Övning till musklerna i ryggen. hoppning i framtiden?

Hästar.e

Trådstartare
Hej!
Jag rider på en häst som håller på att få upp mer muskler i ryggen. Vilket innebär att den kommer kunna hoppa i framtiden. Men kan man lägga upp en eller flera bommar så att det blir som kavaleti bommar. Och vilka övningar kan man göra för att hästen ska kunna bygga muskler mer än att rida upp för och ner för en backe. Och hur vet man när häste har tillräckligt med muskler för att kanske kunna lägga upp ett litet litet hinder på ca 20cm.
Vore väldigt tacksam för svar.
 
Hej!
Jag rider på en häst som håller på att få upp mer muskler i ryggen. Vilket innebär att den kommer kunna hoppa i framtiden. Men kan man lägga upp en eller flera bommar så att det blir som kavaleti bommar. Och vilka övningar kan man göra för att hästen ska kunna bygga muskler mer än att rida upp för och ner för en backe. Och hur vet man när häste har tillräckligt med muskler för att kanske kunna lägga upp ett litet litet hinder på ca 20cm.
Vore väldigt tacksam för svar.
Hoppa ett hinder på 20 cm skulle jag göra så snart hästen är grundriden, dvs kan galoppera och trava kontrollerat, kan svänga och stanna, och har någotsånär balans. Det handlar alltså i första hand om utbildning. Är hästen frisk, så är det ju bara att börja sedan. All ridning i korrekt form bygger ryggmuskler, så att skutta över några små hinder kan ju vara ett bra komplement i träningen av din häst. Jag skulle satsa på att göra enkla övningar med precision - arbete över markbommar är till stor hjälp med det. Exempelvis att galoppera över en bom på en volt, att galoppera en långsida och reglera galoppsprången så att du kan få det antal galoppsprång du vill ha mellan två bommar, och variera det antalet. Osv.

Hoppning i sig kräver inte specifikt ryggmuskler, snarare rumpa och balans i så fall. Vilket kommer av sig själv med grundläggande dressyrarbete, och att hästen får gå i skogen upp och nerför backar och lyfta på benen.
 
Har du någon tränare som hjälper dig? Det tycker jag är bästa tipset om man vill ha hjälp med att träna sig själv och hästen på ett bra sätt. 20 cm kan ni med all säkerhet kliva över även om hästen inte är i toppform. Bara nyttigt för den att få lyfta lite på tassarna. :)
 
Du kan ju börja med att trava och galoppera över bommar på marken. Lägg ut 3-5 bommar på marken med ca 1,10-1,20m mellan så har du ett bra travavstånd som brukar funka för stor häst. Rid lätt och försök hitta en jämn rytm.
När man ska börja hoppa så tycker jag att övningen 5½ är väldigt bra att börja med. Den funkar ofta väldigt bra för ovana hästar/ryttare. Den bygger du som på bilden nedan. Trava in över travbommen och sedan ska hästen fatta galopp mellan krysset och oxern (eller ett räcke om man hellre vill bygga det) och ta ett galoppsprång mellan. Man kan ha precis hur låga hinder som helst här. :)

31938
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
909
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp