Bukefalos 28 år!

överfodras?

G

GoddessOfLove

fri tillgång=överfodring :confused:

är d flera här som ger fri tillgång?
 
Om det blir överutfodring eller inte beror ju på hästen och näringsvärdet på höt. Jag har gett fri tillgång (och pållarna har fritt hö inne ca 12 timmar) utan några som helst problem. De har ätit ungefär det jag räknat med och anpassar kraftfodret efter det.
 
min får fri tillgång på både kraft o hö . jag tycker hon äter normalt :)

ca 12 kg hö per dag (kan vara mer dom får två mål i hagen)
2-3 l fibergi
2 l havre
1 l racing balance
1 l kli
 
Om hon får fri tillgång på kraftfoder, hur vet du då att hon äter si och så många liter av de olika sorterna? har du 4 byttor med kraftfoder står framme, och hur gör du med klit som ska fuktas? Och om de får två mål i hagen är det väl ändå inte fri tillgång (om det inte är så att det allitd är kvar förstås).
 
Skämtar du? Fri tillgång på kraftfoder?! Ja jag ställer samma frågor som Magdalena då.
Du e inte rädd att din häst ska drabbas av korsförlamning?
 
Hej!
Mina två araber går på fri tillgång på hö ute och inne. De är ute minst 14 h om dygnet och får i sig ca 11 kg hö var om dygnet. Mitt hö har bra värden, så de får 85 MJ från höt = jag ger bara lite betfor för att få i mineraler. Skulle jag ge fri tillgång på kraftfoder skulle mina hästar rulla fram! :rofl:
 
Jag vet hur mycke jag ger o hur mycke som är kvar
kliet i en hink, vattnet i en annan så får de blandas
nej fri tillgång i hagen får hon inte men resten av dygnet
 
jo jag vet att alla hästar inte kan ha fri tillgång på kraftfoder :)
min förra skulle defenitivt inte ha kunnat de .
 
Du ger alltså kli torrt, och så får hästen dricka?? Det hjälper ju inte mot dammet.
 
nopp uppblött , men d står inte blött 14 timmar utan blöts innan d ges
 
Du ställer fram det, och sen byter ut hinken flera gånger om dan, eller vaddå? Annars är det ju inte fri tillgång.
 
Hon har tre burkar som hon får, en per mål.
Det är såpass mycket i dom att det alltid blir lite över. Det e d som är tanken.
 
Att hästen får mer än den vill äta upp tre tillfällen är INTE fri tillgång. Fri tillgång betyder att hästen kan äta den mängd den vill NÄR DEN VILL. Om du provade att ge samma mängd i hinkarna fast 8ggr så skulle säkert hästen äta mer.
 
hästen kan äta den mängd den vill när den vill .
eftersom de i hinkarna ligger mer än va hon äter o skulle hon nån dag äta mer än vanlit så finns de mat i krubban .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp