Ofan, jag har fått kicken

Sv: Ofan, jag har fått kicken

Kommuner idag är ju väldigt "inne" på det där med kommunikatörer. Jag jobbar själv på kommun men dock inte som kommunikatör. Kanske det vore något? I min kommun jobbar det kommunikatörer som har hand om webb, sociala medier, intranät, press osv. Även andra saker som dokumenthanteringssystem.

Absolut ett jobb som skulle kunna passa på flera plan, det mesta av just den biten har jag koll på hur man använder på ett bra sätt :)

Jag tror också att jobb inom kommunerna är en fruktbar väg att vandra. Jag har en journalistvän och jobbar som redaktör på kommunens tabloidtidning. Det kombinerar hon med att arbeta med kommunens nya riktlinjer för klarspråk. Just klarspråk är ju något som många kommuner, landsting och myndigheter kommer att jobba mycket med framöver och det kommer att behövas folk till det.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Då tror jag att klienterna kräver dokumenterad erfarenhet, några publicerade böcker och helst lite semikändisskap först.

Inte alls, det är förmågan att inspirera och att kunna ta fram förmåga hos andra att berätta som är det viktiga och det vanligaste. Publicerade böcker ger inte per automatik den förmågan (vem som helst kan publicera böcker), och vad skulle "semikändisskap" ha med saken att göra?
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Ja, nej, vad vet jag. Jag jobbar ju bara som författare och har ett halvdussin vänner som ger just sådana kurser.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Då tror jag att klienterna kräver dokumenterad erfarenhet, några publicerade böcker och helst lite semikändisskap först.

Jag håller med dig.
Skulle aldrig få en skrivkurs för "vem som helst" som säger sig vara inspirerande. :cautious:
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Jag skulle själv inte betala dyra pengar för att gå en skrivarkurs på vare sig det jag beskrev ovan - eller på det gabbi beskriver. Men att det faktiskt anordnas dyra skrivarkurser på välrenommerade skolor på de premisserna är en annan sak.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Typ kl eller nått.

Skrivarkurser tror jag def man kan sälja in, bara man är bra på att sälja in, det är dock inte jag och skulle vara rädd folk skulle känna sig lurade. MEN ett bra tips till rätt person :)

Men vad mer Kan jag jobba med? Nån som har extra bra trix och knep för att få komma till intervju?
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

kl*

RING!!!!!
Ngn dag efter inskickat CV, ring företaget/annonsören och helt sonika fråga om de fått ditt CV och efter eventuell intervjutid.
Alla ställen jag ringt till har kallat mej, medan de jag helt enkelt låtit vara har gett 50/50 chans att få kma på intervju.

Min pappa son jobbat mkt med rekrytering kallar nästan alltid dom som ringer, om deras CV är det minsta intressant, anledningen? De som ringer visar ett större intresse!
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Ojoj, så nervöst att göra en sån grej :o Vad säger man liksom?
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Ja du, det blir naturligt för mej, men typ... "Hej, jag heter XXX och ringer angående annonsen ni hade ute för tjänsten XXX. Jag är intresserad av tjänsten och skickade in mitt CV och tänkte höra om ni fått det?"

Ofta får man svaret, vi har inte läst, det är så många, vi vet inte, kan inte svara, men det är är Okej. Bara det att du ringt gör jättemycket!
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Om en av mina anställda tar tjänstledigt som hon flaggat för behöver jag en ny timmis! Jag skojar inte om jag säger att jobbet är världens mest givande! Välgörenhet is da shit!
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Ja du, det blir naturligt för mej, men typ... "Hej, jag heter XXX och ringer angående annonsen ni hade ute för tjänsten XXX. Jag är intresserad av tjänsten och skickade in mitt CV och tänkte höra om ni fått det?"

Ofta får man svaret, vi har inte läst, det är så många, vi vet inte, kan inte svara, men det är är Okej. Bara det att du ringt gör jättemycket!

Kapar tråden med en följdfråga; Jag brukar få ett bekräftelsemail om att min ansökan är mottagen och en tidsplan över när de kommer gå igenom och sen kalla till intervjuer, typ... Hur formulerar man sig då om man vill ringa? Jag blir så hopplöst nervös av att ringa i såna här situationer att jag får tunghäfta. :)
Men eftersom jag inte blir kallad till intervjuer så måste jag nog lägga in en extra växel. Sen funderar jag även när man ska hinna ringa, går ju inte på jobbet liksom...?
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Ojoj, så nervöst att göra en sån grej :o Vad säger man liksom?

Jag har anställt en person som ringde för att bara "höra om jobbet", hon undrade om jag tyckte hon skulle skicka cv (utlyst tjänst).

Det jag fastnade för var hennes ödmjukhet, hon berättade hur jättegärna hon hade jobbat med det tjänsten gällde, men uttryckte osäkerhet om hennes erfarenhet skulle räcka till.

Det var ett temporärt jobb i sex månader och på deltid och eftersom vi fick bra kontakt per telefon och hon berättat tillräckligt om vad hon gjort, så bestämde vi träff. Efter det skickade hon sitt cv.

När vi sågs visade det sig att hon hade rätt inställning för att klara ett jobb med "ryckighet", många kontakter med människor både inom och utom verksamheten och oförutsägbara dagar, så hon fick jobbet.

Huruvida detta var slump eller inte är svårt att avgöra, flera ringer och gör samma sak som hon, men det blev en kontakt som man inte alltid får. Det beror nog mycket på personkemi.

När jag tänker efter så var det nog hennes genuina intresse och förmåga att uttrycka hur gärna hon ville lära sig mer som gjorde att jag fattade tycke. Ett jobb som vi då hade krävde både mycket hög flexibilitet och inlärningsförmåga från dag ett.

Personer som är villiga att lära sig och vet hur man snabbt lär sig - det är tacksamt i de flesta branscher.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Jag tycker det som Prinsessfeminist skrev var väldigt bra.
Visa helt enkelt ett intresse för tjänsten, låt dock inte desperat, för då ger du sken av att söka jobbet för att det är ett jobb, inte för det jobb som det defakto är, om du förstår skillnaden.
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Nu vet inte jag exakt vad du gör inom media men mediaträning i olika former finns det alltid ett behov av, både inom företag och tex politiska partier. Ofta vill man ha en fd journalist som kan berätta om hur media arbetar samt fejka intervjusituationer :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

KL mig själv

I veckan ska jag på intervju, håll tummarna och håll i er - för nu åker vi :banana::banana::banana:
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

Här hålls tummar minsann!!!

tänkte just på dig och undrade hur det går. Nu vet jag :)
 
Sv: Ofan, jag har fått kicken

halvt kl

Om jag redan har fått ett mailsvar att ansökan har kommit fram, vad kan jag då ringa om?
Just nu har jag sökt ett jobb jag vill ha, så hjälp mig! Vad kan jag ringa och fråga/säga? Utan att det blir fel!
I jobbannonsen var det mycket tydligt vad jobbet gick ut på, så det känns bara dumt att fråga om jobbet i sig :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp