Överreagerar

Viss ironi är det i mina texter förstås. Det är skrivet med en liten glimt i ögat.
Samtidigt som jag ju sökt en uppfödare som har hundar med bra mentalitet.

Jag ger det några månader, men kommer att varsko uppfödaren om mina dubier.
Jag vill ju ha det som @Gnist beskrev som en "trygg och stabil individ "
Jo att det inte är blodigt allvar det du skriver förstår jag :) Men att det ständigt skrivs om den lille fegisen som är rädd för allt påverkar förstås hur vi andra på forumet ser på situationen, och jag tänker därför att det kan vara bra att påpeka att det kanske inte alls är så illa som det kan verka i dina inlägg.

Vad jag har förstått så skäller han på sånt som är nytt och främmande, han sitter inte och skakar i ett hörn hela dagarna. Någon som är van vid små larmande vovvar med lite humör kanske inte skulle tycka att han var märkvärdigt vek :)

Det är bra att du känner efter vad du vill ha, kanske binder ni ett starkt band och blir ett härligt team. Eller så inser du att du inte vill leva med en sådan hund som Torsten och har fått en större insikt i vad du ska söka efter istället.

Önskar dig stort lycka till oavsett!
 
Jo att det inte är blodigt allvar det du skriver förstår jag :) Men att det ständigt skrivs om den lille fegisen som är rädd för allt påverkar förstås hur vi andra på forumet ser på situationen, och jag tänker därför att det kan vara bra att påpeka att det kanske inte alls är så illa som det kan verka i dina inlägg.

Vad jag har förstått så skäller han på sånt som är nytt och främmande, han sitter inte och skakar i ett hörn hela dagarna. Någon som är van vid små larmande vovvar med lite humör kanske inte skulle tycka att han var märkvärdigt vek :)

Det är bra att du känner efter vad du vill ha, kanske binder ni ett starkt band och blir ett härligt team. Eller så inser du att du inte vill leva med en sådan hund som Torsten och har fått en större insikt i vad du ska söka efter istället.

Önskar dig stort lycka till oavsett!
Ja, jag bryr ju mitt huvud mest hela tiden om vad som är normalt eller inte.

En "larmande liten hund med humör"- är det så här de beter sig?
Jag får likom bara en bild i huvudet av en schäfer eller kamphund som beter sig som han och blir betänksam. En liten hund ska i min hjärna inte bete sig speciellt annorlunda än en stor. Har jag för stora krav?

Om han betedde sig som han gör när vi är ensamma i skogen (dvs direkt utanför tomten) skulle allt vara helt perfekt. Där larmar han inte på hastigt uppflygande fåglar eller konstiga ljud.
 
Oroa dig inte. Han är en valp. Valpar är asjobbiga. Först för att de kissar/bajsar inne, tuggar sönder allt och lite till, skäller, far runt, inte kan vara ensamma mm. Sen kommer spökåldern. Då är allt farlig och den där soptunnan som var så rolig att kissa på tidigare blir likställd med en mördare. Helt plötsligt är gräs svinfarligt att gå på och tala inte om sådant märkligt underlag som stenplattor. Hur!

Därefter kommer könsmognadsåldern. Då vågar man det mesta och allt är roligt, utom att lyssna.

Sen blir hunden 2 år och man börjar få fason på den :D Om problemet kvarstår då kan man börja fundera på vad det beror på. Kanske är hunden understimulerad, kanske är den överstimulerad. Kanske är den av en ras som vaktar. När man funderat ut vad den mest sannolika orsaken är kan man sätta in nån form av åtgärd.

Min poäng? Det är en valp. Oroa dig inte för mycket. Försök att inte tolka in för mycket i valpens beteende. Jag gjorde samma sak när min 3-åring var valp. Jag var jätteorolig att han skulle slåss med alla hanar han såg, bita barn, skälla non stop etc. Inget av detta är idag ett problem.
 
Ja, jag bryr ju mitt huvud mest hela tiden om vad som är normalt eller inte.

En "larmande liten hund med humör"- är det så här de beter sig?
Jag får likom bara en bild i huvudet av en schäfer eller kamphund som beter sig som han och blir betänksam. En liten hund ska i min hjärna inte bete sig speciellt annorlunda än en stor. Har jag för stora krav?

Om han betedde sig som han gör när vi är ensamma i skogen (dvs direkt utanför tomten) skulle allt vara helt perfekt. Där larmar han inte på hastigt uppflygande fåglar eller konstiga ljud.
Oj, jag hade stora hundar förr och har nu bara små och visst är det individer men överlag har dom små mycket mycket lättare till skall och larm än vad någon av mina stora haft. Jag tycker din valp låter helt normal, den är uppväxt på kennel och har varit hos dig en kort tid och börjar dessutom bli könsmogen. I mina ögon är det inget som helst fel på den här valpen.
 
Oj, jag hade stora hundar förr och har nu bara små och visst är det individer men överlag har dom små mycket mycket lättare till skall och larm än vad någon av mina stora haft. Jag tycker din valp låter helt normal, den är uppväxt på kennel och har varit hos dig en kort tid och börjar dessutom bli könsmogen. I mina ögon är det inget som helst fel på den här valpen.
Min erfarenhet är också att små hundar har lättare till skall än stora. Jag tänker att det för många raser beror på att små hundar har använts för att med skall varna gårdens större hundar.

Finns säkert nån som forskat på detta och som har mer vetenskapliga svar än mina killgissningar
 
Min erfarenhet är också att små hundar har lättare till skall än stora. Jag tänker att det för många raser beror på att små hundar har använts för att med skall varna gårdens större hundar.

Finns säkert nån som forskat på detta och som har mer vetenskapliga svar än mina killgissningar
Ja men verkligen sen kan man ju också tänka på att varenda hund från början fick bo med människor just för att dom bland annat hjälpte till att larma och vakta lägren 🤐hur länge har vi haft moderna larm jämfört med dom fyrbenta larmen 😅
 
Ja, jag bryr ju mitt huvud mest hela tiden om vad som är normalt eller inte.

En "larmande liten hund med humör"- är det så här de beter sig?
Jag får likom bara en bild i huvudet av en schäfer eller kamphund som beter sig som han och blir betänksam. En liten hund ska i min hjärna inte bete sig speciellt annorlunda än en stor. Har jag för stora krav?

Om han betedde sig som han gör när vi är ensamma i skogen (dvs direkt utanför tomten) skulle allt vara helt perfekt. Där larmar han inte på hastigt uppflygande fåglar eller konstiga ljud.
Det är väl inte helt otänkbart att en sådan hund reagerar på ett sådant sätt under en hormonellt besvärlig period efter att ha flyttat till ett ställe där det mesta är nytt. Det betyder inte att han alltid kommer reagera så, och kanske särskilt inte på allt som han reagerar på idag, han kanske bara behöver få vänja sig vid allt och mogna lite mentalt.

Personligen har jag blivit väldigt ödmjuk inför hur olika hundar kan vara. Det finns ju inte bara små hundar och stora hundar, utan flera olika sorters hundar med olika personlighetstyper i olika storlekar. Vissa är nerviga med känslorna utanpå, vissa rör aldrig en min. Vissa har i sin bakgrund att larma med skall, andra skäller kanske nån enstaka gång i hela sitt liv. Och förstås en miljard andra olika skillnader.

Vad man själv trivs med och vad som är bra eller dåligt är såklart helt individuellt och en smakfråga, och något man kanske behöver testa sig fram till. Jag har genom åren lärt mig massor om vad jag trivs med och inte trivs med genom att umgås med olika sorters hundar :)
 
Man avleder larmadet precis som med andra oönskade beteenden.
Det är inte svårt bara du hittar något just din valp tycker är supergott eller kul att göra istället.
 
Ja, jag bryr ju mitt huvud mest hela tiden om vad som är normalt eller inte.

En "larmande liten hund med humör"- är det så här de beter sig?
Jag får likom bara en bild i huvudet av en schäfer eller kamphund som beter sig som han och blir betänksam. En liten hund ska i min hjärna inte bete sig speciellt annorlunda än en stor. Har jag för stora krav?

Om han betedde sig som han gör när vi är ensamma i skogen (dvs direkt utanför tomten) skulle allt vara helt perfekt. Där larmar han inte på hastigt uppflygande fåglar eller konstiga ljud.
Hur beter sig hans kullsyskon? Föräldrar och övriga av uppfödarens hundar?
Vad säger uppfödaren?
Jag vet ju att det var viktigt för dig, utifrån dina tidigare trådar, att hitta en hund med bra mentalitet från en uppfödare som har hundar med bra mentalitet. Men hade uppfödarens hundar verkligen det då? Finns det MH eller BPH på föräldrarna?
 
Hur beter sig hans kullsyskon? Föräldrar och övriga av uppfödarens hundar?
Vad säger uppfödaren?
Jag vet ju att det var viktigt för dig, utifrån dina tidigare trådar, att hitta en hund med bra mentalitet från en uppfödare som har hundar med bra mentalitet. Men hade uppfödarens hundar verkligen det då? Finns det MH eller BPH på föräldrarna?
Han verkar vara en udda individ i kullen. Övriga syskon rapporteras vara framåt och tuffa individer.

Uppfödaren har jag hittat på rekommendation om bra mentalitet och de är ytterst seriösa. Så där tvivlar jag inte.

Tvivlar starkt på att det finns några MH på dem eftersom det är papillon.
 
Jag har ju en osäker hund som kan rusa upp plötsligt för saker som han "hör" eller för ljud han måste identifiera. Det kan bli ganska påfrestande i vardagen emellanåt. Han är 2,5 år så det är ju inget som kommer växa bort. Inte hjälper det att skälla på honom heller, eftersom beteendet grundar sig i hans osäkerhet. Eftersom det kommer så plötsligt går det inte heller att förebygga. Vi har accepterat läget och håller tummarna för att det blir bättre med åldern.
 
Han verkar vara en udda individ i kullen. Övriga syskon rapporteras vara framåt och tuffa individer.

Uppfödaren har jag hittat på rekommendation om bra mentalitet och de är ytterst seriösa. Så där tvivlar jag inte.

Tvivlar starkt på att det finns några MH på dem eftersom det är papillon.

Men då borde det ju finnas BPH på åtminstone föräldradjuren?
 
Han verkar vara en udda individ i kullen. Övriga syskon rapporteras vara framåt och tuffa individer.

Uppfödaren har jag hittat på rekommendation om bra mentalitet och de är ytterst seriösa. Så där tvivlar jag inte.

Tvivlar starkt på att det finns några MH på dem eftersom det är papillon.
Men samtidigt berättar du att djuren i uppfödaren flock rusar till staket och skäller och de hade många hundar på mycket liten yta. Hade de alltså bott i kennelutrymmen eller hemma hos uppfödaren?
 
Men samtidigt berättar du att djuren i uppfödaren flock rusar till staket och skäller och de hade många hundar på mycket liten yta. Hade de alltså bott i kennelutrymmen eller hemma hos uppfödaren?
De har 20 hundar i en enplansvilla med liten tomt.
 
MH för papillon - de är i snitt lite räddare och mer ljudkänsliga än många brukshundar.

https://www.brukshundklubben.se/Doc..._ovriga_raser/ah_spindeldia_papillon_1210.pdf

Lek och jakt vet jag inte hur jag ska tolka. Min Pyssling som drar på vilt och sprang efter släpharen och hängde i luren så man fick bända loss honom har enligt BPH ingen jaktlust. Jag tror att lek med små och stora hundar är olika och MH är riggat för att utvärdera brukshundar.

Alla småhundsraser där jag sett spindel har lågt på lek
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Ärligt så visste jag inte ens att BPH fanns förrän alldeles nyligen...

Har du sett några resultat alls på mentala utvärderingar om hundarna, ex på föräldrarna till din valp? Jag tänker på det du skrev att du fått dem rekommenderade pga mentaliteten hos deras hundar, och då hade jag direkt tänkt att de har en hög andel mentalt utvärderade avelsdjur/avkommor så man har det på papper s.a.s.

Eller var det mer "de har trevliga hundar" tips, en mer personlig preferens på uppfödarens hundar?
 
Har du sett några resultat alls på mentala utvärderingar om hundarna, ex på föräldrarna till din valp? Jag tänker på det du skrev att du fått dem rekommenderade pga mentaliteten hos deras hundar, och då hade jag direkt tänkt att de har en hög andel mentalt utvärderade avelsdjur/avkommor så man har det på papper s.a.s.

Eller var det mer "de har trevliga hundar" tips, en mer personlig preferens på uppfödarens hundar?
Det var en personlig referens. Med avseende på mentalitet.

Som sagt. Jag tror inte att det går att anklga uppfödarna. De är seriösa och har lång erfarenhet. Samt gott renommé.

Jag har helt enkelt fått tag i ett exemplar som inte är typiskt för uppfören eller kullen. Mammatiken var jättetrevlig och social.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp