Överflödig hud efter viktnedgång, tips och trick önskas!

ztsu

Trådstartare
Jag gjorde för några år sedan en GBP-operation och har sedan dess gått ner runt 60kg. Jag har fortfarande några kilon kvar men är ändå mer än nöjd med min resa. Problemet är att jag har en del överflödig hud. Magen är helt okej, lite hängbuk men inget som besvärar mig. Värre är det med låren och armarna.

Låren liksom korvar sig i byxbenen och det är ofta obekvämt att sitta ner. När jag kör bil måste jag ibland stanna och liksom "rätta till" låren så att det inte skall skava. Samma sak när jag sitter ner i andra sammanhang när man inte kan lägga det ena benet över det andra (det är enda sättet att sitta på som är skönt). Hur många människor som under årens gång trott att jag suttit och pillat mig i skrevet när jag egentligen bara "rättat till" låren vill jag inte tänka på :rofl:

Överarmarna och huden i armhålorna/sidorna av brösten är ett annat problemområde. Huden som hamnar utanför bhn skaver i armhålan när jag har vanliga långärmade t-shirts på mig, och all hud på överarmarna gör att jag inte kan använda kortärmat. Det sistnämnda är väl okej på vintern, men väldigt besvärande på sommaren. Alla kortärmade klänningar och blusar som jag bara måste bläddra förbi i affärerna eftersom det inte finns en chans att jag kan ha dem. Alla snygga pikétröjor i "tjejmodell" med lite kortare ärmar som jag inte kan rida runt i.
Jag måste ha antingen långa korta ärmar (som går nästan hela vägen ner mot armvecket) i stretch eller linne, något annat går inte för då får armarna inte plats.

Det känns så nedrans trist att ha gått ner så mycket i vikt och sen ändå inte kunna ha vad som helst på sig. Innan kunde jag inte ha vilka kläder jag ville för det fanns aldrig något i min storlek, och nu kan jag inte ha det för det är en massa himla hud i vägen. :banghead:

Att operera bort huden är inte aktuellt, av två anledningar:
1. Mitt landsting bekostar enbart bukoperationer och jag har inte råd att bekosta den här typen av operationer själv.
2. Även om landstinget skulle bekosta operationerna är jag för feg. Jag är livrädd att operationsärren skall läka fult (det blir ju extremt stora operationsärr) och att jag skall vara ännu mer missnöjd efter operationen. Har läst om så himla många som råkat ut för just detta. Det verkar vara väldigt svårt att få ärr på 30cm att läka snyggt, vilket kanske inte är så konstigt egentligen.

Så, därför vänder jag mig till allsmäktige Buke :bow::bow:

Är det någon här som är eller har varit i samma sits som mig? Hur gör ni?
Någon som har några bra "husmorsknep" att dela med sig av?
 
Jag vill (vill å vill, behöver väl snarare) göra lår och överarmsplastik, fast gärna "laserfettsugning" (minns ej exakt namn). Alltså, det går att få huden att dra ihop sig, min väninnas armar (gäddhänget) trollades bort. Blir inga långa ärr med sådan metod men hon hade armarna i "gördlar" under längre period efteråt och sa att det var ett helvete (tror hon tyckte det var värre än när hon gjorde bröst och buk). Hon hade alltså inte behov av "fettsugning" utan det var överskottshuden som skulle "bort".

Lårplastik ska väl vara rena rama tortyren, om man gör traditionell dvs, fast även där går det ju att "lasra".

Strandkliniken i sthlm gjorde magi på min vän kolla vad dom har för behandlingar :)

Jag har gjort buk och bröst och tänkte väl ta tag i resterande sladdret om typ 6 år...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 685
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp