ohyra på hästens ben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kia40
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 625
K

Kia40

Vi har fått någon konstig ohyra på våra hästar. De sitter som fästingar gör fast de verkar inte bli blodfyllda. De är små, någon mm lång och sitter fast men inte speciellt hårt. Verkar du av lusschampo. Någon som vet vad detta kan vara.
Mvh Kia

Sv: ohyra på hästens ben

om de är gula så är det fluglarver.. antingen sparyar du dem med 2 dl jodsalt utspätt i en 5 dl typ cola flaska med vatten, eller så drar du loss dem =)

Låter som styngfluge ägg.
Avmaskning kanske?

Lånar lite..!

Mina hästar har haft såna där ägg på benen, när är det nån idé att göra träckprov?? Nu eller senare..? Räcker det att man gör på ena hästen & avmaska/inte avmaska båda eller måste man göra prov på båda för att vara säker? (min första höst med 2 egna hästar :angel:)

Det går inte att se mha "Kolla Masken" om hästen har fått i sig styngflugelarver eftersom det är just äggen man letar efter i träckprovet och äggen i detta fallet sitter ju på hästens ben. Du får helt enkelt göra en bedömning om hur många ägg hästen kunnat få i sig och om det är lönt att avmaska bara för det.

Men hur ser styngflugeäggen ut? De här har ben och rör sig. Jag skulle tro att det är någon lus

Då är det inte styngflugeägg, dom är små gula prickar bara.

Kan det vara nån form av älgloppa din häst har kanske? Har du inga kort?

ska ta kort när jag är i stallet sedan.

hoppas du kommer på vad de e :). de lät ju först som styngflugeägg men de e de nog inte eftersom de har ben etc.

Mvh D:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka