Upplägg nybörjarlektioner ridskola

Jag red tre år på större ridskola, fyra terminer, innan jag hamnade hos min tränare. Det här var i millenieskiftet. På ridskolan hoppade jag 120 cm, klarade att rida även de svårare hästarna på ett avslappnat sätt i alla gångarter och ansågs vara en ganska duktig ryttare (för att vara 13 år).

När jag kom till min tränare tittade hon på mig och sa: ”Ja, jag ser att du sitter tryggt i alla gångarter, har en bra grundkänsla och rider mjukt och fint. Men jag tycker att ridning är mer än så, så vi börjar i skritt.”

Det tog bara en lektion för henne innan jag märkte att jag kunde ganska lite om att rida på riktigt. Jag hade aldrig förväntats ä få hästen att arbeta i rätt form (kröka på nacken var tillräckligt), flytta sidledes i någon större omfattning eller göra något annat finlirigt. På den stora ridskolan var man en duktig ryttare om man kunde påverka tempot i alla gångarter, böja och ställa och hoppa högt.

Det tog lång, lång tid innan vi började trava i någon större omfattning, och galoppera på lektion gjorde jag först typ ett år senare och då bara några steg. Men jäklar vad jag lärde mig! Och så fick jag låna ponnyer av tränaren att rida ut på själv, i alla gångarter: ”hästarna tycker bara att det är skönt att få sträcka ut lite!”

Den tränaren arbetar fortfarande likadant. Man ska behärska en gångart innan man går över på nästa. Men på de större ridskolorna känns det som att det blivit svårare att få dit folk (?) för där tycks många, både barn och vuxna, vara mer intresserade av att det ska vara kul än att man ska lära sig konsten att rida.
Du fick hoppa 120 cm efter att ha ridit i två år -fyra terminer på en ridskola i Sverige? (eller tre år 6 terminer?) ? Det låter helt annorlunda från någon ridskola jag stött på)
 
Oj vad olika det är på den ridskolan jag red som barn så var både rida hästen i form och skolorna en självklarhet i undervisningen. Men vet inte om det berodde på att vi hade en ridlärare som själv tävlade högt i klasserna i dressyr och tyckte det var viktigt. Så kanske beror det på enskilda ridlärares intresse. Jag minns verkligen känslan när jag för första gången verkligen red en häst i form, den höjde ryggen och trampade under sig med bakbenen. Helt otrolig känsla som jag burit med mig genom hela ridlivet. Jag var också väldigt glad och svävade på små molnr esten av den veckan.
Ingen i barngruppen jag sett har ens hört ordet form :) de lär sig ställa på volt. De har inte gjort skänkelvikning. De är upp till 12-13, flesta runt 9, har ridit i 4 år, de hoppar 30 cm, och jag tycker det är jättebra precis så som det är.
 
Där jag jobbade så var det skritt med eller utan ledare ungefär halva första terminen. Efter kanske halva så började man introducera lite trav. Detta var ofta i form av att alla står på ena långsidan och så travar barnen med ledare typ K till H, ned i skritt och ställa sig längst bak. Galopp tror jag introduceras på samma sätt men kanske K-E typ, alltså bara några språng i slutet av termin 1 eller termin 2, minns inte riktigt. Bommar introduceras någon gång under år ett, men då är det oftast i skritt över tre bommar för att öva balansen att stå upp, hålla i mannen (absolut inte i tyglarna). Detta har även påbörjats innan utan bommar. "Hoppning", enskilt kryss på kanske 20cm termin 3.
 
Nu är det ju ännu längre sedan jag började rida än du @Habina - jag började höstterminen 1979 :) Då var jag 8 år, ridskolan hade 7- eller 8-årsgräns. Jag uppfattar det som att vi gick ganska snabbt framåt, men då hade vi i princip en ridlärare som kunde utöva frihetsdressyr med ridskolehästarna, så han hade ju liksom kontroll på situationen. Gammal militär med pondus i rösten, ALLA hästarna travade lydigt på hans kommando "TRAAAAV MARSCH!"

Första gången var enbart skritt, därefter trav varje gång. Vi red med ledare så länge/mycket vi ville, men de behövdes under iaf hela första terminen då vi gjorde väldigt mycket balansövningar utan tyglar och stigbyglar i både skritt och trav. Vi galopperade första gången mot slutet av första terminen, en och en med ledare. Hoppning och uteritt blev det mot slutet av andra terminen, då hade jag dock bytt ridgrupp så vet inte om jag möjligen hoppade över någon nivå.

Den som höll balansen i tyglarna eller studsade i hästens rygg fick veta det. Hårt och tydligt. Fixade man inte följsamheten i galopp och/eller över hinder så var det hålla i manen som gällde annars fick man skäll. Men det var en annan tid, ett annat sätt att se på både barn och hästar. Dock lärde vi oss rida utan alltför mycket obehag för hästarna! Hade nästan önskat lite mer av detta i dagens ridundervisning.

En annan sak som skilde sig mycket från hur det verkar vara idag var att ledarna INTE var föräldrar till barnen som red, utan det var äldre ridskoleelever som på det sättet "tjänade ihop" till extra ridlektioner (hjälpte man till på fem nybörjarlektioner fick man rida en gratislektion i mån av plats). Föräldrarna var inte önskvärda annat än på läktaren!
 
Ingen i barngruppen jag sett har ens hört ordet form :) de lär sig ställa på volt. De har inte gjort skänkelvikning. De är upp till 12-13, flesta runt 9, har ridit i 4 år, de hoppar 30 cm, och jag tycker det är jättebra precis så som det är.


Ja självklart var det inget vi började med redan under första året utan när man kommit lite längre i ridningen. Var kanske inte så tydlig,med det :) ser nu att det blev nog lite otydligt i mitt inlägg.
 
Du fick hoppa 120 cm efter att ha ridit i två år -fyra terminer på en ridskola i Sverige? (eller tre år 6 terminer?) ? Det låter helt annorlunda från någon ridskola jag stött på)
Så var det! Vi började hoppa redan första terminen, sedan gick jag en del ridläger om somrarna och hade lite talang för hoppning så jag fick snabbt öka i höjd. Helt sjukt i efterhand, fattar inte hur de tänkte.
 
Ja självklart var det inget vi började med redan under första året utan när man kommit lite längre i ridningen. Var kanske inte så tydlig,med det :) ser nu att det blev nog lite otydligt i mitt inlägg.
De har ridit i fyra år, inte ett år. Det känns som att antingen är jag helt borta när det gäller barns ridutveckling och ridskolan med, eller så, jag vet inte. Jag tycker i alla fall de har utvecklats snabbt.
 
Min dotter har inte börjat på ridlektioner än men varit på ridläger riktat till nybörjare på 5-6år på två ställen. Utifrån det kan jag säga att det skiljer mycket mellan ridskolorna. Vi har medvetet valt att ställa oss i kö på ridskolan som går långsammare fram och verkar fokusera på grunderna ordentligt.

Ena lägret så handlade om hur man gör för att start/stopp/svänga, att sitta ordentligt i sadeln och hålla snällt i tyglarna så hästen inte får ont i munnen. Kändes lagom nivå. Andra så travade de över bommar (vissa med och andra utan ledare) och gjorde mer avancerade fartiga saker än det första lägret där det mest var skritt och pröva på lite trav.

Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett halvår och att vi inte galopperade första året. Hoppning började vi med när alla i gruppen kunde galoppera i lätt sits och styra hästen.

Har en bekant vars barn börjat rida på ridskola i höstas. Bekantingen är oerhört stolt och har skickat några filmer. Där rider barnet själv i trav och skuttar över ett hinder. Ingen skugga ska falla på barnet, hen är bara sju år, men jag blev förvånad då barnet absolut inte har balans i traven (håller balansen i tyglarna) och skumpar rätt hårt på ponnyns rygg.

Hur ser upplägget ut på ridskolor numera? Är det viktigare att barnen har roligt än att de lär sig att faktiskt balansera sig själv på hästryggen?

Vi hade tex voltige första gångerna vi skulle galoppera, för att kunna sitta och bara känna efter hur det skulle kännas samt ha handtag att hålla i tills man hittat rytmen.
 
Jag minns inte hur det var på min tid. Men jag tycker det är rätt tänkt att det ska vara roligt före prydligt. Och balans är viktigare än tekniskt korrekt.

När barnen är trygga, orädda och har god balans kan man börja finslipa. Då är de redan bitna och kan "ta" det utan att ledsna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 145
Senast: Badger
·
Hästmänniskan En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 937
Senast: Stefffie
·
Träning Dottern (4år) rider på ridskola och var fjärde gång har de teori. Men jag tycker det är löjligt tråkigt och dåligt upplägg på teorin...
2
Svar
35
· Visningar
4 034
Senast: Pilot
·
Gnägg Sitter och tittar på H****et och drömmer om en ponny till barnen. Det skiljer dock sju år mellan dem, lillkillen blir snart 4år och den...
2
Svar
26
· Visningar
9 713
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp