Bukefalos 28 år!

Övningar för häst som drar upp huvudet?

T

Technique

Hej där.

Jag har en medryttarhäst, en arab, på arton år som jag rider en gång i veckan. Oftast så rider jag ut i skogen med henne på långa tyglar och med hackamore, oftast bara skritt, ibland trav om underlaget håller. Men när jag väl rider i ridhus, så använder jag bett för att ha lite mer kontroll och kunna arbeta mer med henne (är inte en speciellt erfaren ryttare. Har ridit tre år på ridskola inkl. ett år i specialgrupp i hoppning, och rider inte ofta med hackamore). Problemet är, att när hon går på bett så drar hon upp huvudet och ökar. I början var det värst, men nu har jag börjat lära mig vilka "knappar" man ska klicka på, och jag har fått henne ner i form ett antal gånger (jag vill åter påpeka att jag bara ridit i tre år, och dessa på ridskola, där man inte lär ut detta. Det här är min första medryttarhäst). Nu skulle jag vilja ha lite mer variation på olika övningar. Jag har arbetat mycket på volter och böjda spår, både rättställt och felställt. Arbetar även med skänkelvikningar osv. Men som sagt... Övningar?

Sen måste jag även fråga: Kan olika bett påverka hästen? För hittills har jag ridit henne på stångbett, och då har det gått bra (hon är ganska känslig). Men nu har ägaren bytt till tredelat bett, och jag upplever att det går sämre... Hon kör upp huvudet oftare och det är svårare att få ner henne. Det kan ju ha berott på något annat, t.ex att hon blev distraherad (det regnade då, och en traktor lassade hö utanför), men jag vet inte...

Tacksam för svar! Är som sagt var inte speciellt erfaren. c:
 
Sv: Övningar för häst som drar upp huvudet?

Hur går hästen för ägaren? Om hästen går bra för den så är det ju en bra ide att fråga om råd där.

Sen är det ju det där med att börja bakifrån och fram, försök inte få ner huvet utan försök aktivera hästen istället så kommer hästen vilja söka sig framåt neråt efter bettet.
 
Sv: Övningar för häst som drar upp huvudet?

Eftersom hästen bara kör upp huvudet när den rids med bett tycker jag det låter som att hästen helt enkelt inte trivs med bettet. Olika hästar trivs med olika bett och det är bara att prova sig fram.

Tycker du ska tala om det för ägaren och fråga vad denne tycker. Om hästen inte trivs med bettet finns det inga övningar i världen som kommer hjälpa och om hästen inte trivs med något bett ö.h.t tycker jag det är läge att be en veterinär kolla tänderna och munnen på den.
 
Sv: Övningar för häst som drar upp huvudet?

Hej där.

Sen måste jag även fråga: Kan olika bett påverka hästen? För hittills har jag ridit henne på stångbett, och då har det gått bra (hon är ganska känslig). Men nu har ägaren bytt till tredelat bett, och jag upplever att det går sämre... Hon kör upp huvudet oftare och det är svårare att få ner henne. Det kan ju ha berott på något annat, t.ex att hon blev distraherad (det regnade då, och en traktor lassade hö utanför), men jag vet inte...

Tacksam för svar! Är som sagt var inte speciellt erfaren. c:

Där tror jag du har svaret?!

Ett stångbett är mycket starkare än ett tredelat och hästen vet att när den har stången i munnen så har den inte mycket att säga till om utan böjer snällt på nacken.
När den får det tredelade bettet så vet den att den kommer undan utan större obehag och kör upp huvudet.
Det är inte säkert att hästen går bättre på stången utan den böjer på nacken och känns lätt att rida för ett litet tygeltag ger större verkan i munnen än du tror.

Lösningen är att lära dig rida ordentligt på det tredelade bettet.
Mjuka men stadiga händer och drivning så att hästen bjuder framåt och jobbar med bakbenen.
Övergångar är väldigt bra! Från skritt till halt, stå ett par sekunder, sen skritt igen. Sen när det fungerar så jobbar man mellan skritt och trav, fem-tio steg och sen byta gångart. Samma med trav-galopp. När man fått in snitsen rejält och känner sin häst så kan man göra övergångar halt-trav, skritt-galopp mm men det är lite överkurs just nu.
Volter och serpentiner är bra att variera med, var noga med att hästen inte skjuter ut bogen och flyter iväg när du svänger.
När du rider på fyrkantsspåret så rid inte bara rakt fram utan flytta ut bakdelen ibland och framdelen ibland så att det händer något.
Ju mer du kräver uppmärksamhet av hästen ju mindre tid har den att bry sig om traktorer och annat störande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 874
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 265
Senast: AbCdE
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 678
Senast: _Taggis_
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp