Bukefalos 28 år!

Överviktig hund :S

D

Dressyrbrud

Vet inte om det här ligger rätt nu, men får väl flytta på den i så fall ;)
Min snart 3åriga sheltietik är otroligt fet! Hon väger 13kg, visserligen är hon ca 40cm hög, vilket är lite större än en "normal" sheltie, men maxvikt är ju ändå runt 8-9kg.
Jag har letat runt överallt efter tips på 'bantning' eller träningsprogram men hittar inget! :( Vi tränar agility 1h i veckan, sen är hon ute och går promenad minst 1h om dan. Hon äter ett lightfoder som hon får 1/2dl av 3ggr/dag.
Vet säger bara att hon behöver banta minst 2 kg, vilket man ju själv förstår.
Någon som har tips på vad man kan göra för att få ner henne i vikt!? :confused:
Börjar bli desperat då vi ska tävla i både agility och utställning i mars..

/Desperat sheltiemamma :cry:
 
Sv: Överviktig hund :S

Dra ner på mängden foder och kanske gå över till något annat foder. Fast är det en vuxen hund ska / bör den väl bara få mat två gånger per dag.. Alt, gå över till BARF utfodring (googla på det).
 
Sv: Överviktig hund :S

Fick du inga råd av veterinären hur du skulle gå till väga?

Säger som föregående, byt foder eftersom hon blir fet på detta.
Vad ger du för foder idag?
 
Sv: Överviktig hund :S

DIET foder. Ej light. Dvs typ Specific weight control eller liknande, finns hos vet. Man kan annars byta en del av fodret mot bukfylla. Råa grönsaker ex. Rivna råa morötter,vitkål,gurka osv. Min Rottweiler får 200 gram torrfoder om dagen, 100 gram morgon och kväll plus morötter och gurka. Han äter ett Kanadensiskt dietfoder som fungerar bra.jag simmar min hund en gång i veckan på hundsim. Mer rörelse, mindre mat,enda sättet!
 
Sv: Överviktig hund :S

Jag tycker det låter som om den får för lite mat så att kroppen ställt in sig på svält, min dvärgpinscher väger 5 kg och får mer mat än din och då har min hund ändå lätt för att lägga på sig. Hur mycket mat står det du ska ge på förpackningen. Har du vägt maten?
 
Sv: Överviktig hund :S

Har du kollat med en veterinar?
Vi har ocksa Sheltie som ar storre an vanliga, hans normala vikt ligger runt 14 kg.
Nu kommer jag inte ihag hur hog han ar, men han ar kraftigare byggt an andra (mjakig :p) shelties.

Sa att du inte bantar henne i onodan menar jag, det kan dessutom vara svart att se pa dem med blotta ogat iom all pals, de har ratt mycket underull ocksa.
 
Sv: Överviktig hund :S

Annars nar vi har bantat var hund har vi dragit ner pa kraftfodret lite, det behovdes inte mycket mindre for att han skulle bli smalare, bara en halvfull nave mindre (om ens det), daremot sa tog det nagra manader innan man verkligen sag en skillnad.
Men han gar upp ratt fort nar han blir sjuk.
 
Sv: Överviktig hund :S

konstigt att inte veterinären rekommenderade ett dietfoder!
Det hade jag gjort om hon varit min patient! Jag gillar ju hills foder och hade satt henne på hills r/d.
(nu förutsätter jag att hon är pigg, glad, normal aptit, törst och ork och inte har några nyligen uppkomna päls eller hudförändringar som kan tyda på hormonell rubbning)

Simning är också väldigt bra, men kräver ju såhär års att man åker till en rehabanläggning, har du möjlighet till det tycker jag dock du ska simma henne!

Som sagt ett lightfoder räcker nog ej, utan hon behöver ett bantningsfoder!
 
Sv: Överviktig hund :S

okej. Ett bantningsfoder. Hmm..
Ja, just nu äter hon typ Doggy Light (89 spänn, mammi menar på "light som light..") Det är enorma matbitar så till varje måltid blir det ungefär 9 kulor.. Och ja, hon är helt frisk, helt normal i övrigt. Såklart har hon inte så grymt mycket spring i benen, men med 2 - 3kg övervikt skulle man ju själv inte ha det. :D jo, hon är absolut fet vid 13 kg. Inget snack om saken. I sommras vägde hon 11 kg, och DÅ var hon tjock, så då skulle vi banta henne. Men någonting gick hemskt fel :P
Vi har ett 'vanligt' foder också, för normal aktiva hundar, som hon åt innan, lightfodret, och när hon åt det så smällde det bara till så vägde hon 2 kg mer än innan :S
På Doggypåsen stod det att vid 10 kg vikt skulle hunden ha !!7dl!! mat om dagen. Jag var tvungen att be hunden apportera upp hakan. 7dl, hon skulle ju rulla fram :P Nu ska vi byta till Royal Canin Light, men är det någon som har ett tips på bantningsfoder så mottages dessa tacksamt.
Det var vet som föreslog att ge henne mat 3 ggr om dagen, iom att hon är så himla hungrig hela tiden så har hon alltid lite mat i magen, om ni fattar. Innan åt hon 2dl, men vet sa att om vi gav henne tre gånger kunde vi sänka lite.
Ja, simning skulle ju vara värt att testa, eg. Men, jag har läxor, tre ponnyer och lite socialt liv på kvällarna som fightas med hundtiden.. Samt närmaste rehabställe ligger i Uppsala (lååångt härifrån..)
Okej, mer tips och namn på foder tack! :D
 
Sv: Överviktig hund :S

Dra ner på 1½ dl till vad??

Jag skulle ha gett ett energirikare foder, lite mer mängd och motionerat mera. På det viset har mer än en vid ankomsten rultig hund minskat i omfång.

Läste krasst :p


För övrigt kan man flukta lite på storleken på torrfoderkulorna. Mina blir hungrigare om de äter foder med stora kulor i olika former än mindre. Blir typ mer luft i och runt när man öser upp.
 
Sv: Överviktig hund :S

*KL*
Fodertillverkarens rekommendationer skall man ta med en stor nypa salt, de har alltid varit åt tjottaheiti för samtliga av mina hundar.
Min islänning som var 40 cm hög och vägde runt 9 kg för det mesta åt oftast 1.5-2 dl torrfoder/dag, lite beroende på vilket foder hon åt. Det drygade jag ut med morötter och liknande för att ge tuggsysselsättning och bukfylla.

Jag tycker att 1 tim promenad låter lite, är det 1 tim totalt eller är dagens längsta promenad 1 tim. Lite skillnad;). Mestadels lös eller i koppel?

Förutsatt att hon inte visar minsta sjukdomssymtom så skulle jag satt henne på ett dietfoder och ökat motionen. För gärna dagbok över vad ni aktiverar henne med.
 
Sv: Överviktig hund :S

Hej. Jag förstår helt ditt dilemma.. Jag sitter nämligen i samma sits. Min Sheltie-tik är snart 3 år och av och till väger hon alldelens för mycket (senast 10,4 kg) trots dagliga långpromenader samt agillityträning. Bör ligga mellan 8 och 9 kg då hon är 38,5 i manken.
Första gången hon skulle gå ner i vikt började med att ge henne Royals Dietfoder Obesity (köpt och rekomenderad av vet) då hon tidigare stått på royal. Av detta fick hon 1 dl morgon och kväll. På detta gick hon ner ungefär 2-3 hg/vecka. Vet att det inte är så snabbt resultat, men ganska hållbart. När hon sedan var nere i idealvikt gick jag över till Royal ligth foder 2 dl/dagligen. och hon började genast att gå upp igen...
Nu senaste gången prövade vi åter igen dietfodret från royal. När idelvikt nåddes gick vi över till ett special foder: Eukanubas Sensitive Digestion. Ett foder som i vanliga fall ges till hunda med känslig maga. Innehåller mindre fett och lite mindre protein än royals ordinarie foder. För första gången har hon hållit vikten och inte rusat upp.. :bump:
 
Sv: Överviktig hund :S

Som sagt jag gillar ju hills, så jag rekommenderar deras r/d foder! Dyrt men det är å andra sidan bra! Om hon är hungrig hela tiden så skulle jag ge bulk i fodret, dvs ngt som hon inte smälter och får energi ur men som ändå ökar mättnadkänslan, det jag kommer på nu är grovt rivna morötter, men det finns mkt annat också...

Öka motionen är ju också bra och ffa då lös i skogen över stock och sten... monoton motion sliter mer på leder och liknande så jag skulle vara försiktig med tex cykling, joggning och liknande.

Lycka till!!
 
Sv: Överviktig hund :S

Skillnaden på riktiga dietfoder som säljs hos veterinär och vanliga lightfoder är enorm! Mättnadskänslan bland annat, är mycket bättre på mycket mindre foder! Jag kan rekommendera Nutram (kanadensiskt foder) Diet. Kostar bara 430 kr per säck (15 kg) och är enormt drygt! Eller Specific Weight control. (dyrare)Och som sagt, blanda i råa morötter som bufylla!
 

Liknande trådar

D
Hundhälsa Hejsan! :D Jag har en sheltietik på 2 år, som väger 14kg. Det är något mycket; "Den ideala mankhöjden hos shetland sheepdog ska vara...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp