Matstress hos häst, hur funkar det?

Jag<3minahästar

Trådstartare
Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela sitt liv. Han går just nu på lösdrift med fri tillgång men hade vi köpt honom har jag bara tillgång till box. Så vi är osäkra på hur det skulle fungera och om hans temperament i övrigt osv kommer att förändras.
Kanske lite luddig förklaring men vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sett.
Tacksam för svar!
 
Jag hade nog tänkt att det beror mer på tillgången på grovfoder (för du pratar om grovfoder va?) och hur det funkar att äta i flocken han kommer gå med.
 
Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela sitt liv.
Han har tidigare i sitt liv inte fått tillräckligt mycket mat så hans matstress handlar förmodligen om att han är rädd för att maten ska ta slut osv
Exakt vad vet ni och vad är en teori? Vet ni med säkerhet att hästen inte fått tillräckligt med mat och därför är stressad i matsituationer? Eller är det så att hästen är stressad i matsituationer och därför har ni en teori om vad som hänt?
 
Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela sitt liv. Han går just nu på lösdrift med fri tillgång men hade vi köpt honom har jag bara tillgång till box. Så vi är osäkra på hur det skulle fungera och om hans temperament i övrigt osv kommer att förändras.
Kanske lite luddig förklaring men vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sett.
Tacksam för svar!
Ingen solklar fråga
Om hästen idag går på lösdrift med fri tillgång och du skulle köpa den och ställa den på box går det ju att se till att den får fri tillgång även där.
Finns ju många lösningar
Byt ut delar mot - Halm /gräsfröhalm. Kraftfoder kan helt/delvis ersättas med lusern hack
Tekniska lösningar för att förlänga/ge mat oftare - Slowfeding hönät, automatiska utfodringar
 
Han har tidigare i sitt liv inte fått tillräckligt mycket mat så hans matstress handlar förmodligen om att han är rädd för att maten ska ta slut osv
Hur visar sig hans matstress? Har du exempel så man får en tydligare bild? Matstress för mig är en så bred beskrivning.

Generellt så tänker jag att en lösning är fri tillgång till grovfoder. Om han är lättfödd kan man behöva byta ut en del mot halm eller liknande så att han fortfarande har något att pyssla med och se om det fungerar.
 
Hur menar du när du säger att hästen har matstress? Kan du förtydliga

Hur menar du när du säger att hästen har matstress? Kan du förtydliga?
Han har tidigare i sitt liv inte fått tillräckligt mycket mat så hans matstress handlar förmodligen om att han är rädd för att maten ska ta slut.
Jag hade nog tänkt att det beror mer på tillgången på grovfoder (för du pratar om grovfoder va?) och hur det funkar att äta i flocken han kommer gå med.
Yes pratar om grovfoder. Han kommer inte gå med en flock utan i en stor rast hage på dagarna med kompisar i hagarna bredvid.
 
Exakt vad vet ni och vad är en teori? Vet ni med säkerhet att hästen inte fått tillräckligt med mat och därför är stressad i matsituationer? Eller är det så att hästen är stressad i matsituationer och därför har ni en teori om vad som hänt?
Han importerades från Litauen som 5 åring och var då ganska avmagrad. Jag kommer inte ihåg exakt vad ägaren sa men är rätt så säker på att hon visste att han inte fått tillräckligt med mat.
 
Han har tidigare i sitt liv inte fått tillräckligt mycket mat så hans matstress handlar förmodligen om att han är rädd för att maten ska ta slut.

Yes pratar om grovfoder. Han kommer inte gå med en flock utan i en stor rast hage på dagarna med kompisar i hagarna bredvid.

Det finns olika symptom på matstress. Vissa hetsäter, andra är aggressiva mot andra hästar och ytterligare andra, som min lilla ponny, slutar att äta. Vilket symptom har din häst?
 
Han har tidigare i sitt liv inte fått tillräckligt mycket mat så hans matstress handlar förmodligen om att han är rädd för att maten ska ta slut.

Yes pratar om grovfoder. Han kommer inte gå med en flock utan i en stor rast hage på dagarna med kompisar i hagarna bredvid.
Jag känner att vi går förbi varandra lite i kommunikationen här. Det jag menar med mina frågor är detta: konkret, vad för beteende är det du ser när du säger matstress? Kastar han sig över maten och halsar i sig så han nästan får foderstrupsförstoppning? Visar han aggressivt beteende om han inte får mat direkt? Vaktar maten? Hoppar över stängslet när maten är slut? Väver, krubbiter?

Om det är så att han gått med för lite mat så finns det risk att han utvecklat magsår. Nu vet jag inte exakt hur situationen ser ut och hur länge sen det var han hade det så, men det kan vara bra att ha i åtanke. Det kan förvärra eventuellt beteende om hästen har ont, speciellt då om det blir längre uppehåll i maten.
 
Det finns olika symptom på matstress. Vissa hetsäter, andra är aggressiva mot andra hästar och ytterligare andra, som min lilla ponny, slutar att äta. Vilket symptom har din häst?
Jag kommer inte ihåg vad ägaren sa men jag skulle gissa att han hets äter, det är iaf inte de andra två symptomen du nämnde
 
Jag känner att vi går förbi varandra lite i kommunikationen här. Det jag menar med mina frågor är detta: konkret, vad för beteende är det du ser när du säger matstress? Kastar han sig över maten och halsar i sig så han nästan får foderstrupsförstoppning? Visar han aggressivt beteende om han inte får mat direkt? Vaktar maten? Hoppar över stängslet när maten är slut? Väver, krubbiter?

Om det är så att han gått med för lite mat så finns det risk att han utvecklat magsår. Nu vet jag inte exakt hur situationen ser ut och hur länge sen det var han hade det så, men det kan vara bra att ha i åtanke. Det kan förvärra eventuellt beteende om hästen har ont, speciellt då om det blir längre uppehåll i maten.
Eftersom hästen inte är min och det var ett tag sen vi kollade på den så kommer jag inte ihåg vad han visar för beteende. Jag vet inte hur matstressen visar sig men jag vet att han inte blir blir aggressiv eller slutar äta.
 
Eftersom hästen inte är min och det var ett tag sen vi kollade på den så kommer jag inte ihåg vad han visar för beteende. Jag vet inte hur matstressen visar sig men jag vet att han inte blir blir aggressiv eller slutar äta.
Ok, så ägarna sa inte mer specifikt än så? Då förstår jag att ni har frågor. Har ni möjlighet att fråga ägaren om detaljer så gör gärna det, då kan ni får en bättre bild av om det är något ni känner att ni vill och kan hantera, ifall ni är intresserade i hästen. Annars så generellt sagt så hjälper det om man kan ha hästen på fri tillgång grovfoder även på box.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
910
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp