Övningar när hästen lägger sig innåt med bogen?

Z

Zoraya

Jag har aldrig varit på en riktigt kurs i AR, men när jag har läst och sett om AR, så har jag insett att så jag "alltid" har ridit och tycker om att rida har mycket likheter med AR. Därför ställer jag frågan här.

Hästen jag rider är en islandshäst, han har dressyr skolning, väldigt bra skritt och kan upp till öppna/sluta. Och när vi börjar på banan, så känns han jättefin, söker sig nedåt och böjer fint åt alla håll, med viss stelhet innan man böjt igenom dock... Men, när det gått ett tag, så känns det som han blir otålig, eller om jag vill börja lägga in trav eller tölt starter, han blir stel som en pinne och lägger sig innåt som en racermotorcykel och bokstavligen leder med inner bogen... och det hänger i även om jag går tillbaka till att bara skritta.... det enda som verkligen hjälper när han gör så är att peta (inte slå) till honom på bogen.... och så vill jag inte ha det... positivt får man väl ändå säga att det inte spelar någon roll vilken sida som är innåt... :crazy:

Det är klart att mycket hänger på att han är otränad, vi håller på att sätta igång efter vintern, men även när han är vältränad, så får han dessa tendenser. Jag tolkar dem också som att han är lite för påhittig och att bara skritta runt runt gör honom extremt uttråkad, så jag anstränger mig verkligen för att hitta på saker och överraska honom, så han inte kan börja tänka på en massa annat... men, börjar få slut på ideer och behöver hjälp med tips på övningar som kan ge ett mer långsiktigt resultat än de jag kommit på, uppenbarligen!
 
Min erfarenhet är att hästen måste ha stöd på yttertygeln för att kunna lägga sig på innerbogen. Vad händer om du provar att göra tex öppna i skritt med hängande yttertygel och därifrån ber om travigångsättning?
 
Det är inte ett isolerat problem till igångsättningar, utan gäller all böjning också, nästan vad jag ska göra med honom helt enkelt. Och rida öppna ibörjar går bra och då kan jag också starta trav ett par gånger innan problemet "slår till" och dyker det upp redan när jag ska ta hörnet för att börja öppna på långsidan t.ex.

Vad som händer är att han går dit bogen pekar, vilket blir utan påverkan från mig en volt som blir mindre tills han stannar... Jag ska inte säga att han går emot innerskänkeln, för det är inte där det börjar, utan han lyssnar bara inte på den (förrän man petat till på bogen, då lyssnar han ett tag...) Ledanden tygeltag innåt gör att han välter snabbare in på "volten" och lyssnar fortfarande inte på inner skänkeln...

Det hänger ju mycker på att han blir trött och inte orkar, men när vi väl kommit till detta så vill jag kunna avsluta på ett bra sätt ändå och för det behöver jag tips!
 
Mitt förslag var inte menat som ett 'trick' att ta till när hästen lägger in bogen, utan som ett sätt att skola hästen till att bära sig själv i böjning genom kroppen. Jag rider all böjning (volt, öppna, sluta, rakt böjd) utan stöd på ytter tygel, de enda hjälper jag ger är inner sittben och mkt små vibrationer på inner tygel (inte ledande tygeltag). Framför allt använder jag inte inner skänkel till att påverka bogen, utan bara till att be hästen stiga in lite djupare med inner bak, alltså en liten skänkelimpuls just då inner bak lyfts. Jag tror inte det finns nån knapp du kan trycka på för att omedelbart komma till rätta med problemet, utan du får skola hästen till böjning systematiskt, så kommer resultaten så småningom.
 
Faller han på inerbogen så måste man tänka lite sluta. Enkelt tricks är att sitta på yttre bak och vara medveten om att hästen gör allt den kan för att få dig att sluta sita där.
 
Det låter som att han börjar skjuta med innerbak och på så sätt lägger sig på och skjuter in bogen. Antingen löser du det som djurjouren sa: sluta.

Eller så tar du spöt och petar lite på innerbak för att få med det mer.
Du kan ju varierar det hela också.

Det är en unghäst i stallet som gör exakt detsamma. Och han funkar det inte att bromsa eller att försöka sig på några skolor när han blir sån, men nuddar man bakbenet med spöt så tar det en halvsekund så har han halverat farten och börjar bära istället för att skjuta och blir hur fin som helst, men det kan ju vara så att på din häst funkar något annat bättre.
 
Jag är inte ute efter något trick heller! Men, jag försökte förklara vad som händer när jag försöker göra öppna utan stöd på yttertygeln = jag har försökt och kommer att fortsätta med det för i längden gör det ju nytta, men nu klarar vi ett steg innan han går in och då kanske det finns någon bättre övning att börja med, så man sätter ribban på en lagom nivå. Och min fantasi har tagit slut och därför söker jag tips hos er här.
 
:idea:
TACK, så klart att det är så det blir! Och det visste ju jag också, men att man blir så hemma blind själv ibland är ju skrämmande!!!
 
Hm... inner eller ytter bak... min kännsla säger ändå ytter, men jag får nog kolla efter. Ska bli filmad snart och då kan jag ju själv se, för jag har tyvärr ingen annan i närheten som ser det...

Och det är som du beskriver för unghästen, men, det är så tråkigt att varje gång man kommer fram mot hörnet, så kastas bogen först in och så välter hela ekipaget innåt och efter som hästen har kommit på att med det kommer han undan så gör han det i förebyggande syfte och jag lyckas väldigt sällan heljda det förloppet. Därför söker jag tips på övningar för att "överraska" honom så han inte hinner göra "sin" grej... Hästa pållen är mycket intelligent och en av de lurigaste jag ridit, utan att vara det minsta elak, han gör bara allt för att slippa jobba!
 
Har du provat att låta bli att rida på fyrkanten? Jag menar under en längre tid och hela ridpasset? Om man lägger sina egna raka spår utan väggstöd, och lägger sina vändningar på olika ställen, och även böjer hästen utan att svänga så att han inte så lätt kan förutse vad som kommer att hända, så kanske han slutar förekomma dig?
En av mina favoritövningar är serpentiner eller åttvolter av olika storlek, där man varje gång man byter varv först länger gamla inner och får framåt-nedåtsök av hästen, sedan börjar driva nya inner varje gång hästen trampar ifrån med det benet, mot en mjukt kramande ny inner tygel.
En annan bra övning är att rida ett fristående fyrkantspår (carré) av olika dimension tex 10x10 m, där man rider hästen i samma böjning inåt hela tiden (gärna med enhandsfattning för då blir man mycket mer medveten om vad man gör med sitsen). I denna konstanta böjning ber man så genom att driva inner bak på raksträckorna om öppna, och genom att driva ytter bak genom hörnen om sluta.
 
Mycket intressant, den sista övningen, måste prova!

De andra är precis så jag gör idag... för jag rider nästan aldrig på fyrkanten när jag tränar i skritt, men när jag ska öka tempot, så måste jag göra det på rakspår, för han tappar takten helt på böjt spår än så länge... Problemet är ändå att jag får framåt-nedåt sök från böjningen till rakställningen, men sedan när jag börjar driva nya inner och kramar i tygeln, så kommer bogen och vältningen direkt... och sedan tar det 3/4 av t.ex. volten att få ärligt sök och böjning och så börjar allt om....

Börjar tappa modet med denna pålle känner jag, inget roligt att rida när man bara blir frustrerad... (på mig själv givetvis inte på honom)... NEJ, jag får ta och leta upp en tränare som förstår vad jag pratar om, har inte hittat någon varken bland islandshästfolket eller dressyrfolket hittills, de jag testat ser så ofta bara till illusionen av hur det ser ut än hur det egentligen är.... och köra styreträning och kondition från marken så länge.
 
Om du är intresserad av arbete vid hand så har det funnits flera intressanta trådar här tidigare, om du söker lite bakåt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 019
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 942
Senast: Jakobine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp