Ofodrat regntäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HrafnKatla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 741
H

HrafnKatla

hej,

Är på jakt efter ett ofodrat regntäcke med andasfunktion till min islandshäst.
För några år sedan fanns det ett täcke som hette Bucas Light som var ungefär som det jag nu söker.
Är det någon som känner till ett bra prisvärt regntäcke?
mvh
catarina

Sv: Ofodrat regntäcke

Lillhästen säljer ju Källqvist Olympic Light i två versioner, dels med tunt fleecefoder och dels som "skaltäcke" med bomull/ polyester som tunnt foder. Har bara testat det förstnämnda men är supernöjd - håller för regn/ blötsnö i 10-12 timmar utan trubbels och blöt häst torkar bra under det också.

Mina islänningar har dock olika storlekar på det; den korte 125 men 135 brukar rekommenderas till islandshästar. Säljs förmodligen också på Granngården, men Lillhästen brukar ha absolut bästa pris (fleecevarianten 590,- och ofodrad 560,-).

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Ett litet tips är att de regntäcke med bomullsfoder blir väldigt kalla mot hästens rygg när täcket blir blött (på utsidan). Kanske något att tänka på.
M vH A_Z

tack för svaren. Då skall jag nog satsa på ett täcke med tunnt fleece. Verkar ju prisvärt med Lillhästens :)
Catarina

Jag har oxå det täcket - Protector Light - till min Islandshäst. Eftersom jag köpte det nu i sommar så vet jag inte hur det är ute i regn och snö. När jag mätte hennes rygg skulle hon ha 125 i storlek men eftersom jag har hört att de är små i storlekarna tog jag 135 och det satt perfekt! Gillar att man kan spänna in det vid manken. Jag köpte täcket på Granngården och det kostade ca 650 kr.

Blir det jättekallt kommer jag komplettera täcket med ett fleecetäcke med hög hals, annars hoppas jag att jag kan använda täcket på henne hela vintern.

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Shixle
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II