Bewildered

Trådstartare
Oka, frågeformulär.. jag blir så Innerligt tacksam om ni svarar så Please Do!

Vilka quarterlinjer är Minst representerade och hade varit uppskattade att få in i Sverige?
Samma fråga för Apps och Paints.

Hur mycket skulle ni vara villiga att betala för en välriden, cool valack/sto med fulla papper kanske inte redo för EM men väl redo för A/B tävlande under rätt ryttare?

Vad skulle du själv personligen köpa? föl, unghäst, färdig, sto, valack, hingst?

Vilken ålders grupp attraherar dig som köpare mest?

Hur väsentligt är prestationer i sverige för era hästköp?

Pratar nu importhästar ja.. *S* jag och alla mina tankar. Mest nyfiken egentligen med tanke på en av de numera lite äldre och halvt bortglömda trådarna..

Gott nytt år allihopa förresten! :)

Sv: Oi Peeps!

Tja, det där är väl ungefär min idé litegrann, som du tänker.

Jag vill tex använda mig av för Sverige nya hingstar i aveln alt vara med i den första årskullen efter någon svensk OM det kom in någon som jag var attraherad av stammässigt osv...

För importhästar gäller det att man kan hitta mkt billigt och mkt dyrt! Det som avgör är inte nödvändigtvis kvalitén, det kan vara en milsvid skillnad på en häst med bra stam och typ och en likadan fast som är utbildad och tävlad, kanske med meriter!

Kan bara svara utifrån mig själv. Spannet jag har ligger på mellan 45' och 350 000' ungefär just nu. Från ca 100' och uppåt är det mest utbildningsståndpunkt/meriter som avgör, även om en del hästa givetvis är bättre än andra! Då pratar jag enbart importhästar och mestadels Pleasure/Hunter. Och en del på EM nivå, de som pasar en A/B ryttare i Sverige kan ligga betydligt lägre också. Finns givetvis dyrare med!

Personligen har jag valt att köpa unghäst/hingst samt avelssto utomlands.
I min verksamhet märker jag dock att det finns ett stort intresse för de ridna lite dyrare rena rid/tävlingshästarna. Så fölen hade jag satsat på att ta fram själv med bra ston och utländska hingstar.

Vad gäller minst representerade linjer finns det ju massvis och åter massvis! Man får titta på de hetaste hingstarna på marknaden i USA och kolla runt tex vad det finns för direktavkommor i Europa som verkar i aveln, eller ta hem sperma/dräktiga ston direkt från USA. Överlag tycker jag att vi ligger gasnka långt efter i Sverige fortfarande!

Nu svarade jag väl mest i egenskap av yrkesutövare, men eftersom jag själv har köpt så svarade jag ändå! :D Hoppas det var okej, trots ett något rörigt svar (mkt i huvudet för tillfället!)

Sv: Oi Peeps!

jo.. jag känner väl med att vi fortfarande ligger ganska efter faktiskt. :) Men tack för svaret, det hjälpte en del i mina snurriga tankar i alla fall... :bow::bow:

En vacker dag får jag se till att lyckas bjuda dig på kaffe och kaka eller nåt. Jag ska bara få tummen ur röven och Faktiskt LYCKAS träffa folk med för jag är f*n sämst på det. *suck*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka