Bukefalos 28 år!

Överklaga tullbeslut?

Otherside

Trådstartare
Jag fick i present en enkel gammal träbil som en bekant snickrat ihop, absolut ingen märkvärdigt men känslomässigt speciell då mannen är gammal och lite av en legend i sin sfär (dock inte som snickare...!). Bilen är c:a 60 cm lång. Detta var i USA och jag fick inte ner bilen i resväskan, så en väninna postade den åt mig. Med UPS, som gåva. Nu måste jag lösa ut den från tullen för 850:-! Ok, det är ingen gigantisk summa (portot med UPS var c:a 500:-) men det stör mig ofantligt. Det är inget värdefullt i deras ögon och inget jag köpt.

Kan man överklaga i efterhand? Nu måste jag betala i stort sett omgående för att den inte ska returneras till USA igen.
 
Senast ändrad:
Borde väl vara tjänstefel från deras sida när det dessutom är märkt som gåva!
Nej, jag fick en hund från Norge och kollade upp innan att jag skulle få betala tull på värdet av hunden om han gick som gåva trots att jag tog in den själv från ett icke EU-land, så vi satte ett fiktivt pris på 1000 kr och jag visade bara papperna när jag passerade. :angel:

Inom EU är det fritt flyt på varor och tjänster, inte in och ut ur EU.
 
Nej, jag fick en hund från Norge och kollade upp innan att jag skulle få betala tull på värdet av hunden om han gick som gåva trots att jag tog in den själv från ett icke EU-land, så vi satte ett fiktivt pris på 1000 kr och jag visade bara papperna när jag passerade. :angel:

Inom EU är det fritt flyt på varor och tjänster, inte in och ut ur EU.
Ja, jag är medveten om att jag kanske var lite snabb att gnälla där ;) men när jag har skickat och fått grejor till och från USA har det varit grönt så länge det varit gåvor.
På den tiden var maxbeloppet 1000 kr och det är över 20 år sedan, så det är klart att reglerna/gränsvärdet kan ha ändrats sedan dess.
 
Jag fick i present en enkel gammal träbil som en bekant snickrat ihop, absolut ingen märkvärdigt men känslomässigt speciell då mannen är gammal och lite av en legend i sin sfär (dock inte som snickare...!). Bilen är c:a 60 cm lång. Detta var i USA och jag fick inte ner bilen i resväskan, så en väninna postade den åt mig. Med UPS, som gåva. Nu måste jag lösa ut den från tullen för 850:-! Ok, det är ingen gigantisk summa (portot med UPS var c:a 500:-) men det stör mig ofantligt. Det är inget värdefullt i deras ögon och inget jag köpt.

Kan man överklaga i efterhand? Nu måste jag betala i stort sett omgående för att den inte ska returneras till USA igen.
Vi fick nyligen betala flera hundra i tull på makens födelsedagspresent från hans mamma. Postnord är så överjävliga att ha o göra med att jag betalade och svor utan att överklaga. Orkar inte tas med dem...
 
PostNord är väldigt glada i att skicka extra moms på folk, sist jag köpte saker från USA fick jag betala moms till PN, trots att jag redan betalat vid köpet (ja, svensk moms, genom de nya EU-reglerna om one-stop shop, eller vad de heter), men som tur är kunde butiken betala tillbaka momsen (men fortfarande tvungen att betala PN:s straffavgifter (eh, administrativa avgifter)).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp