Bukefalos 28 år!

Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Nu är detta wikipedia, så ta det med en nypa salt, men så här beskrivs tillverkningen och det låter rent ut sagt jätteäckligt i mina öron:

"Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mögelsvampprotetinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glykos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på varefter det extraheras och värmebehandlas. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggviteämnet albumin samt köttaromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs."

Inget jag vill äta egentligen...:crazy:
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Oftast är man känslig mot penicillin om man inte tål Quorn (är något liknande substitut i svampen som finns i penicillin). Så det kan ju även ha med det att göra. Tror inte ens Quorn innehåller soja?
Penicillin har jag personligen aldrig reagerat på i alla fall.

Niyama: Tyvärr tycker jag den sojafärs som finns är äcklig, tycker enormt illa om soja sedan jag var vegetarian och förmodligen åt för mycket sådant för mitt eget bästa. Men ja, det är till typ pajer, gratänger och så som jag behöver färs, jag äter dessvärre inte vanlig kött- eller nötfärs i den formen heller. Men tja, jag får prova det som tipsats om i tråden och helt enkelt annars bara leva med att lida lite för smakens skull!
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Låter inte så farligt, läste om hur margarin tillverkas, den processen var så man ville kaskadkräkas bara av att läsa det :D
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Hej!

Jag tror inte det är så enkelt. Det dräller ju av pälsdjurallergiker som INTE blir hjälpta av allergimedicin (min sambo tex).


/Lavinia

Håller med! Jag är en sådan person som är allergisk mot allt (mer eller mindre) och får i tid och otid kraftiga allergiska reaktioner fast jag tar allergitabletter varje dag och till och med antihistamin sprutor (vid svåra reaktioner) Så skulle inte säga att de kan hjälpa oss allergiska heller :P
Quorn fungerade tyvärr inte för mig heller, spydde av det :o

Så när jag åt vegetariskt (äter numera fisk och fågel) så höll jag mig till bönor/linser/ärtor mm. Åt då även ägg och laktosfria mjölkprodukter. Hade aldrig svårt att laga mat :)
 
Senast ändrad:
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Vilken tur då att jag bara äter Smör...;)

Jag är helt medveten om att många saker nog tillverkas på ett sätt som man helst inte vill veta... Däremot tycker jag att det är extra motbjudande när något marknadsförs som hälsosamt (som man väl kan säga att quorn ofta gör?), och att man sedan tillverkar det på ett helmysko vis.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Har du testat "torr färs" istället för typ Hälsans Köks frysta? Jag avskyr nämligen den frysta sojafärsen men den torra kan jag göra "köttfärssås" på.

Annars brukar jag använda röda linser en del, där kan man ju krydda så det passar ändamålet.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Jag har ingen aning om vad det är, så det ska jag testa! Gud så jag känner mig vilsen när jag (delvis) är åter i de vegetariska produkterna värld efter att bara ha ätit kött i några år, det har ju dykt upp hur mycket nytt som helst.

Har alltid tyckt att linser ser läskiga ut, men det går ju absolut också att prova. Går de att krydda med "vad som helst"?
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Har alltid tyckt att linser ser läskiga ut, men det går ju absolut också att prova. Går de att krydda med "vad som helst"?

Linser är verkligen inte läskiga:)! Jag brukar ha röda linser i diverse soppor, köttfärssåser, grytor, etc. De kokar sönder och soppan/grytan blir bara lite mer matig och mer mättande. Och nyttigare :)! Linser innehåller många bra saker. Om jag skulle få för mig att bli vegetarian hade jag valt att leva på linser, bönor etc och struntat i alla (för mig) märkliga köttsubstitut.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Jo, jag har förstått att du inte gillar köttsubstitut, jag kommer dock fortsätta med mina quornrätter om jag så ska behöva gråta mig till sömns av magsmärtor. ;) Men jag ska definitivt kika på linser som ett alternativ att variera och/eller fylla rätter med.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Jag är också överkänslig mot Quorn och försökte i början lite olika saker. Vårdcentral (det var innan jag själv konstaterat att det var Qournet jag fick ont av, läkaren trodde magkatarr) , Lozec, bara äta litelite ibland, men det funkar inte. Får så extrema magsmärtor att det verkligen inte är värt det. Jag får klara min vegetariska kost med bönor och sojaprodukter helt enkelt!

Jag har också märkt att jag får samma typ av smärtor om jag äter svamp som inte är tillräckligt tillagad.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Nu är detta wikipedia, så ta det med en nypa salt, men så här beskrivs tillverkningen och det låter rent ut sagt jätteäckligt i mina öron:

"Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mögelsvampprotetinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glykos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på varefter det extraheras och värmebehandlas. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggviteämnet albumin samt köttaromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs."

Inget jag vill äta egentligen...:crazy:

:yuck: Inte konstigt att det inte är så gott alltså :yuck:
 
Senast ändrad:
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Så när jag åt vegetariskt (äter numera fisk och fågel) så höll jag mig till bönor/linser/ärtor mm. Åt då även ägg och laktosfria mjölkprodukter. Hade aldrig svårt att laga mat :)

Du har inga goda recept att dela med dig av? Vegetariska OCH laktosfria (och inte fisk och skaldjur (allergi).

/Lavinia, vill gärna äta mer vego, men hittar liksom inget jag inte dör av hunger av...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp