Övergjord? Vaselin?

A

Anna_89

hej jag undrar om man behöver övergjord eller vitt vaselin när man debuterar fälttävlan(90)? Eller används det bara i högre klasser?

//Anna
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

Övergjord rider jag alltid med i terrängen. Sadelgjorden kan ju lika väl gå sönder under en 90-klass som en ***..

Vaselin känns för mig overkill i 90.. Men det är ju självklart upp till var och en.
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

Vaselin används oftast inte förren de allra svåraste klasserna. (från ** ungefär) Men det gör man ju som man själv tycker.
Övergjord tycker jag också känns som lite mycket i 90, det går ju inte speciellt fort och det är inte så stora hinder. Men vill du vara på den säkra sidan så använd det.
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

Övergjord är en bra livförsäkring.
VAselin i 90 klass är nog inte lika nödvändigt...om hästen skulle lyckas med att fastna i ett hinder i 90 klass så når han säkert marken med benen....
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

Övergjord tycker jag är vettigt att använda oavsett vilken nivå man tävlar på, som tidigare nämnts kan den ju behövas redan i en 90-klass! Jag använder blått vaselin i de högre klasserna, MsvB och MsvA (ponnyklasser), i Lätt klass tycker jag inte det behövs, hindrena är ju inte såå högt från marken då! :)
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

En övergjord är en relativt smal gjord som man spänner över sadeln som en extra sadelgjord om utifall den vanliga skulle gå sönder.
Övergjord används oftast i galopp och fälttävlan för att höja säkerheten. :)
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

Tack för alla svar! men jag har en lite fråga till... jag har letat efter en affär eller internet sida som man kan köpa övergjordar ifrån men jag hittar ingen. Har någon nått tips var man kan hitta det?
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

Du kan säkert få ett bättre svar av någon annan, men ett tips är att kolla affärer inriktade på galopp.

Övergjorden användes från början mest till galopphästar, och jag antar att det fortfarande är en självklarhet inom galoppvärlden.
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

okej jag ska kolla på allas tips tack!
 
Sv: Övergjord? Vaselin?

Dinosaur skrev:
Övergjorden användes från början mest till galopphästar, och jag antar att det fortfarande är en självklarhet inom galoppvärlden.

När jag red ponnygalopp för några år sedan var övergjorden obligatorisk precis som säkerhetsvästen i FT, man var även tvingad till väst dock inte klass 1 (eller om det nu är 3 som är säkrast jag rör alltid till det.)

Jag fick en övergjord till min galoppsadel när jag köpte den. Så jag säger som de andra ta en titt i en galoppaffär.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
IT & mobiler Hej! Jag kliar mig i huvudet. Det finns ju något som heter delsumma i excel. Så man kan räkna ut summor enbart på rader som visas. Dolda...
Svar
0
· Visningar
251
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 176
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp