Ok eller inte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 4 958
Sv: Ok eller inte?

Det där med nedläggning tycker jag funkar super bra på vissa hundar men absolut inte på andra. De hundar jag har tränat har varit väldigt dominanta och de har jag nästan alltid lagt ner och visat tydligt och klart för hunden att jag är ledaren och hon har inget att sätta emot. Det kan bli en del tjafs självklart men om man inte ger sig så ger hunden sig till slut och efter det har allting fungerat super bra med dessa hundar.

Andra hundar däremot skulle inte vara möjligt att göra så på då de helt enkelt inte var/är lika starka individer. Använder man det på fel hund kan man ha stukat hunden för livet.

Det är viktigt tror jag i din situation att visa att du är ledaren en gång för alla. Detta kan ju givetvis göras genom vanlig hederlig lydnadsträning till exempel. Sen är det ÄNNNU viktigare att sambon ser till att träna massor också så hunden förstår att han står över hunden. Egentligen är det väl mest han som måste sätta sig upp mot hunden så att hunden förstår att han är en starkare individ än hunden.

Nu blev det lite rörigt här men hoppas du hänger med på vad jag menar.

Det där med nedläggning tycker jag funkar super bra på vissa hundar men absolut inte på andra. De hundar jag har tränat har varit väldigt dominanta och de har jag nästan alltid lagt ner och visat tydligt och klart för hunden att jag är ledaren och hon har inget att sätta emot. Det kan bli en del tjafs självklart men om man inte ger sig så ger hunden sig till slut och efter det har allting fungerat super bra med dessa hundar.

Andra hundar däremot skulle inte vara möjligt att göra så på då de helt enkelt inte var/är lika starka individer. Använder man det på fel hund kan man ha stukat hunden för livet.

Det är viktigt tror jag i din situation att visa att du är ledaren en gång för alla. Detta kan ju givetvis göras genom vanlig hederlig lydnadsträning till exempel. Sen är det ÄNNNU viktigare att sambon ser till att träna massor också så hunden förstår att han står över hunden. Egentligen är det väl mest han som måste sätta sig upp mot hunden så att hunden förstår att han är en starkare individ än hunden.

Nu blev det lite rörigt här men hoppas du hänger med på vad jag menar.

När du möter en individ som inte blir stukad för livet, utan som biter dig i ansiktet så att blodet sprutar, vad är b-planen? Eller när du tycker att du har visat hunden att du bestämmer och den verkar slappna av, och så gör den om ofoget en kvart senare?

Missa inte resten av mina meningar efter LUGN nedläggning..kontaktövningar...Är ingen förespråkare på att alltid och alla hundar går att läggas ner för att få dem låga. ,Men som flera här också har sagt att kan man inte lägga ner en 7 månaders tik lugnt då kommer man att få stora bekymmer i framtiden när den ev tänder till i fel situation, en boxer är väääldigt stark , har kamp i aveln långt ner i generna..inget man vill se hos denna ras , dem ska vara glädjesputande brukshundar.:laugh:

Har hållt med brukshundar i mer än 15 år och jag blir lite rädd när jag ser allt skrivande om bestraffningar och sätta på plats, den ena värre än den andra.

Hon låter som hon är osäker på flocken och sin plats i den. Man prylar inte in lugn och trygghet i en hund eller häst heller för den delen. Utsätt er inte för situationer som troligtvis blir fel som tex i sängen förrän ni har ett mer stabilt förhållande. Självklart måste du/ni visa att det inte är acceptabelt beteende om ni nu hamnar i en sådan sits. Då hon tydligen anser att du är ledaren får du ännu så länge ta den biten, tex genom att ta tag i halsskinnet och stirra i ögonen och med dov/mörk röst tala om att det var fel (jag morrar åt mina).

Varför inte involvera sambon mer i träning, rastning och lek. Låt honom gå ut och leka, ge mat osv. Lägg hussespår där hon får leta upp honom och godis/leksak. Låt honom stå för roligt en tid.

Ta kontakt med närmaste Brukshundklubb för kurser. Rekommenderar böcker skrivna av Anders Hallgren där du finner tips och råd om övningar som ni kan göra.

Det måste vara roligt och tryggt i flocken, inte frustrerande och jobbigt.

LYCKA TILL

Har hållt med brukshundar i mer än 15 år och jag blir lite rädd när jag ser allt skrivande om bestraffningar och sätta på plats, den ena värre än den andra.

Självklart måste du/ni visa att det inte är acceptabelt beteende om ni nu hamnar i en sådan sits. Då hon tydligen anser att du är ledaren får du ännu så länge ta den biten, tex genom att ta tag i halsskinnet och stirra i ögonen och med dov/mörk röst tala om att det var fel (jag morrar åt mina).

Bra tips om att involvera sambon, men...

Om du har en hund som inte alls funkar som de enligt din mall, tex min tyska jaktterrier-blandning, hon hade suttit som en smäck i näsan om jag hade "morrat" åt henne, tagit henne i nackskinnet och stirrat henne i ögonen.
En sån hund funkar det mycket bättre att nipa åt och med kroppsspråk visa väldigt tydligt vad man tycker, jag tar inga närstrider med en sån hund.

En mycket tuff hund som inte tar ngn skit biter garanterat av en näsan om man skulle ta tag i den så som du beskriver. Är du inte beredd att med en avbiten näsa fullfölja den "kampen" och vinna den så tycker jag att det är fel väg att gå.

Till ts
Börja med att bestämma över så mycket som det bara går i hundens vardag, när, var och hur med ALLT.

Svarar den upp och försöker bita om du tar tag i den så undvik sådana situationer om du inte säkert vet att du kan vinna.

Nyp eller "bit" den hellre med handen om du måste bryta ett felbeteende då.
Skäll ner den med ditt kroppsspråk, dvs stelt, stort och långsamt med en mörk röst.. Om den går eller springer iväg, inte bryr sig så gå efter den så tills den stannar, visar att den tar åt sig. Rek att du tar kontakt med någon kunnig som kan hjälpa dig. Även att du om du inte redan har gjort det kollar upp hunden så det inte finns några fysiska fel på den.

Mvh

KL

Nu ska jag försöka svara alla, skjut mig inte om jag missar någon :D.

Jadzia: jag håller med dig där angående vad hunden ska tåla. Vid smärta hugger/nafsar hon dock, inget tjut där inte... :crazy: att hon inte är särskilt boxerlik i mentaliteten gick upp för mig redan efter att ha haft henne ett par veckor hemma. Boxrar beskrivs som vänliga, lugna och läraktiga. Man skulle väl ungefär kunna säga att hon är en ganska duktig motsats, även om hon till viss del är läraktig (om det inte finns tillräckligt mycket att vinna på om man lyder är en annan femma). Vänlig är hon väl också, om än för skarp.

lady_vip: jag förstår hur du menar, även om jag dock inte tänker "dömma ut" henne redan nu. Det är en jävligt glad och mysig hund, om än alldeles för skarp. Utveckla gärna hur du tycker att jag ska "ta i", och varför du tror att jag inte redan gjort det?

Anneli: som flera andra nämnt så är nedläggningar inte att rekommendera till denna typ av hund. Det försökte jag redan när hon var valp efter tips från uppfödaren, hon kämpar dock emot alldeles för mycket och hetsar upp sig rejält. Vill poängtera att jag aldrig bara släppt henne, utan väntat tills att hon slutat hugga. Kontaktövningar har vi kört sen hon var 12 veckor. Hon sitter alltid ner, tittar i ögonen och väntar på varsågod när hon t ex ska få mat eller gå ut/in genom ytterdörren. So far so good. Men sen då? Leker gör vi också. Bara för att hon inte blir lugn när jag lägger ner henne betyder dock inte att vi behöver få "stora problem" i framtiden.

yemma: "en del tjafs", skriver du. Vad är "en del tjafs" för dig? När det gäller valpen så passar Gnists ord bättre in: totalrabiat. Hon sätter sig direkt i försvarsställning med diverse riv och hugg, och som flera redan har skrivit så är det inte någon idé att gå upp i en sån kamp mot henne. Att jag kan hålla henne vet jag redan, men det har ändå inte gett det resultat jag önskat.

Naisimaisi: ja, antingen är hon osäker eller så tycker hon att hon står över sambon. Dock håller jag med lady_vip angående att ta henne i nackskinnet, det slutar liksom inge bra där heller. Sambon är nästintill lika involverad i hundarna som jag, dvs han ger mat, leker, rastar osv. Dock är han inte lika hundvan och har t ex svårt att läsa av hennes kroppspråk vissa gånger.

Zantha: tack för tipsen! Till vardags är det ganska sällan som hon behöver korrigeras, ett nyp eller rösten brukar fungera. Jag har för mig att hon gärna börjat "fjanta sig" när jag tagit i mer med kroppspråket de gånger det har behövts.

Lite allmänt: tack alla för era råd! Hon är tyvärr inte den enda valpen i kullen med denna typ av skalle, jag skulle till och med säga att hennes syster varit värre. Hennes ägare gjorde som så att de la ner henne på rygg och bet henne i bröstkorgen. Huruvida det gav den önskade verkan låter jag vara osagt då de fortfarande har ledarskapsproblem de också. Enligt uppfödaren var det dock helt normalt att valparna kunde bete sig såhär.

Jag som är van vid sällskapshundar och mjuka jakthundar har nästan blivit lite smått chockad de första gångerna hon började morra. Nu händer det ju förvisso knappast varje dag, eller ens varje månad, men det är fortfarande flera gånger för många. Att jag dessutom fått höra dubbla budskap under tiden hon var valp från uppfödaren och från folk runt omkring gjorde det ju inte heller lättare. Jag hoppas dock att vi får ordning på det här, för det är svårt att tro att det skulle finnas något ont i henne. Det är jävligt mycket go i den hunden men med rätt hjälp och träning kan hon säkert bli riktigt bra.

Lite knapplån.

Jag förfasas över allt dravvel om dominans o ledarskap som ges uttryck för i tråden, man skulle kunna tro att det är texter från 50 - 60 talen.

Jag samarbetar med mina hundar, o visar vänligt men bestämt vad som gäller.
Ömsesidig repekt kallas det.
Har aldrig haft någon vek hund, o nog har jag drämt en o annan av dem i backen, men bara i korrigerigssyfte då hunden vetat att den gjort fel, tex omotiverat bitit en tacka, eller sprängt en flock kor.
Hade jag dängt ner någon av mina hundar rakt out of the blue, så hade jag varit många näsor fattigare.

Det verkar som de flesta har problem med att se skillnad på inlärnings situationer o kravfas.

En klok författare, Irwing Holland, skrev i en av sina böcker:
"Hunden gör aldrig fel, det är du som utsätter den för situationer den inte klarar av/är mogen för"

*KL*

Att ta den kampen som det innebär att "lägga ned" hunden i det läge när den redan visat att den inte tänker ge sig ( morrat, lr hotat) innebär bara en ÄNNU större kamp. Ägaren blir förbannad/frustrerad och tar tag i hunden, och hunden svarar upp. Oftast så resulterar det i en otroligt onödig situation som skapar problem mellan hund och ägare.
Min tik kan jag tex "lägga ner", i helt andra syften. Tex normal kroppsvisitering, mys och gos. Då har jag helt enkelt talat om för henne att "Nu vill jag att du ligger här, face it" typ. Hon har lärt sig att acceptera detta, och lägger sig självmant ner när jag ber henne. Dessutom så är hon så pass ranglåg att hon har lagt sig på rygg de FÅ gånger jag blivit riktigt jävla förbannad. Jag tycker att i de lägena som TS beskriver, så är det HELT fel att drämma ner hunden på backen. Varför göra situationen hundra resor värre?
Jag hade istället gjort som många andra beskrivit i denna tråd, uteslutin hunden ur gemenskapen, visat med hela kroppen att jag verkligen inte tycker om detta. Och så handlar det mycket om hur konsekvent man är. Det fungerar inte att "mjäka", ena sekunden så går det bra, och andra sekunden så blir man förbannad.
Så jag tror på konsekvens, och att verkligen visa att det absolut inte är ok. Jag tror på att bestämma över varje litet steg hon tar, det kanske låter hårt, men det verkar som en hund med mycket egen vilja.

Håller med i det som Naisimaisi skriver!
Involvera din sambo, det borde vara han som talar om för henne att hon gör fel (att hon är lägre i rang) tycker jag. Sambon borde väll vara den som blir "krontokig" på henne när hon morrar eller biter, man förkänar sin rang i flocken den ges inte gratis. Kan inte sambon gå någon kurs tillsammans med eran hund?

Jag tycker du ska "dra åt ramarna" för din hund. Ha zoner i hemmet där hon inte är tillåten. Lämpliga ställen är sängen, soffan och t ex i närheten av matbordet. Var bestämd och schasa iväg henne när hon försöker komma in i dessa zoner. Du som ledare måste visa din hund att det är du som bestämmer när det är ok att hon träder in i gemenskapen. Lär henne att hon ska gå och lägga sig i sin säng eller annan utvald plats så blir det mycket enklare när det t ex kommer folk på besök eller du och din sambo ska ha "egen tid". Jag vet att det är mysigt med hunden i sängen och i soffan men det är inte läge för henne att vara där just nu.

lady_vip: jag förstår hur du menar, även om jag dock inte tänker "dömma ut" henne redan nu. Det är en jävligt glad och mysig hund, om än alldeles för skarp. Utveckla gärna hur du tycker att jag ska "ta i", och varför du tror att jag inte redan gjort det?

Klart att du inte ska dömma ut henne! Du har bara mycket hund att jobba med och du klarar säkerligen ut det galant.

Jag hade gjort som flera andra beskriver, dragit åt svångremmen ganska mycket. Att inte tillåta henne ta så många intiativ så länge hon inte klarar det. Självklart kan du fortsätta med det i träningen, men inte i vardagen.

Det var så längesen min tuffa hund var valp och jag har nästan glömt hur jag gjorde. Hon är tolv år nu och världens trevligaste hund, jag var barn när hon var valp och kan inte tänka mig att allt gjordes rätt, men det blev bra. Så du klarar detta också!

Jag tycker du ska "dra åt ramarna" för din hund. Ha zoner i hemmet där hon inte är tillåten. Lämpliga ställen är sängen, soffan och t ex i närheten av matbordet. Var bestämd och schasa iväg henne när hon försöker komma in i dessa zoner. Du som ledare måste visa din hund att det är du som bestämmer när det är ok att hon träder in i gemenskapen. Lär henne att hon ska gå och lägga sig i sin säng eller annan utvald plats så blir det mycket enklare när det t ex kommer folk på besök eller du och din sambo ska ha "egen tid". Jag vet att det är mysigt med hunden i sängen och i soffan men det är inte läge för henne att vara där just nu.

Och lady_vip:

Arrgh, mitt hjärta kommer blöda för henne. Men jag vet ju att ni har rätt. Hur ska jag börja? Ska dessa ställen bli totalt förbjudna för henne direkt? Måste de helförbjudas, eller räcker det med att hon sitter ner och väntar på ett varsågod? Köket är litet och hon äter/har vatten bredvid köksbordet, däremot tillåter vi inte tiggeri. Badrummet däremot är en zon hon kan förbjudas i, men då och då måste jag ju bada henne? Dessutom, så har vi en till hund som klarar att vara i säng, soffa osv. Måste dessa områden bli förbjudna för honom med...? Kanske dumma frågor, men jag har som sagt aldrig haft dessa problem innan.

Folk på besök är ett annat problem vi har. Hon älskar människor och är en typisk "överglad" boxer, och blir alldeles vild när folk kommer. Hoppar, trots att hon vet att hon inte får, studsar och bli alldeles "klängig". Vi har kommit så pass långt att hon ska sitta när man hälsar på henne men det är mycket myror i brallan på denna hund... :angel: hon märker direkt vilka hon dessutom kan "köra över" sas.

Jag förstår att det kommer att göra ont i dig men i det här läget är det bäst att sätta klara bestämda gränser. Badrummet går det visst att duscha henne i men då är det du som tar in henne där och hon bestämmer inte själv. Men hon ska inte få gå in som hon själv vill. Självklart kan den andra hunden fortfarande få vara i sängen och soffan. Det behöver inte vara millimeterrättvisa. Däremot ska det vara totalförbud i soffa, säng och ev kök. Förbudet att vara i köket kan vara närni äter. Men förövrigt får hon vara där. När ni sätter er till bords ska hon ut därifrån. Hon kommer nog att lära sig fort. Konsekvent träning är nog, som jag ser det, bästa lösningen för er och hunden.

Och lady_vip:

Folk på besök är ett annat problem vi har. Hon älskar människor och är en typisk "överglad" boxer, och blir alldeles vild när folk kommer. Hoppar, trots att hon vet att hon inte får, studsar och bli alldeles "klängig". Vi har kommit så pass långt att hon ska sitta när man hälsar på henne men det är mycket myror i brallan på denna hund... :angel: hon märker direkt vilka hon dessutom kan "köra över" sas.

Håller med de andra som säger att du måste styra upp, kriterierna bestämmer ju du, sen är det konsekvens som gäller. Det är ju ofta det som är svårt.
När det kommer folk så skulle jag inte låta en sån hund hälsa överhuvudtaget.

Skulle en mäniska komma ut i hallen och bete sig som din hund skulle man ju stillsamt fundera på om "alla hästarna var i stallet."

Säg till de som kommer att de måste ignorera hunden, som du platslägger innan du öppnar och där kan hon gott ligga kvar.

Du har fått många svar som i botten betyder samma sak bara olika ord, skälla med mörk/dov röst, nypa/bita med handen, osv, osv, osv. En del tips funkar på en del hundar och en del inte! Att tex hålla tag i nack- eller kindskinnet hindrar henne från att hoppa upp och bita av näsan som så många säger kommer att hända:confused:.

Jag vidhåller osäkerhet på flocken och jag tror inte du får en hund lugn, säker och trygg genom att utestänga från flocken. Hur ska hon kunna hitta sin plats om hon inte får vara med? Låt henne få vara med i samma rum men gå och lägga sig på sin plats. Då kan du dessutom hålla koll så att hon inte tuggar på sig själv eller inredningen i ren frustration. Har du möjlighet så ha en "filthörna" i köket, matplatsen, vardagsrummet osv som hon kan ligga på när ni äter tex. Då får hon vara med utan att hon bestämmer något. Går hon där ifrån så lugnt men konsekvent ta tillbaka henne till sin plats. Låt henne gärna ha tex grisöra att ligga och tugga på så att det blir positivt att vara på sin plats.

Läs lite om hur vargar uppför sig mot varandra. Om en varg sticker från flocken, då får den däng av ledaren. Då har den lämnat flocken och därmed lämnat en glipa i försvaret mot andra. Här vill ni utesluta från flocken vilket strider mot det som känns naturligt. Tex om en ranglåg varg ligger och tuggar på ben så går aldrig någon annan fram och tar benet! Hur många människor tycker inte att dom ska kunna rycka matskålen för hunden när som helst för att visa dominans!! Många hundar reagerar då genom osäkerhet och känner istället att de måste passa ännu mer.

En bra ledare skapar trygghet i flocken, ser till att de inte behöver gå hungriga, vågar sova tryggt osv. En dålig ledare är en som de inte vet vad som ska hända med, alltså otryggt.

Hoppas att jag lyckas förklara vad jag menar!
Lycka till

I helsike heller att hunden ska tillåtas morra och hugga efter en familjemedlem. Att bara skicka ned hunden från sängen är en alldeles för mild behandling. I det här läget ska hon inte ens tillåtas gå upp där.

En hund ska tåla extremt mycket från sin förare och dess familj. Man ska kunna snubbla över dem, kliva på dem, flytta dem och i princip hänga dem upp och ned i svansen om det skulle behövas. Vid smärta ska de tjuta, inte hugga. Förvisso finns det raser med stor integritet och jag skulle inte yvas över att de visar sitt ogillande vid närgången och obekväm hantering, men det finns en gräns även där. Boxer hör dock inte till dessa raser.

Kan bara hålla med..
Bra skrivet!!

Läs lite om hur vargar uppför sig mot varandra. Om en varg sticker från flocken, då får den däng av ledaren.
Hoppas att jag lyckas förklara vad jag menar!
Lycka till

Men om en varg har lämnat flocken, blir den ju lite svår att klå upp..:angel:
Jag har varit på många seminarium om flockpricipen, bla med Anders H. Jag har aldrig hört talas om ovanstående.

Min Billie var lite som din, dock helt utan aggressiva tendenser (hon var nog inte lika dominant som din verkar). Men jag känner igen allt annat du skriver, myror i brallan, är högt och lågt, manipulerar och utnyttjar folk hon läser av som svagare, uppför sig runt matte men kör fullkomligt över husse som inte är lika hundvan osv.

Precis som du fick jag i början 1000 råd och alla olika men med grundtanken: sätt åt hunden. Det dryftades på buke i superlånga trådar och jag pendlade från "hunden är stressad och osäker" till "hunden är ett kräk som måste sättas på plats". Många råd var goda men utan att träffa hunden kan man egentligen inte komma med särskilt passande råd... Dock var diskussionerna mycket inspirerande och lärorika.

Det jag kan berätta dock att det som funkade för oss (jag hittade en guldklimp till instruktör som hade många år med rasen bakom sig) var att Billie behövde en svart-vit tillvaro och högre krav att leva upp till. Jag krävde perfektion - jag fick perfektion (när jag kunde).
Dvs extremt tydliga regler, 100% konsekvens och att jag ALLTID fullföjde det jag sagt. När hon flängde runt och jag mest kände för att kasta ner henne i en djup brunn :o fick jag träna mig själv att kontra med stenlugn, nästan lite inåtvänd koncentration och bara vara grymt jävla envis.

En hund som hugger skulle jag inte vilja brottas med, nypa till eller kasta runt. Vad som än händer kan hunden göra mig bra mer illa med ett välriktad bett och där vill jag inte hamna, då har jag förlorat. Det betyder inte att jag viker mig för hunden, jag väljer att ta konfrontationen med andra medel än med våld.

Leta reda på en boxer-människa som har handskats med bruksboxrar länge. Betala med guldtackor om det är vad som krävs för att få den hjälpen, det är värt det.

Villka floskler känner jag... Det är nog inte fullt så lätt att bara ta tag i nacken på en hund som slåss och hålla den ifrån sig. Isåfall skulle vi ju varken ha hundslagsmål eller människor som blev bitna?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 149
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 371
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 686
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 439
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka