ridbara halvblod)
 
jotack, så har min häst också :crazy: Och så verkar ofta sadlarna vara gjorda att sitta "straxt bakom öronen" på hästarna?
 
Hmm nu ska vi se...
EQUITERAPEUT:Har jag ca 2 ggr i månaden(min kompis är inte riktigt färdigutbildad men snart)Jag betalar 200 kr /gång(kompispris eller svart eller vad man nu vill kalla det :devil: ) Han e snart färdigbehandlad som tur e för det börjar tära på kontot.
HÄSTTANDLÄKARE: Har jag funderat på i 3 år snart sen jag var på föreläsning hos Jan Hagström och nu har jag kommit fram till att det blir nog ett besök av honom när han har tid så det blir väl 500 kr eller nåt.
SADELUTPROVARE: Hade jag för 4 år sedan när jag köpte ny sadel och det gick väl på en 100 lapp men vi var rätt många om det.
TRÄCKPROV: Gör jag aldrig(fast det är himla bra men jag prioriterar annat just nu)
HÖ OCH HÖSILAGEANALYS: Har detta året gått på ca 1200 kr.

Själv tycker jag inte att det är onödiga saker jag lägger eller har lagt pengarna på men många tycker nog det är överdrivet.
 
Tycker faktiskt inte det är särskilt överdrivet alls. :)

Hästtandläkaren anlitar jag en gång per år. Tycker jag är en bra rutin.

Träckprov har jag aldrig gjort. :o Men det hade nog inte varit en sån dum idé när pållen var så smal i somras.
Jag tycker att det är en god idé om man tar det en gång per år tillsammans med blodprover (erlichia, allmänt mm) efter sommarbetet.

Equiterapeuten: högst normalt. Gör inte alla sånt ibland? :idea:
Nu var det ett tag sedan för egen del, men jag har massören ute ca 1 gång i månaden till pållen.

Sadelprovaren har vi klippkort på i stallet. :D
Kollar och åtgärdar mina sadlar för andra gången detta år.
Han var ute just idag, faktiskt.
Båda sadlarna hade blivit för trånga. :eek: Föga förvånadne iofs :smirk:, eftersom pållen ökat och breddat samt gått upp 90 kg sen sist.
Hoppas det inte blir så dyrt! :crazy:

Vad jag vill säga är att det inte är ett dugg överdrivet. :)
Eller också vill jag ursäkta alla mina egna "besök" för pållen. :eek:
Hursomhelst är det inte så svårt att lista ut vad alla pengarna tar vägen för oss hästmänniskor. :D
 
nej d tycker ja inte .
gracan har i år haft besök av ;

*equiterapueft ( stavas? )
*vet tre gånger
*akupunktör
*tandläkare ( en gång till snart )
*sadelutprovare

så d är nog ingen fara
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 069
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 484
Senast: Skogstokig
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 692
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp