Ofrivilligt byte av jobb Erfarenhet? Råd tack

Fd Diabetikern

Trådstartare
Ja det kommer det att bli för mig. Min tjänst kommer helt att försvinna med de arbetsuppgifter jag har då företaget ändrar inriktning.

Det kommer att bli en flyktingförläggning. Min fråga blir då hur jag ska arbeta och med vad?

Jag har ingen utbildning inom detta. Vi kommer inte få svar förens om några dagar vad det innebär för personalen vi vet bara att ägarna vill ha oss kvar men med helt andra arbetsuppgifter.

Någon som har erfarenhet? Framtiden känns väldigt osäker just nu.

Jag har ingen aning om vad för arbetsuppgifter jag kan tänkas få. Någon som vet?

Jag jobbar som konferenskoordinator/innesäljare/konferensvärd jag har en ansvarsposition

Vilket inte kommer betyda någonting inför detta nya. Vi hoppas på att få mer svar från cheferna på fredag. Under tiden kan man ju bara spekulera.

Ägarna jobbar förmodligen dygnet runt just nu med vem som ska göra vad. Omvandlingen till flyktingboenden går ju i princip över en natt.

Jag skulle se det som en möjlighet att verkligen få göra en insats, även om det blir tufft.

Absolut. Jag har ju fortfarande ett jobb. Jag är bara fundersam över min roll på det nya. Om några veckor ska det tas i drift. Vi hoppas på att få klarhet på fredag hur vi ska jobba utåt mot gäster tills dess och förhoppningsvis även vad vi (jag och mina kollegor på bokningen) ska pyssla med.
Framtiden känns så osäker när man inte har en aning om vad man ger sig in på

Ja det kommer det att bli för mig. Min tjänst kommer helt att försvinna med de arbetsuppgifter jag har då företaget ändrar inriktning.

Det kommer att bli en flyktingförläggning. Min fråga blir då hur jag ska arbeta och med vad?

Jag har ingen utbildning inom detta. Vi kommer inte få svar förens om några dagar vad det innebär för personalen vi vet bara att ägarna vill ha oss kvar men med helt andra arbetsuppgifter.

Någon som har erfarenhet? Framtiden känns väldigt osäker just nu.

Jag har ingen aning om vad för arbetsuppgifter jag kan tänkas få. Någon som vet?
Ditt företag har en säker kund med mycket pengar = staten. Klara avtal och du har ett fast arbete med LAS.

Du gör som du vill och ditt beslut växer säkert fram men ditt företag har en bra kund.

Det är bättre för ditt företag att ha personal som är positiva så kanske om du ser till ditt företag som du är anställd hos bästa är det bäst att du slutar.

Du faller in i det ack så lockande att förändring är otäckt.

Det är bättre för ditt företag att ha personal som är positiva så kanske om du ser till ditt företag som du är anställd hos bästa är det bäst att du slutar.

Sluta? Men det är väl våldsamt överdrivet ändå. Bara för att hon är lite orolig över en förändring till något helt okänt.

Att förändring kan kännas otäckt tycker jag är helt naturligt, i synnerhet så länge man inte har en aning om vad den kommer att innebära.

@tara Varför skulle jag sluta? För att jag är orolig för vad som komma skall?

Orolig är inte detsamma som negativ. Jag är orolig för hur mitt arbete kommer att se ut.

Jag har aldrig jobbat på en flyktingförläggning och jag känner ingen som gör det så hur ska man veta vad man ska göra? Klart man blir fundersam. Jag trivs med mina arbetskamrater och mina chefer och självklart kommer man ju göra det bästa av situationen men man undrar ju samtidigt hur det ska bli?

Jag har aldrig jobbat på en flyktingförläggning och jag känner ingen som gör det så hur ska man veta vad man ska göra? Klart man blir fundersam. Jag trivs med mina arbetskamrater och mina chefer och självklart kommer man ju göra det bästa av situationen men man undrar ju samtidigt hur det ska bli?
Det jag skrev var inte menat som någon pekpinne. Mer som en uppmuntran till att försöka hitta just positiva delar i det hela
Kort så antar jag (utan konkret erfarenhet av just förläggning) att man kan ha ett i grunden liknande förhållningssätt gentemot "kunder" oavsett om de betalar själva eller om de, i det nu kommande, får uppehället betalt via staten.

Beträffande människorna så är de just människor. Var och en, en egen person precis som alla vi andra. Bara med andra erfarenheter.

Jag har jobbat med invandrare som fått sitt PUT i flera år nu. Roligare, tacksammare och mer stimulerande arbetsmiljö och arbetsuppgifter har jag inte hittat annanstans.

Jag antar att man bara får vänta och se vad det blir.

Spekulera kan man ju göra i all oändlighet. Javisst gäster som gäster eller hur man ska säga men det kommer ju bli en markant skillnad på arbete.

En gissning, men av vad du har beskrivit är det ganska realistiskt att du får arbeta med in och utskrivning, fördelning och bokning av rum, organisera fritidsaktiviteter osv. Kanske även se till att resor till MIG, sjukvård och liknande bokas och ska klaffa, eg om någon har en tandläkartid, se till att personen vet hur, när och var den ska vara. Jag antar att du redan har servicekänsla, takt, organisationsförmåga, är en problemlösare som har pondus när det behövs och framförallt att du gillar människor!

Generellt koordinera både annan personal och även de som bor där. Helt enkelt se till att de boende mår så bra de kan. Möjligen också lösa eventuella problem med människor som inte går ihop, klagomål om måltider och annat. Se det som samma jobb bara med en annan kundkrets och klientel :)

PS. Stort plus, inget behov av pumps som gör att fötterna värker, eller perfekt hår och makeup. Ingen kommer att döma dig utifrån ditt utseende.

Vore dock trevligt att få reda på hur vi ska förhålla oss till våra nuvarande gäster. Flera som hört av sig och har frågor och vi kan/får inte svara. Det är lite jobbigt. Bara att vänta och se.

Hittade denna tråden och tänkte jag kan uppdatera hur det gick. Flyktingförläggningen som blev en av Sveriges största är nu nedlagd sen en tid tillbaks. Alla byggnader gapar tomma och ingeting händer. Det står och förfaller vilket är fruktansvärt tråkigt.

Jag fick jobberbjudande om samma tjänst på ett konkurrerande företag och jag valde att gå dit. Av 44st årsanställda/fastanställda behölls ca 10st. Resten fick andra jobberbjudande och en del fick sluta pga av platsbrist .

Jobben som de som var kvar fick göra var. Städa och servera mat samt agera vaktmästare. All kontakt , hjälp med bokning mm sköttes av kommunen som gjorde ett mobilt kontor på plats.

Jag är glad att jag bytte då de som var kvar fann det otroligt tungroddat och ansträngande psykiskt. Jag var där några gånger och hälsade på samt hjälpte till med klädinsamlingar.

Otroligt arbete av byns invånare som gjorde språkcafé, anordnade kläd"affär" Jätteroligt att se.

Tråkigt att det inte händer något med byggnaderna nu bara.

Jag själv var kvar på det konkurrerande företaget i nästan 4 månader innan jag fick ett annat jobb och bytte bransch helt. Bästa jag någonsin gjort. Trivdes inte alls på det konkurrerande företaget.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 390
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka