ojojoj bomvidd 34

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 673
Sv: ojojoj bomvidd 34

Prestige sadlarna är lite svängda i bommen så de ligger nog inte bra på din häst om den har helt rak rygg.
Jag har en Prestige SS VSD 17"/36 till min breda pålle :love:

CeciliaHeikne skrev:
de flesta sadlar har sina bomvidder mellan 30 och 33. smal-medium-vid-x vid

sedan finns det sadelmärket som prestige som har upp till 40 bomvidd. där 40 räknas som en "normal" 33-(34)

Men de flesta sadelmärket föröker hålla sig till samma mått och dessa är 30-33 vill man ha större är det specialbeställning för det mesta om det inte finns ex som någon specialbeställt men sedan ej köpt.

sadelmakare och sadelprovare brukar veta vad 30-33 ligger på andra sadlars vidder.

det gäller bara kunna översättningen av de olika språken.

ex. presitge bomvidd 40 = bomvidd 33-(34)

Nu är du ute och cyklar...
Prestige finns att få upp till 37. 33 är normal bomvidd.
Du har nog blandat ihop den med ett annatr märke ;)

Miss Sixty skrev:
Cliff barnsby whitaker har jag haft på Missy i en bomvid 34 från Tyskland men den var ju för smal tyvärr..
Sen min ponny hade Apaloosa i bomvid 37..

För övrigt var ju Cliff bersbyn en väldigt bekväm sadel :love:

Min Cliff barnsby whitaker i bomvidd 34 kostade 15.500kr

ja den ser bekväm ut :D

domino skrev:
Nu är du ute och cyklar...
Prestige finns att få upp till 37. 33 är normal bomvidd.
Du har nog blandat ihop den med ett annatr märke ;)

kan jag har gjort.. :D ja är lite "virrig"

men jag har så väl för mig att han sa att det var prestige som gick att spec. beställa upp till bomvidd 40 :crazy: :confused:

Då är det nog så att dom töjer ut en 37 bom så mkt det bara går skulle jag tro... Men det vill ju resultera i en väldigt sväng sadel, så den kommer ju inte passa din häst.

Globus är raka och går att få väldigt breda, du ska inte försöka en sån då? Blir MKT billigare iaf. ;) Men klart att CB är bättre och snyggare.

Båda mina connemaraston har bomvidd 36 :eek: jamfört med stübben. Men alla märken har ju inte samma bomviddsmått.
Enligt sadelmakaren som var här så går alldeles för många hästar med för smal bom. Det hämmar både hoppteknik och rörelser.

Jag gissar även att båda mina unghästar också har minst 35-36 i bomvidd. De ska väl kollas till våren.

Albion finns i xxw sen finns det ju även många andra dyra sadlar som man kan beställa efter hästens rygg.

Lycka till!

Jag hade väldigt svårt hitta en bred och kort sadel till min islänning, som har en något svängd rygg. Så det blev Prestige Top Dressage i bomvidd 37. Så vitt jag förstått har Prestige upp till 38. O det är ganska bra brett. Det är svårt hitta en vojlock som håller samma breda mått har jag nu upplevt.

Har hästen en rak rygg är väl inte Prestige det som passar bäst? Men å andra sidan har de ju många olika modeller o jag vet inte om alla har samma bom?

ja ja...detta med sadlar är verkligen ett STORT problem.

Köpte en bomlös när jag sålde en av mina sadlar som inte passade. Men alla vill ju inte ha bomlöst.

Jag har sett en prestige 38 men det var en uttöjd 37.

Ta Lorelie på allvar och kolla Cavaletti sadlarna. Dom passar min häst som jag letat sadel till i 4 år. :)
Han är inte spikrak i ryggen men går han i form så raknar ryggen till nästan helt plan. Han har definitivt ingen v-form (som de flesta sadlar är gjorda) vid manken utan är konvex, alltså "bular ut" vid manken. Cavalettisadlarna finns upp till storlek 40 och det är jämförelsevis inga små storlekar. Jämfört med en Globus 36 så behöver man en Cavaletti 34. Det är billiga sadlar och när "marknaden" fungerar (d.v.s.inte tillräckligt många betalar för märket") så får man vad man betalar för. Cavalettisadlarna har inte någon hög läderkvalitet men det uppvägs av att dom är väldigt billiga att köpa. Det är en mycket skön sadel, för både ryttare och (rätt) häst. :banana: Ps på sidan Lorelie hänvisar till syns bara svarta men kontakta dem, det finns bruna också.

Cavalettis sadel smalnar av baktill i bosskanalen vilket inte är bra alls för hästen. Detta syns tydligt på bilden på hemsidan.

På bilden ja, i verkligheten, nej. De smalanar inte mer än de flesta andra märken gör. Informationen på deras sida är dåligt uppdaterad, både vad det gäller som nämnts färg men även modeller. Kanalen längst bak på min sadel är 6 cm och fullt tillräcklig för min häst. Dressyrsadeln har sömmar på vulstren fram, finns inte heller på bilden. Hävdar envist att den är värd att prova. :banana:

Har du bilder på din cavaletti som man kan få se? Letar själv efter en billigare sadel som komplement till min bomlösa som jag har beställt.

Har dissat cavaletti tidigare just för det där med kanalen.

Har inga men ska försöka fixa med webbkameran, varning för att det kan ta en stund. Är varken van att fota eller trixa med bilder. Är det kanalen som är intressant eller flera vinklar?

Rakt från sidan vore kul att se, gärna på en häst och kanalen då förstås.

aha tack! visste inte att de bytt namn, var så länge sen jag hade en bomsadel...men jag önskar mig en sån!

Med usel forograf, lika usel kamera och dålig belysning blir resultatet inte bättre än så här. Kan förhoppningsvis ge en liten uppfattning i alla fall om kanalen och utseendet på sadeln. För att få till en bild med sadeln på hästen måste jag låna en kamera av någon, tvivlar på att det funkar med den lilla jag har i telefonen, och Webbkameran sitter fast i datorn :crazy:

th_Bild26.jpg
th_Bild27.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 280
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 151
Senast: Leansman
·
Utrustning Bakgrund: Har en ponny med bred och kort rygg, överbyggd och många sadlar glider fram. Varit hos sadelutprovare och fått lite allt...
Svar
4
· Visningar
3 279
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej! Jag letar hoppsadel till min häst som är ett halvblod. Jag har provat en Cliff Barnsby Whitaker med vid bom vilket inte passade...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: gicageli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka