Bukefalos 28 år!

Översvämningarna

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har förstått att det är stora översvämningar på vissa håll i Sverige nu. Är det någon här som är drabbad? Hur har ni det och behöver ni någon hjälp från buke?
 
Jag är inte drabbad men läste att en å någon kilometer bort har höga nivåer vatten. Ingen risk för mig dock.
 
Vi har det lite halvkaotiskt där jag bor. Jag själv bor högt och bra men Viskan har svämmat över och många hus ligger med bara några centimeters marginal över vattenytan.
37E59BCB-CBFD-447A-BE9F-D3C1729C8E8F.jpeg
 
Extremt blött dör jag bor också men det verkar åtminstone som det värsta regnandet är äver för denna gången nu
 
Jag bo på en ås så de är ingen risk för översvämning vid huset. Däremot är alla vattendrag och diken överfulla. Små sjöar på åkrarna. Som töar och fryser och ger frostbränna åt det höstsådda.

Har bott i huset sedan april 2012 och har inte haft så högt vatten vid den gamla dammen som nu. Det lilla vattenfallet forsar mäktigt.

Nyheterna berättar att grundvattennivåerna har stigit snabbt och mycket, i större delarna av landet. En hel del städer med vattendrag har det besvärligt.

Tittar på fritidshusen som ligger utmed det stora vattendraget. De har inte så mycket marginaler om det blir ett hundraårsregn. :( Undrar hur kommunen tänkte när de beviljade bygglov?
 
326071460_889315962263713_8298677916389029001_n.jpg
325443172_1529395167573909_21325909251971480_n.jpg

Såhär har det sett ut där vi brukar promenera Ammo o jag i veckan 😂
Det är dock inte helt ovanligt med översvämning här i perioder iom att ån gärna brer ut sig.
 
Ja det är mycket mycket vatten men än inget som påverkar vägar.
Mycket mark har blivit vattenfyllda och fick syn på en ligghall för får som var vattenfylld, skakade mest på huvudet och undrade vad den tänkte på som byggde ligghallen på lägsta punkten i hagen.

Nog för det kan vara mycket vatten här i perioder men inte inget så lång period som denna.
 
Jag bo på en ås så de är ingen risk för översvämning vid huset. Däremot är alla vattendrag och diken överfulla. Små sjöar på åkrarna.
citerar tanten, för det är likadant här. Men trots att jag bor på en liten grusås är grundvattnet nu så högt att det tränger upp genom det trasiga betonggolvet i vår källare. Och den grävda brunnen är full, så vi måste tömma den - vi har en borrad brunn i den grävda brunnen och vattnet i den grävda når ibland över mynningen till röret från den borrade brunnen. Och eftersom vattnet i grävda brunnen inte är jättekul (smakar illa) vill vi inte ha ner det i borrhålet.

De större åarna i trakten är väldigt översvämmade.
 
Det tråkiga är att vi säkert kommer ha torka igen i sommar, det verkar som 80+% av nederbörden kommer under hösten och vintern numera
 
Könne rmig inte så drabbad.
Högt vattenstånd generellt. Halvstora vattensamlingar på vissa åkrar. Häromdagen trycktes det upp vatten ur grannens dräneringsbrunn när det rann till vatten i vägtrumman för att det var överfull redan innan.
Källan intill sommarhagen trycker ut vatten som rinner genom hagen, men det är inte ovanligt.
Men jag går inte ut på gödselplattan utan stövlar 😅.
 
här är det gott om åar och småsjöar som är översvämmade, vissa ställen även åkrar men änsålänge tror jag inte några hus farit illa. Är iaf glad att jag har en dränkpump nere i källaren alltid
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 867
Senast: kma
·
  • Artikel
Hästnyheter Under flera dagar har Upplands-Bro ryttarförening i Bro haft problem med en översvämning i ridhuset. Stora vattenmassor kring...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Samtidigt som det är snökaos i Sverige kämpas det mot översvämningar i delar av Tyskland. I byn Lilienthal nära Bremen har 80 hästar...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Översvämningar har varit en del av vardagen för Josefin Bergqvist-Trotzig sedan i höstas. Att en stor del av hagmarken ligger under...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp