Ok eller inte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 4 959
G

Generalen

Som vissa av er vet så har jag en boxertik som närmar sig 7 månader gammal. Hon har sedan hon var liten visat sig vara en väldigt tuff tjej och jag kan inte sticka under stolen med att vi både har haft och har vissa ledarskapsproblem. Främst av allt så respekterar hon inte sambon alls på samma sätt som mig, utan verkar snarare ha vant sig vid tanken att sambon är lägre i kedjan än hon själv...

Med henne, då hon är min första brukshund, har jag stött på bl a ett problem där jag har lite svårt med att veta hur jag ska reagera. 3-4 gånger har det hänt att sambon lagt sig "för nära" (enligt henne då) när vi legat tillsammans i sängen, och hon har då tänt till genom att morra kraftigt och "hugga" efter honom. Jag har blivit vansinnig varenda gång och förpassat henne till golvet då det hänt.

Men sen så började jag fundera på om det var rätt eller fel? En bra hund ska enligt mig stå ut med en hel del. Samtidigt så är de ju inte maskiner, och hon är ung. Ändå kan jag tycka att det är något hon borde tåla.

Det har även hänt att hon tänt till medan hon varit i famnen, dock när hon var mycket mindre. Trots att hon själv velat upp, så har hon plötsligt vänt, morrat och huggit efter en. Detta har hänt ca 3 gånger, senast midsommarafton men då var inte jag med så det kan jag inte riktigt uttala mig om.

Hon är som sagt väldigt tuff och hård i huvudet, och jag upplever henne ofta som dominant. Så, hur ska jag reagera? Tips? Vad ska en bra hund tåla, och vad ska en hund inte behöva stå ut med?

/En något förvirrad General

Sv: Ok eller inte?

En hund ska aldrig någonsin vakta eller morra åt en människa, det är oacceptabelt.
Så jag tycker att du gjort det enda rätta, att visa iväg hunden och tydligt säga att du får inte vara mer om du inte sköter dig.

Ungefär så jag tänkte. Även om vakthundar ska visa skärpa så är det ju en sak om det är en utbildad vuxen, eller en valp...

Det som grämer mig är ju att hon gjort om det, och förmodligen kommer göra det igen. Hon känns "lömsk" ibland helt enkelt. Hon är dessutom väldigt självständig av sig, vilket gör att hon förmodligen inte tar till sig särskilt nämnvärt om vi "stänger ut" henne. Hittills har vi skjutsat ner henne från sängen med en jävla fart (under x antal glåpord) och hindrat henne från att gå upp. Hon försöker ett par gånger men skiter sedan i det och går helt enkelt och lägger sig någon annanstans. Oftast hoppar hon upp igen lite senare.

I helsike heller att hunden ska tillåtas morra och hugga efter en familjemedlem. Att bara skicka ned hunden från sängen är en alldeles för mild behandling. I det här läget ska hon inte ens tillåtas gå upp där.

En hund ska tåla extremt mycket från sin förare och dess familj. Man ska kunna snubbla över dem, kliva på dem, flytta dem och i princip hänga dem upp och ned i svansen om det skulle behövas. Vid smärta ska de tjuta, inte hugga. Förvisso finns det raser med stor integritet och jag skulle inte yvas över att de visar sitt ogillande vid närgången och obekväm hantering, men det finns en gräns även där. Boxer hör dock inte till dessa raser.

I helsike heller att hunden ska tillåtas morra och hugga efter en familjemedlem. Att bara skicka ned hunden från sängen är en alldeles för mild behandling. I det här läget ska hon inte ens tillåtas gå upp där.

En hund ska tåla extremt mycket från sin förare och dess familj. Man ska kunna snubbla över dem, kliva på dem, flytta dem och i princip hänga dem upp och ned i svansen om det skulle behövas. Vid smärta ska de tjuta, inte hugga. Förvisso finns det raser med stor integritet och jag skulle inte yvas över att de visar sitt ogillande vid närgången och obekväm hantering, men det finns en gräns även där. Boxer hör dock inte till dessa raser.

Kan inte annat än hålla med. Sedan kanske jag inte alltid tycker att man behöver slänga iväg sin hund och förbjuda den att vara i sängen bara för att den beter sig dumt, men det beror ju helt klart på vad man har för hund, hur den beter sig och varför.

Mår din hund verkligen bra..? Vill inte på något sätt förolämpa dig, men en 7-månaders valp som tänder till kraftigt och hugger efter folk har jag bara mött EN gång. Det var en Akita som senare fick avlivas pga detta beteendet.

För det första tycker jag inte att du ska "bjuda" på såna här situationer. Dvs hunden ska inte ligga i sängen eller soffan, hon klarar uppenbarligen inte det. Sen tycker jag nog att det är dags att ta i... Hur du gör är upp till dig, men det är definitivt inte okej.

Hon verkar ju inte vara helt klar över sin plats o sin rang.

Menar inte att du ska bruka våld på något vis men du säger själv att hon inte verkar bry sig nämnvärt av bara bli bortkörd, så kanske kan du komma på något som gör att det blir riktigt jäkla obekvämt för henne att bete sig så...

För är hon så självständig som du säger tror jag inte att hon kommer att sluta med sitt beteende förrän hon märker att hon själv inte får ut något som helst utav det.

är inte det lite fel ände att börja i? om hunden skiter i att den inte får vara med, hur bestraffar man den då? om den skiter i att den får ligga inlåst på toaletten, hur bestraffar man den hårdare då?

jag tror mer på att göra det fantastiskt roligt och gynnsamt att vara nära, för det är först då som det blir betydelsefullt för hunden att få vara med och alltså hemskt tråkigt att inte få vara det.

Hej:) är själv ägare till en boxer kille på snart ett år . Tycker att detta låter som en dominanshandling från er boxer, har själv sett att boxrar kan tända till , vår har gjort det 2-3 ggr vid passning av goda ben. Har du någon gång tagit tag i henne lugnt i nacken och sen ett framben , lagt henne ner på sidan? Ett bra sätt att få dem lite låga , lugna , när vi börjar att skrika och blir stressade är det inte bra med en boxer, dem stressar gjärna upp sig. Har själv lagt ner min hund vid dessa tillfällen när hans pittbullmaskineri visade sig , efter dem läggningarna har han blivit mkt mer lugnare . Träna också mkt mer kontakt övningar , se i ögonen mm innan man får lov till saker o ting....lugnt o bestämt ..och sen givetvis mkt lek lek, boxrar uppskattar alltid leken.:D

Har du någon gång tagit tag i henne lugnt i nacken och sen ett framben , lagt henne ner på sidan?

Ursäkta, men det där är enligt mig ett otroligt dåligt tips. Du riskerar att gå in i en ordentlig maktkamp med hunden, som redan visat sig vara dominant. Hon lär inte ge upp i första taget, och det gör bara saken 1000 gånger värre.

Nyfiken... Har du något lite mer konstruktivt tips, exempelvis hur du skulle göra ist?

Min förra hund, en Samojed var lite som din boxer tjej.
OTROLIGT dominant och tyckte hon va bäst i hela världen och hade väldigt svårt att ta åt sig av tillsägelser.....

En dag gick hon över gränsen för vad man kan tåla ( hon hotade min lilla systerson) och då j-vlar fick hon veta sin plats ( låter kanske som om ja slog ihjäl henne men sjävklart va de inte så;) )

Men då va de verkligen allvar, jag var sååå förbannad och visade med hela min kropp och röst att NU har du gjort J-VLIGT fel och gör du om detta igen så dödar ja dig......(inte bokstavligen talat men för att markera att de va fel)

Detta funkade på henne och hon tog åt sig rejält av detta den gången och efter det var de aldrig några problem mellan oss eller några andra heller, hon hade insett sin plats i rangen och vi visste nu va vi hade varandra och jag kände att nu gick hon faktist att lita på, hon hade insett att hon va inte ledaren........

Ursäkta, men det där är enligt mig ett otroligt dåligt tips. Du riskerar att gå in i en ordentlig maktkamp med hunden, som redan visat sig vara dominant. Hon lär inte ge upp i första taget, och det gör bara saken 1000 gånger värre.

Om hunden inte ger sig och lugnar ner sig/slutar kämpa emot efter bara en liten, liten stund om hon "lägger ner" hunden ska hon sluta exprimentera själv och ta hjälp av en riktigt duktig tränare, för en sådan hund har mycket stor potential att bli riktigt farlig om den bara är 7 månader och redan anser sig vara kung.

Man ska aldrig lägga ner en hund där minsta antydan om att misslyckas finns, att som ägare "ge upp" då gör bara allt så fruktansvärt mycket värre ..

Ja, det var det jag menade med (även om det inte framgick ;)).
Jag menade alltså att tror hon inte att hon kan "lägga ner hunden" själv ska hon ta hjälp av en tränare som kan hjälpa henne med tips och råd. För enligt min mening ska man kunna "lägga ner" sin 7 månaders valp utan att den kämpar emot och har chans att vinna.

Precis..

Lägger man ner hunden så ska man som ägare inte vara den som ger sig, oavsett vad hunden reagerar som = minsta tvekan om att man kan klara av att hålla hunden om den blir totalrabiat, så ska man inte lägga ner den.

Personligen gillar jag inte alls detta med nedläggningar, just för att det oftast (inte alltid, men oftast) inte görs på rätt sätt och istället för att hjälpa upp situationen, så förvärras den dramatiskt.

Jag fattar inte heller grejen med att lägga hunden.. Mina hundar lägger sig själva om jag är riktigt förbannad, men jag skulle inte själv "lägga ner" dem.

Tror mycket mer på att nipa till dem och själv reagera jäkligt fort.

Jag tror att många i "nedläggningar" blandar ihop hundens antingen panik alt. hundens kampvilja med "att vilja ta över". Är man dessutom inte själv balanserad utan förbannad för att hunden tex nafsat sambon och så börjar man vräka omkull hunden med tanken att den ska fan ge sig, och så får man mothugg för att hundens kamp kickar in...ja, jag ser inte hur det blir bättre?

Jag skulle rekommendera rutiner och regler. Styr upp allt, lugnt och konsekvent. Kan inte hunden ligga i sängen ska den heller inte göra det. Ska hunden ligga i sängen, träna den att gå ner. Häng på ett koppel i värsta fall för att enkelt visa hunden hur man går ner.

Det är precis det jag menar, och hunden har redan visat tecken på att den inte tar åt sig, och då blir det oftast bara ännu jävligare om man ska hålla på o "lägga ner" hunden. Och att ge ett sånt tips på ett forum, och få det att låta plättlätt, det tycker jag är en dålig ide.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 163
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 403
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 693
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 449
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka