övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

ssandraar

Trådstartare
jag fyller 15 nu i augusti, har ridit sen jag var 6år. hästar har alltid varit min hobby, och jag har velat ha en egen så länge jag kan minnas! jag har tjatat och tjatat om att köpa en egen.. men dom ger mig som aldrig något svar. jag har en kanin som jag har haft i 2år, jag har inte riktigt kvar intresset men jag vill inte sälja henne så att hon kommer till nån snorunge:p men iallafall, jag fick veta idag att dom tror jag tappar intresset nästan direkt och orkar inte fara dit? jag cyklar dit på 5min, då jag får moped kommer det gå dubbelt så snabbt.

jag har aldrig varit den som tar vänner före hästar. låter lite galet men det stämmer! jag umgås med.. ja hur ska man säga det? 'galnare' personer. och jag är liksom en av dom men jag gör aldrig något dumt.

och jag vet att det kan kosta en hel del att ha häst, men då kan man ju dra ner saker för mig, som att äta ute, jag betalar allt osv. finns det kanske nått knep? ska försöka få sommarjobb nu i sommar, men eftersom jag justnu går i 8an kan jag inte få genom kommunen, så jag funderar på 'direkt reklam'?

så svaren jag vill ha är ju 'övertalnings knep', 'pengar knep', och 'sommarjobb'. kanske nån har testat 'direktreklam' som kan säga hur det är? taaack till alla som orkade läsa :banana:
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

jag fyller 15 nu i augusti, har ridit sen jag var 6år. hästar har alltid varit min hobby, och jag har velat ha en egen så länge jag kan minnas! jag har tjatat och tjatat om att köpa en egen.. men dom ger mig som aldrig något svar. jag har en kanin som jag har haft i 2år, jag har inte riktigt kvar intresset men jag vill inte sälja henne så att hon kommer till nån snorunge:p men iallafall, jag fick veta idag att dom tror jag tappar intresset nästan direkt och orkar inte fara dit? jag cyklar dit på 5min, då jag får moped kommer det gå dubbelt så snabbt.

jag har aldrig varit den som tar vänner före hästar. låter lite galet men det stämmer! jag umgås med.. ja hur ska man säga det? 'galnare' personer. och jag är liksom en av dom men jag gör aldrig något dumt.

och jag vet att det kan kosta en hel del att ha häst, men då kan man ju dra ner saker för mig, som att äta ute, jag betalar allt osv. finns det kanske nått knep? ska försöka få sommarjobb nu i sommar, men eftersom jag justnu går i 8an kan jag inte få genom kommunen, så jag funderar på 'direkt reklam'?

så svaren jag vill ha är ju 'övertalnings knep', 'pengar knep', och 'sommarjobb'. kanske nån har testat 'direktreklam' som kan säga hur det är? taaack till alla som orkade läsa :banana:

Ska du "övertala" dina föräldrar tror jag att det är viktigt att du faktiskt klarar av att visa upp uträkningar på vad det kommer att kosta (räkna minst 5000 i månaden, häst är dyrt!), var du kan ha hästen, vem som gör vad om du blir sjuk etcetera. Visa att du är mogen nog att ta ansvar och se realistiskt på saker och ting.

Direktreklam är ett skitjobb, du tjänar kanske 300 spänn på ett jobb som tar evinnerliga tider och som är både tungt och smutsigt. Visserligen kan det vara värt det om du bara vill ha extra fickpengar, men jag vågar påstå att det är omöjligt att betala en häst på de pengar det ger.
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

okejj, tack :) tror direktreklam är ganska bra för mig som gillar att röra på mig, men jag orkar nog inte hålla på med det hur länge som helst tror man tröttnar på det ganska snabbt. och pengarna går nog till mitt konto eller till mina föräldrar om jag har häst :)
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Att äga häst är inte bara en stor ekonomisk belastning, utan det krävs mycket kunskap. Det spelar inte alltså någon större roll om hur många år man ridit eller liknande.

Det är mycket stor skillnad på att rida på ridskola och egen häst. Bäst är om du börjar som medryttare någon gång i veckan, sedan kanske leta foderhäst.

Är dina föräldrar hästkunniga?
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

jag red först på ridskola tills jag var 11-12, sen nu har jag skött en unghäst i 3-4år. (jag har ridit in henne) jag är i stallet 5dagar i veckan, och jag tar hand om andras hästar då dom inte hinner till stallet.
min mamma är allergisk så hon kan inte hjälpa mig, och min pappa har lite kunnig.
 
Senast ändrad:
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

okejj, tack :) tror direktreklam är ganska bra för mig som gillar att röra på mig, men jag orkar nog inte hålla på med det hur länge som helst tror man tröttnar på det ganska snabbt. och pengarna går nog till mitt konto eller till mina föräldrar om jag har häst :)

det här höjer en liten varningsflagg för mig. om du slutar med det jobbet, vad ska du göra då? problemet när man inte är så gammal är att det är svårt att hitta välbetalda (=jobba mindre) eller "roliga" jobb. och orkar du jobba och ta hand om en häst, och sköta skolan? det är inte helt lätt, tar mycket tid alla tre sakerna!
prova på att jobba ett tag först (kanske för att spara ihop till en häst?) så du kan känna efter om du verkligen orkar, och tänk sen på att du ska ha tid och ork till en häst också...

lycka till! :)
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

jo det skulle säkert bli tufft! skolan kommer ju gå först oavsett vad som händer :) jag ska ringa till direktreklam i veckan har jag tänkt :D
tack :D
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Hej!

Det är jättebra att skolan kommer först- helt rätt inställning! Det du också måste fundera på är hur du ska ha tid med hästen om den blir sjuk. Jag vet av erfarenhet hur lätt det är att säja att skolan kommer först, men har man inte mycket bra hjälp blir skolan ofelbart lidande så snart hästen blir sjuk (och min erfarenhet är att sjuka- det blir dom!).

Om du jobbar ihop pengar till en häst kan du köpa den när du blir äldre och tagit dej igenom skolan. Det är 3 år kvar tills du är myndig- då kan du göra vad du vill och har du då tjänat ihop pengarna till en häst har du förhoppningsvis lite mer uppfattning om vad allt kostar.

/Lavinia, pluggar och har sjuk häst.. sjuukt slitigt!
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

i stallet for att kopa en hast, har du tankt att kanske ta en foderhast, och innan du bestammer dig, presentera dina foraldrar en kalkyl pa alla kostnader per manad att ha en foderhast. om de fortfarande tycker det ar for mkt, borja leta efter medryttare hast. vissa kan man fa billigt och skota som sin egen, men man har inte allt ansvar. helt beroende pa var du bor forstas. men jag ser annonser varje dag for medryttare eller foderhast. och med tanke pa att du inte har stod fran ridskolan, med kunniga instruktorer, ja var skulle du stalla hasten?
rakna ut vad det kostar, se vad foraldrar sager och stall om hjarnan till foderhast. lycka till
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Som folk sagt, att gå i skolan, jobba + sköta en helt egen häst är oerhört tufft, tuffare än man tror. Tycker du ska skaffa dig en ordentlig medryttarhäst först som du aktivt rider/tar hand om 2-3 ggr i veckan utan att behöva bry dig om vad maten och stallplats kostar. När du känner dig bekväm med det kan du ta en häst på foder. Foder är ett bra sätt att testa sig själv om man är redo för en egen häst. Beroende på vilket typ av kontrakt du skriver, kan du på ett enkelt sätt lämna tillbaka hästen till dess ägare om det skulle visa sig att det inte funkar med skola + jobb + häst. När du har en häst på foder blir det som att ha en egen häst eftersom du ansvarar för alla kostnader kring hästen utom just själva inköpspriset (vad du betalar för och vad ägaren betalar för kan variera beroende på vad ni kommer överens om så klart).

Om du hux flux köper en häst och sen efter några månader inser att det inte fungerar, sitter du med uppgiften att sälja den, vilket kan vara både kostsamt och tidskrävande. Ibland kan det ta många månader att få en häst såld och under den tiden ska den fortfarande skötas som vanligt med alla kostnader det innebär.

Ibland kan det vara svårt att beräkna exakt hur mycket en häst kostar per månad, men du måste ha en viss grund-kostandsplan där alla löpande kostnader finns med, dvs kostnader som återkommer månad efter månad, t.ex. foder, stallhyra, hovslagare, försäkring osv. Sen måste det finnas utrymme i din budget för oförutsägbara utgifter som dyker upp längs vägen. Detta behöver inte handla om några enorma summor, men om man pluggar och har ett dåligt betalt jobb med en redan ansträngd ekonomi är varje krona viktig. Oförutsägbara utgifter kan vara t.ex. att hästen trampar av sig en sko och du måste ringa hovslagaren för att få den påslagen igen. Hästen kan bli sjuk/skadad och du måste kunna betala veterinär-kostnaderna, hästen kanske river sönder sitt täcke och du måste köra ett nytt (om skadan inte går att laga). Det finna mängder med saker som kan inträffa plötsligt där du måste kunna sticka in pengar för att fixa det.

Även om jag tror att dina föräldrar kan hjälpa dig om det skulle vara något akut, så ska du inte räkna med att de är beredda att ställa upp månad efter månad efter månad.
Mitt råd är att börja med en foderhäst, då har du chansen att bevisa både för dig själv och dina föräldrar att du klarar av kostnaderna och det stora ansvar som en häst innebär.
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Att skaffa en foderhäst om första häst är nog faktiskt det bästa enligt mig. det ger dig en chans att "prova på" att ha egen häst utan att vara ägare. Det finns ju alltid en risk att du tröttnar eller att det blir för mycket med både skola och häst. Att ha en "sommarhäst" kan ju också vara en idé att prova! Då får du erfarenhet av hur mycket tid en häst faktiskt tar och tank sedan på att du även ska lägga till skolan och alla läxor på det! Att ha häst är inte bara en hobby, det är en livsstil!
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

I stället för SDR skulle jag rekomendera att du börjar som tidningsbud, du tjänar bättre, sliter mindre och...ptja det är rätt obekväma arbetstider men du får motion och pengar :D

Men är det inte så att det trots allt är dina föräldrar som har det yttersta ansvaret om ni blir med häst?

Jag tycker fodervärd (så de får en aning om månadskostnad, inköp av häst är oftast den billigaste utgiften) är ett bättre alternativ.
Då kan du lämna tillbaka den om det inte funkar, och så vitt jag vet kan utrustning följa med hästen så ni slipper lägga massor med pengar på det.
(kan även vara så att ägaren står för försäkring så att den verkligen blir betald, typ)

Eller bli medryttare/halvfodervärd.

Det finns många sätt att "ha häst".
Men kanske är dina föräldrar oroliga att det ska bli för mycket, för tungt och att du ledsnar på jobbet som du måste ha och ha tid med för att kunna ha häst?

Aspekterna är många, skriv ner dem och se om du har någon lösning och vad som verkar bäst.
Även en "månadskalkyl" där allt, verkligen allt, ingår - även dina resor t/r stall.

Hoppas det går bra för dig, varesig ni köper häst eller ej :)
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Jag måste hålla med Lavinia, skolan blir alldeles för lätt lidande.


Jag fick "min" första häst när jag var nio år, hon var praktiskt taget en heltidsfoderhäst som ägaren (vän till föräldrarna) använde som avelssto och som jag tog hand om tills jag fick henne helt och hållet några år senare. När jag var 15 fick jag min första stora häst, då hade jag alltså två samtidigt, men fick ganska mycket hjälp av mamma med pass i stallet och mocka ifall jag ville vara ute med pojkvän eller så en kväll då och då. Skolan led inte förens jag började gymnasiet, det var inte mycket, men det blir lätt att man skjuter på plugg och är trött i skolan för att man kommer hem vid 15-17 på em, åker till stallet nån timme senare, är borta 3-4 timmar beroende på. När jag hade två var det ett minimum på 5 h (men du har nog rätt bra koll på tiden om du har hand om en annan häst nu).

Vad jag vill med mitt babbel är bara att du ska tänka ordentligt på att det är stor skillnad på sköthäst/halvfoderhäst och egen. Kan ingen annan ta någon dag åt dig blir det inga lediga dagar.

Men det är underbara dagar, och jag har fortfarande kvar min gamla dam från när jag var 9 år, och jag är student på universitet och jobbar helger. Det går, men det är hårt, så tänk noga, och tänk på att ha häst ska vara roligt!:)

Lycka till!
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Som folk sagt, att gå i skolan, jobba + sköta en helt egen häst är oerhört tufft, tuffare än man tror. Tycker du ska skaffa dig en ordentlig medryttarhäst först som du aktivt rider/tar hand om 2-3 ggr i veckan utan att behöva bry dig om vad maten och stallplats kostar. När du känner dig bekväm med det kan du ta en häst på foder. Foder är ett bra sätt att testa sig själv om man är redo för en egen häst. Beroende på vilket typ av kontrakt du skriver, kan du på ett enkelt sätt lämna tillbaka hästen till dess ägare om det skulle visa sig att det inte funkar med skola + jobb + häst. När du har en häst på foder blir det som att ha en egen häst eftersom du ansvarar för alla kostnader kring hästen utom just själva inköpspriset (vad du betalar för och vad ägaren betalar för kan variera beroende på vad ni kommer överens om så klart).

Om du hux flux köper en häst och sen efter några månader inser att det inte fungerar, sitter du med uppgiften att sälja den, vilket kan vara både kostsamt och tidskrävande. Ibland kan det ta många månader att få en häst såld och under den tiden ska den fortfarande skötas som vanligt med alla kostnader det innebär.

Ibland kan det vara svårt att beräkna exakt hur mycket en häst kostar per månad, men du måste ha en viss grund-kostandsplan där alla löpande kostnader finns med, dvs kostnader som återkommer månad efter månad, t.ex. foder, stallhyra, hovslagare, försäkring osv. Sen måste det finnas utrymme i din budget för oförutsägbara utgifter som dyker upp längs vägen. Detta behöver inte handla om några enorma summor, men om man pluggar och har ett dåligt betalt jobb med en redan ansträngd ekonomi är varje krona viktig. Oförutsägbara utgifter kan vara t.ex. att hästen trampar av sig en sko och du måste ringa hovslagaren för att få den påslagen igen. Hästen kan bli sjuk/skadad och du måste kunna betala veterinär-kostnaderna, hästen kanske river sönder sitt täcke och du måste köra ett nytt (om skadan inte går att laga). Det finna mängder med saker som kan inträffa plötsligt där du måste kunna sticka in pengar för att fixa det.

Även om jag tror att dina föräldrar kan hjälpa dig om det skulle vara något akut, så ska du inte räkna med att de är beredda att ställa upp månad efter månad efter månad.
Mitt råd är att börja med en foderhäst, då har du chansen att bevisa både för dig själv och dina föräldrar att du klarar av kostnaderna och det stora ansvar som en häst innebär.

jag sköter en häst 5dagar i veckan (har skött henne i 2år) jag har ridit in henne också, och jag tar hand om mina stallkompisars hästar då dom reser bort. (längsta tiden med häst är en månad) tack för tipsen!:p
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Med tanke på att du är såpass ung och ska betala hästen helt själv så säger jag att du borde tänka om.. det är enormt mycket jobb med en helt egen häst. Just nu när du går i 8;an kanske det verkar bra, men jag lovar.. den dagen gymnasiet kommer så inser du förmodligen att det blir jobbigare än väntat. Dessutom är det inte alldeles för lätt att få tag på jobb när du är så ung, har du tur så hittar du ett bra sommarjobb där du får ihop kanske max. 10,000 på hela sommaren - vilket inte räcker mer än två månader för att betala en häst.

Jag själv red på ridskola, började som skötare på en liten shettis, fick sen ta över en ponny sådär 4-5 dagar i veckan, och fick för 6 år sen förfrågan om att ta över min fina pärla till häst jag har nu. Hon är ett 26-årigt halvblod, och ägarna som även äger stallet hon står i vill inte sälja henne, men har ett par andra hästar (som jag hjälper till med när det behövs) som tar tid.

Jag betalar skoningen på henne, och har henne varje dag i veckan, året runt.
Fördelen för mig är att mamma hjälper mig väldigt mycket, och hästens "riktiga ägare" finns alltid några meter ifrån stallet ifall jag inte skulle hinna ner någon dag.

Jag var också helt säker på att "jag kan minsann ha en egen häst!", men jag har insett nu att jag aldrig skulle klara mig utan hjälpen från mamma + stallägare. Det handlar inte bara om att ta hand om hästen, utan att få hjälp med de olika stallpassen på helgerna.

Jag har nu dessutom varit tillsammans med världens bästa pojkvän i sådär 1½ år, och sedan augusti gör han lumpen uppe i stockholm. Det innebär att när han har permission så åker jag med hem till honom på helgerna = jag kan själv inte ta hand om hästen. Det är också saker som är värt att ta med i beräkningarna! Blir man kär så blir man, haha ;) :love:

Att köpa en egen häst är ett ansvar för många år framöver, och som dom säger så är det inte alltid lätt att sälja en häst :) när du sedan har gått klart gymnasiet och vill fortsätta plugga på universitet om några år så kanske det inte finns möjlighet att ta med hästen. Har du då en medryttarhäst/foderhäst så kan du enkelt förbereda den egentliga ägaren på att "från och med augusti i år så kan jag inte ta hand om hästen längre" och så behöver du inte bekymra dig mer om det.
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

Eftersom det var övertalningsknep du ville ha och inte har fått ett enda så får du några av mig :)
Några argumantionspunkter:

*Berätta för dina föräldrar om hur du inte kommer ha tid att vara ute med dina "galnare" kompisar på fredag och lördagkvällar, träffa äldre killar, dricka alkohol, röka, prova droger m.m. Normalt tonårsexperimenterande kommer du absolut inte ha tid (eller intresse) för, eftersom i princip all tid utöver skola kommer gå till hästen.

*Det finns verkligen inget lika bra sätt att lära sig att ta ansvar PÅ RIKTIGT. Föräldrar försöker ofta lära sina tonåringar "ansvar" genom att få dem hjälpa till med tvätt, disk och städning m.m. och visst är det jättebra för då får man lära sig att hjälpa till, men du kommer inte på långa vägar nära den känsla av ansvar du måste ha för att varje dag se efter en annan levande individs bästa. En häst är också en väldigt krävande individ jämfört med mindre djur som kaniner och katter t.ex (varför det inte räcker med en kanin som du har).

*Du får lära dig planering! Du måste ha koll på skoningar, träningar, vaccinationer, fodringar, intag/utsläpp m.m. Du måste göra ett schema för hur din häst ska tränas varje dag för att du ska kunna nå dina mål med den. Du måste planera dina dagar noga så att du är säker på att du hinner med allt, skola, häst, läxor och om du ska kunna träffa kompisar ibland måste du planera extra noga så du inte har något i stallet då.

*Du får lära dig att ta beslut. 'Jaha hovslagaren kan inte komma som vi sagt den tiden nästa vecka, ska hovlagaren då komma en vecka tidigare eller en vecka senare.' Beslut. Det är ingen annan som kan bestämma åt dig. Folk kan ge råd, (råd som du kanske bör lyssna på eftersom det är din första häst) men det är du som kommer behöva ta de dagliga besluten över din häst. Det kan vara svårt ibland särskilt när hästen är sjuk. Du kommer alltså med all sannolikhet bli mognare än dina jämnåriga kompisar.

Allt det här är väldigt bra träning inför framtiden, för att förbereda dig på det hårda arbetslivet, upp och nergångar i livet och för att du ska bli en god, hjälpsam, empatisk och ansvarsfull medmänniska.

*Du kommer få massor av muskler och motion varje dag så du fortsätter och leva ett sunt aktivt liv. Din hälsa borde ju vara hög prioritet för dina föräldrar ;)


Hoppas det var lite iallafall! En del grejer var kanske lite överdrivet men det är ju det som övertalning och argumentation handlar om ;)
 
Sv: övertala mina föräldrar till att köpa en häst till mig?!

jag sköter en häst 5dagar i veckan (har skött henne i 2år) jag har ridit in henne också, och jag tar hand om mina stallkompisars hästar då dom reser bort. (längsta tiden med häst är en månad) tack för tipsen!:p

Som sagt, börja med en foderhäst. Att säga att man är redo för en egen häst är såååå lätt när motivationen är på topp och man känner sig så engagerad på alla plan. Om ett par år är du i gymnasiet, det blir mer plugg, längre skoldagar, massa nya spännande kompisar precis i den fasen i livet då allt kan ändras så ofantligt fort. Jag kan själv erkänna att jag under min gymnasietid hade en svacka när det inte var fullt lika roligt med hästar längre som det varit innan, trots att jag varit en inbiten liten hästunge sen barnsben.

Under min gymnasietid hade jag dagar då jag var i skolan till kl 17, sen tog det en halvtimme att ta sig hem. Väl hemma skulle det ätas, sen var det dags för stallet. (Jag hade det så pass bra att vi bodde på gård så behövde inte åka iväg till stallet, men jag antar att du kommer ha den inackorderad någonstans vilket innebär resetid till/från stallet, vilket i sig kostar pengar det också om du inte cyklar/går). Väl i stallet skulle det ridas/arbetas, sen var det mockning, fodring, insläpp och kvällsysslor. Det kan ta sina timmar det.
Sen, efter stallet, fanns det tid för läxor, och när de väl var klara var det inte helt ovanligt att klockan närmare midnatt.
Jag säger inte att man går till 17 alla dagar, men du ska vara beredd på att det mycket väl kan hända. (Kan tillägga att jag gick media-linjen, dvs inte någon linje som är ökänd för sitt enorma krav på pluggande, men lik väl åkte vi på långa dagar, och ibland projekt som skulle göras utanför skoltid).

Om du sedan ska ha ett jobb ovanpå det vet jag inte hur du tänkt få ihop det såvida du inte bara jobbar på helgerna. Men bara helgjobb kommer med största sannolikhet inte att ge dig den inkomst som krävs för att ha en egen häst.

Det är inte min mening att avskräcka dig här, bara lite tips och råd från egna erfarenheter. Under gymnasiet hade jag 2 egna hästar, en gammal ponny jag haft i många år, samt en yngre korsningshäst som jag höll på att utbilda, kan tala om att jag höll på att bräcka mig själv totalt, och då jobbade jag inte vid sidan om.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 592
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 350
Senast: Sol
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 069
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp