Bukefalos 28 år!

Övervintra träd i kruka

sthu

Trådstartare
Jag har några träd i krukor på baksidan. En magnolia, syren, svarta vinbär, alla tre ska vara rätt för min växtzon. Ett citronträd.
Hur övervintrar jag dem?

Var jag har tillgång till: oisolerat förråd utan fönster. Växthus i plast i skyddat läge. Hel lägenhet, uppvärmd och ljus.

Vad är bäst? Krukorna är rätt stora. Skulle det funka att sätta de härdigare växterna i växthuset och ta in citronen?
 
Just det, har en lavendel på stam också, och två Hortensia. Hur gör jag med dem?
 
Jag har några träd i krukor på baksidan. En magnolia, syren, svarta vinbär, alla tre ska vara rätt för min växtzon. Ett citronträd.
Hur övervintrar jag dem?

Var jag har tillgång till: oisolerat förråd utan fönster. Växthus i plast i skyddat läge. Hel lägenhet, uppvärmd och ljus.

Vad är bäst? Krukorna är rätt stora. Skulle det funka att sätta de härdigare växterna i växthuset och ta in citronen?
Jag har något slags barrbuske i kruka som jag gör ingenting med, den klarar sig.

Vissa säger ju att man kan gräva ned krukan i jorden? Tex gräva ned magnolian i plastväxthuset?

Mitt citronträd (som är från en kärna) har jag inomhus om vintern, det mår de inte bra av, men utomhus vore garanterat sämre. Jag har det på det ljusaste och svalaste stället och vattnar mer än jag trodde jag skulle behövt och sprejar mycket med vatten, och odlar en viss mängd spinn på denna (så håll koll på små svarta kryp och spreja dem hejdlöst med vatten).
 
Jag har något slags barrbuske i kruka som jag gör ingenting med, den klarar sig.

Vissa säger ju att man kan gräva ned krukan i jorden? Tex gräva ned magnolian i plastväxthuset?

Mitt citronträd (som är från en kärna) har jag inomhus om vintern, det mår de inte bra av, men utomhus vore garanterat sämre. Jag har det på det ljusaste och svalaste stället och vattnar mer än jag trodde jag skulle behövt och sprejar mycket med vatten, och odlar en viss mängd spinn på denna (så håll koll på små svarta kryp och spreja dem hejdlöst med vatten).

Går inte gräva ner tyvärr, är på en uteplats med plattor. Frågade hyresvärden om jag fick gräva ner bakom förråden men nej, det var inte okej.
Det kanske räcker att ställa dem invid väggen på uteplatsen? Så det blir lite skydd mot värsta vädret

Usch, spinn är ju inte så skoj. Men det kan jag leva med om trädet överlever.
 
Går inte gräva ner tyvärr, är på en uteplats med plattor. Frågade hyresvärden om jag fick gräva ner bakom förråden men nej, det var inte okej.
Det kanske räcker att ställa dem invid väggen på uteplatsen? Så det blir lite skydd mot värsta vädret

Usch, spinn är ju inte så skoj. Men det kan jag leva med om trädet överlever.
De växter som är härdiga föser du ihop intill väggen och sedan isolerar du runt krukorna med något, tex gamla trasmattor, halm eller liknande. Citronen skulle jag nog ta in och försöka förvara så svalt och ljust som möjligt i bostaden. Hortensiorna skulle få bo i förrådet när de tappat bladen och lavenden är svår. Den vill ju ha sol och svalt (men inte för kallt), växthuset?
 
Går inte gräva ner tyvärr, är på en uteplats med plattor. Frågade hyresvärden om jag fick gräva ner bakom förråden men nej, det var inte okej.
Det kanske räcker att ställa dem invid väggen på uteplatsen? Så det blir lite skydd mot värsta vädret

Usch, spinn är ju inte så skoj. Men det kan jag leva med om trädet överlever.
Finns ju folk då som försöker isolera krukorna lite? Men jag vet inte om det är nödvändigt.
 
De växter som är härdiga föser du ihop intill väggen och sedan isolerar du runt krukorna med något, tex gamla trasmattor, halm eller liknande. Citronen skulle jag nog ta in och försöka förvara så svalt och ljust som möjligt i bostaden. Hortensiorna skulle få bo i förrådet när de tappat bladen och lavenden är svår. Den vill ju ha sol och svalt (men inte för kallt), växthuset?
Min lavendel växer ju ute i backen så jag lider av illusionen att den skulle klara växthuset. Men lavendel finns i olika sorter och inte alla är härdiga i alla zoner tror jag.

Kan man kanske linda lite av det där höet högre upp på stammen kanske. Såg snitsiga små isolerande påsar som man kunde dragkedja in krukorna i. Jag ska lägga all min fiberduk och höstlöv jag hittar runt mitt fikonträd som står i en pallkrage och se om det klarar ett år till.

https://www.google.se/search?q=vint...UB-yoKHU2KCNMQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1210&bih=774
 
Mitt citronträd i kruka står inne över vintern, ibland med lite extrabelysning. Mina vinbärsbuskar i kruka står ute, utan någon speciell åtgärd.
 
Växthus i växthuset, tänker jag. Kanske till och med en frostvakt, om du har tillgång till ström.
 
Min Pappa har både citron, lime och apelsinträd. De kommer dö om de får stå ute i kylan så hans åker in först på den inglasade verandan nu på hösten och sen när minusgraderna kommer ställer han i dem antingen i källaren eller i vår selkammare och där får de övervintra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I somras skrev jag inlägget "Älskar mitt hus" https://www.bukefalos.se/threads/aelskar-mitt-hus.1502221/ Så är det verkligen. Alla de...
Svar
10
· Visningar
1 188
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp