ojämn fördelning av vanligt tränsbett...

HannaZ

Trådstartare
Satt och klurade på tvådelade och tredelade tränsbetts inverkan/passform.

Om man tar ett tvådelat så är ju mundelarna inte lika långa.

Viker man bettet så får den kortare delen en brantare vinkel, inte mycket, men ändå.

Sen rör ju sig den ena öglan på tungan om man rör på den sidans ring medan den andra öglan rör sig parallellt med tungan. Den ögla (på mitt 11,5 cm bett) som kommer att röra sig på tungan hamnar dessutom 6,5 cm från ena sidan och 7,7 cm från den andra. Alltså hamnar den här rörelsen på tungan snett i hästens mun.

Skulle inte detta kunna påverka hur hästen uppfattar/accepterar hjälperna från de olika sidorna och därigenom kunna påverka ex huvudhållning?

Ett tredelat bett är ju däremot helt symetriskt och ger därför exakt samma signaler på båda sidorna, vilket ju borde vara en fördel.

Lite funderingar bara :)
Hur ser ni andra på det här?

Senast ändrad:
Sv: ojämn fördelning av vanligt tränsbett...

Har åxå funderat på detta men nu var de så länge sen ja red min häst på tvådelat så jag vet inte om de nån skillnad. brukade vända de tvådelade ibland när ja red på de och märkte inte nån jätteskillnad, men min häst byter ofta "stark" sida så de va svårt å veta vad som berodde på bettet. Sedan tyckte jag att de tvådelade blev lite stumt särskilt ute då han e ngt stark så jag bytte till tredelat.

Ingen som har lite bettfunderingar så här på kvällskvisten? :)

Det FINNS bett med lika långa mittdelar med de kostar... Min tränare var tjurig över det nämligen och tycker att alla billiga bett är skit... Jag rider enbart med tredelade.

Ja det är en bekräftad nackdel med tvådelat tränsbett.
Enligt historien jag hört så var det kavalleriet som började använda dessa bett, de var tillräckligt funktions dugliga för det arbete som krävdes av kavalleri hästarna, och billiga att framställa.

vet inte beläggen för denna historia, däremot är det som sagt bekräftat att ett tvådelat bett inte är liksidigt och att hästen därmed inte blir helt "rak" för bettets inverkan.
därmed det tredelade bettets fram marsch på marknaden.

Okej, så det är allmänt vedertaget alltså. Jag är lite efter verkar det som :o

Vet inte om det var en tillfällighet (jag har blivit mer medveten om det) men igår när jag red med mitt nyinköpta tredelade eggbett så upplevde jag att pållen inte var riktigt lika benägen att lägga huvudet på sned åt ena hållet som tex dagarna innan när jag red på tvådelat d-bett.

Så tycker jag inte alls du ska känna, att du ligger efter osv.. snarare var det väl otroligt insiktsfullt att du gått och klurat ut det här utan att ha vetat om någon debatt i frågan tidigare :D

Med "allmänt vedertaget" kan man ju också diskutera. Tvådelade bett är ju fortfarande allmänt vanliga både på marknaden och i användning, så där kan man ju ifrågasätta också, om det nu är så skadligt, att det fortfarande används, etc. Men det är väl som med andra produkter - tex debatten om aachen nosgrimman etc.....:)

3 delat eggbett är min favorit, rider min häst på det också, och han älskar det. Ligger väldigt stilla och jämt i munnen på hästen.

Tack!

Min pålle verkade också trivas bra med sitt tredelade eggbett. (Haft vanliga två- och tredelade bett tidigare).

Ja ibland är det bra att titta två gånger på det man gör för att ta reda på om man gör något av gammal vana eller för att det är den bästa lösningen/alternatvet. Och efter ett tag kanske man ska ta sig en funderare och omvärdera/utvärdera igen, för med tiden får man fler infallsvinklar och kunskap och ens verklighet förändras utifrån dessa.

Förstår inte riktigt vitsen med tvådelat (såvida hästen inte fungerar på nåt annat).

Om det nu är så att tvådelat ligger snett, kan få nötknäckareffekt och gå upp i gommen medan tredelat saknar alla dessa nackdelar/risker så känns valet självklart.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 579
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 150
Senast: Ramona
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 673
Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka