Bukefalos 28 år!

M

magdus

Jag har en travare som jag ägt i ca 1 år. Under den tiden har jag skolat henne så hon går att rida. Skulle vara mycket tacksam om ni gav mig övningar som är bra till travare för att utveckla balans,muskler osv..:)
 
Sv: Övningar

Ut och klättra! Just nu är det väl inte underlag för det, men då kan man istället pulsa i snön! Skitbra träning! Även ut i skogen och skritta på lång tygel. Så här års kanske man skall hålla sig till stigen, men när snön är borta är det bra att rida ifrån stigen så att hästen verkligen får lyfta på fötterna. Jag brukar stå i lätt sits på min så mycket som möjligt, hon är bara 4 år så jag vill inte belasta henne överdrivet mycket innan hon byggt lite muskler. :)
 
Sv: Övningar

Träna galopp fattningar, klättra både uppför och gå i nerförsbackar är bra. Snön är tung och bra och träna i på vinterhalv året. Annars är sandgropar bra och även simning
 
Sv: Övningar

Jag har en travare som jag ägt i ca 1 år. Under den tiden har jag skolat henne så hon går att rida. Skulle vara mycket tacksam om ni gav mig övningar som är bra till travare för att utveckla balans,muskler osv..:)

Ska man se specifikt till travarnas anatomi och svagheter som ridhästar så är väl framför allt att stabilisera upp hållningen som brukar vara den kämpigaste delen, dvs att lära om sig från att "pendla" med bakbenen till att kliva fram och behålla resten av kroppen relativt stillsam.

Jättebra att träna på över stock och sten, då de naturligt tränar dessa färdigheter utan att att det blir en övning så att säga, sedan är väl bästa alternativet alltid att ha någon på backen som ser det man själv lätt missar :)

Är hästen hel och i hyffsad form så kan det vara en väldigt god idé att låta hästen "blow some steam" nån gång var eller varannan vecka, dvs låta denna trava en ordentlig repa i ett ordentligt tempo, och på så vis släppa mycket överskottsenergi som annars kan ställa till det :)

finns mycket att läsa på ridtravarnas hemsida, bara att googla på:idea:
 
Sv: Övningar

Träna galopp fattningar, klättra både uppför och gå i nerförsbackar är bra. Snön är tung och bra och träna i på vinterhalv året. Annars är sandgropar bra och även simning

Fast sliter inte snö, simning och andra "mjuka" underlag ganska mycke på benen?
Absolut inte skadligt någon gång ibland, men man bör väl inte träna galopp i djupsnö, tjocksand eller simma var dag..
 
Sv: Övningar

Jag har också en ridtravare, dock har min ALDRIG varit startad eller travtränad. Han har för den delen heller inte tränats ngt speciellt i ridning, men jag har iaf jobbat mycket i skogen på ojämnt underlag, jobbat på volter med bommar i ridhus, använt mig av lösgörande "westernövningar" för att få smidigheten osv osv. Nu har han iaf börjat släppa till lite och arbetar mer ofta i form och kan tempoväxlingar, ställning, sidvärtsrörelser osv. Så det är väl ett par tips jag kan ge iaf :) Mitt mål är att få min häst såpass att jag kan tävla med placeringar i dressyr. Rider även för privattränare.
 
Sv: Övningar

Jag har en travare som jag ägt i ca 1 år. Under den tiden har jag skolat henne så hon går att rida. Skulle vara mycket tacksam om ni gav mig övningar som är bra till travare för att utveckla balans,muskler osv..:)

serpentiner av alla de sorter och övergångar av alla slag, gärna ute i skogen!! det är i princip allt man behöver :D
 
Sv: Övningar

Tempoväxlingar, att lyssna för tygeln och serpentiner/volter där de böjer sig genom kroppen med stöd för ytterhjälperna mer än inner (var uppmärksam så att h*n inte trycker ut bogen, om h*n sneddar utåt eller är svår att påverka i sidled brukar det vara hästens bog och eller ryttarens midja som är problemet).

Travare - iaf min :P - har ofta lätt för att slänga runt med sina kroppsdelar väldigt mycket.. de kan vrida ut ett bakben som en annan häst aldrig kommit på tanken att göra, utan att det bekommer dem. Så man får vara extra uppmärksam på var man har dem. Sen vill de ofta så mycket att de försöker vara till lags för mycke, så att det blir ett problem.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 469
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 590
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp