Överviktig och kissar mycket - samband?

Ajabaja

Trådstartare
Vi har en ponny som är rätt överviktig, inget som någon normal ridhästmänniska reagerar på, men man kan inte känna revbenen och han har mycket depåer. Vi kämpar mycket med att banta honom. Han motioneras 1-1,5 timme per dag och har ett matintag som typ motsvarar vår shettis, men han går bara inte ner!

Därtill så kan han kissa ovanligt mycket. Inne i boxen kissar han minst 4 gånger under natten (12h), mer än de andra i alla fall, men inga jättepölar utan normal mängd. Under en ridtur kan han kissa 3 gånger! han kissar alltid under ridturen och gärna innan i hagen när man hämtar honom. Har inget emot att kissa på stallgången heller, utan kissar lite överallt. Han dricker ca en halv vanlig hink under natten, typ 10 liter och lite ute i hagen, alltså inget överdrivet.

Han mår bra, är pigg och busar. Kan fetman ha något samband med kissandet? Jag tänker typ diabets, IR eller så?

Han har superkondis, tävlas på hög nivå i hoppning med bra resultat! Matintaget har varit reglerat och lågt i ca ett år. Motionen är ökad i både intensitet och längd senaste två månaderna, utan resultat. Kissat mycket har han gjort så länge vi har haft honom, i två år. Kastrerad som 9åring, är idag 11år.
 
Sv: Överviktig och kissar mycket - samband?

Ja, det är ett symptom på IR.

Du måste ge foder som har max 10% socker+stärkelse, det hjälper inte alls att bara ge mindre mängd mat som fortfarande har för mkt socker. Svälta inte ponnyn!!! Det förvärrar bara IR!
 
Sv: Överviktig och kissar mycket - samband?

Är det alltså vanligt på IR hästar att de kissar mycket/ofta?

Han går på sitt underhållsbehov; 7,5kg hösilage (52%ts) och sen lite melassfritt lusern som krubbskrammel och någon morot. Han får även ca 0,5kg halm för att ha något att pilla med, men nu har han börjat äta det med bättre aptit så jag funderar på om det är därför han inte går ner... De andra hästarna har helt plötsligt också börjat gilla halmen. Kanske hittar han några grässtrån i hagen också. Om det nu går i leran.

Cushing tror jag inte han har. Han har inga andra symptom på det och påminner inte alls om våran troliga cushinghäst i kissandet. Han är ju ganska ung dessutom.
 
Sv: Överviktig och kissar mycket - samband?

Är det alltså vanligt på IR hästar att de kissar mycket/ofta?

Nej, det är snarast en symtom för cushings syndrom.

En överviktig ponny som inte går ner i vikt trots att han bantas tyder på att han är insulinresistent (IR). Det är inte så mycket själva vikten utan mer fettdepåerna som är ett tecken på IR. För en häst som är IR fungerar inte metabolismen normalt. Hästar med en hög insulinhalt i blodet tenderar till att lagra energi istället för att förbränna energi i muskler och fettdepåer. Genom att förbränningen av energi hämmas så leder detta till att mer fett lagras i fettdepåer på kroppen.

Man ska därför inte hårdbanta en överviktig ponny eftersom det kan få motsatt effekt. Dessutom kan hästen bli stressad om den får för lite mat och den får ofta inte tillräckligt med övriga näringsämnen (protein, mineraler etc.) om hästen hårdbantas. Detta försämrar hästens immunförsvar.

Nu är det mest äldre hästar som får cushings och din häst är endast 11 år så det är inte alls säkert att din häst har CS. Däremot är det inte alls otänkbart att din ponny är IR. Det är enkelt att ta ett blodprov och kolla glukos- och insulinvärden. Att du rider honom mycket är kanske förklaringen till att han inte har haft känning av laminitis/fång. Motion är det bästa botemedlet mot fång för en IR-häst (tillsammans med en foderstat med låg socker- och stärkelsehalt).
 
Sv: Överviktig och kissar mycket - samband?

Ja det kan absolut hänga ihop med IR.

När min ponny var som fetast så motionerade jag henne 3-4 h varje dag och gärna då också löslongering i ridhuset så hon verkligen fick springa ordentligt.
1-1.5h är lätt motion.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
13 431
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp