Ökade kostnader och djurägande

kolblakkur

Trådstartare
Kostnaderna för djurfoder har ökat, försäkringspremier har ökat, priset på strö har ökat och även veterinärvården har ökat i pris (som exempel). Samtidigt som mycket annat, ej djurrelaterat, också ökat i pris.

Är det någon här som känner att dom äger eller har ägt sitt sista djur, på grund av dom ökade kostnaderna?

Jag sålde min häst för ett par årsen innan priserna började skena iväg, vilket jag är extremt glad över😅 Nu hade han varit svårsåld pga ras och skadehistorik.
Som det ser ut nu ser jag mig inte äga häst igen 😔 När tom kattmaten ökat 50kr sen jag köpte sist så kan jag bara tänka mig vad hästrelaterade saker ökat och kostar nu. 😬

Jag är tveksam. Har tre katter i dagsläget, känner inte att jag har råd med fler. De är ändå rätt billiga huskatter utan specialbehov.

Vill egentligen ha häst igen, men det är nog ändå främst tiden som sätter stopp.

Kostnaderna för djurfoder har ökat, försäkringspremier har ökat, priset på strö har ökat och även veterinärvården har ökat i pris (som exempel). Samtidigt som mycket annat, ej djurrelaterat, också ökat i pris.

Är det någon här som känner att dom äger eller har ägt sitt sista djur, på grund av dom ökade kostnaderna?

Nu tjänar jag bra så kostnaden för katten är inget problem, även om det märks att allt blivit dyrare. Sedan mår jag inte bra utan något djur så även om min ekonomi skulle bli tajtare är kostnaden för katten något jag skulle prioritera högt om jag måste dra ner på saker.

En häst kommer jag inte att äga igen. Även om jag har råd så har jag inte tiden samt att jag vill lägga mina pengar på andra saker.

Hade jag inte fått möjligheten att vara fodervärd med en väldigt stöttande och seriös uppfödare på nya hunden så hade jag inte vågat skaffa en hund till och jag vet inte om det blir någon mer hund när de jag har går bort. Jag kommer nog inte att klara att vara utan marsvin, men jag kommer inte att våga ha så många samtidigt som jag har haft innan utan fyra får räcka

Inte äger mitt sista djur men häst inser jag att det kommer aldrig mer bli en egen häst om det fortsätter såhär.
Hade planer på att skaffa häst igen men med dagens priser så nej det är inte värt det det är alldeles för mycket pengar i sjön.
Även om det hade fungerat rent ekonomiskt har jag inte lust att lägga lika mycket på en häst som vad boende mat och bil kostar mig.
Häst är en hobby inte något livsnödvändigt som att bo och äta.

Nej.
Har hästarna hemma så "slipper" inackorderingskostnaderna. Det är såklart inte gratis att ha dem hemma heller, men stallinvesteringarna är inbakade i bolånet och har ökat värdet på fastigheten så det går nog jämt ut på sikt.

Vid skada eller sjukvård som kräver omfattande klinikinsats som inte täcks av försäkring har jag redan bestämt mig för att avlivning är ett alternativ.

Men även om allt blivit dyrare har jag fortfarande en hel del marginal kvar innan det blir så dyrt att jag måste minska ner.
Men då blir första steget att bara ha en häst och ta in en inackordering.

Däremot är jag lite trött på djurägandet, för alltid är det något.
En häst och en katt.. Det hade räckt.

Jag är van att lägga 50-70% av min inkomst på mina hästar, och det har jag svårt att se att det kommer att ändras. Men jag kommer kanske inte att kunna ha lika många hästar i framtiden.
Känner mig priviligierad som kan välja att ha det så.

Nä, de kollegorna utgör grunden för företaget. Men marginalerna har gått i botten, så det är inte långt bort längre att tvingas lägga ner.

Om min sjukdom inte eskalerat så fort, så hade jag haft minst en häst fortfarande.
Så det är inte konstnaderna som fick mig att sluta med hästar. Jag hade ju hästarna hemma, bra foderleverantörer och bor kvar på gården, så det var inte så stora kostnader.

Jag tänker lika med hund, så länge jag kan så finns det en hundkompis hos mig och när det inte går längre så kommer det alltid att finnas en katt :heart
Idag har jag "bara" en hund och en katt :)

Jag tror att vi kanske börjar nå "peak djursjukvård" där vi har en så avancerad och därmed dyr djursjukvård att den blir för dyr att driva att vi istället ser en återgång till tidigare nivår, där man gör enklare ingrepp och kanske tar bort djur för saker som idag kan göras men egentligen är svårmotiverat ekonomiskt och ibland djurvälfärdsmässigt. Bara för att man KAN rädda nästa alla djur så vette tusan om det borde göras.
Jag har blivit betydligt krassare, men det har kanske med ålder/mognad att göra. Trots att jag idag har mycket mer marginaler ekonomiskt än i början på mitt hundägandeskap.

Jag vacklar lite. Har en häst idag och kanske blir det en till häst om något/några år. Eller så lägger jag ner helt den dag hästen tas bort. Det skulle vara skönt att vara lite ledig från allt ansvar.

Samtidigt vet jag sen tidigare att jag inte mår bra av att vara utan häst. Hm…

Rent ekonomiskt är det skönt att bara ha en häst, när jag hade tre för ett år sen gick jag back varje månad och fick ta pengar från mitt pensionssparande. Nu börjar jag äntligen kunna spara igen och det är en trygghet jag inte vill vara utan.

Jag tror inte att jag kommer skaffa någon mer häst utan lägger stövlarna på hyllan när de här är borta och lägger ner det helt. Tror det blir svårt att börja som medryttare efter alla år som hästägare.

När det gäller hundarna vet jag inte, funderar på att låta dem följas när det snart är dags för varulven, men katt tror jag inte jag kan leva utan. Kanske att det kan bli en hund nån gång i framtiden.

Helt djurlös kommer jag nog aldrig att kunna vara även om smärtan att skiljas är fruktansvärd, men den gigantiska tomheten utan tror jag blir för svår.

Jag har ju varit utan häst sedan hösten 2019, och känner ärligt talat att min livskvalitet är låg utan häst. (Missförstå mig inte - jag är privilegierad och vet om det. Och långt ifrån någon höginkomsttagare. Jag har i grunden ett bra liv, det är bara det att jag landat i hur viktigt hästlivet - ett aktivt och kul sådant - är för mig.) Jag har som målsättning att kunna skaffa häst igen inom en överskådlig framtid.

Däremot så kan det mycket väl vara så att det inte kommer att bli så att jag har häst samtidigt som andra djur. Jag har en katt i dagsläget, och hon kommer att få stanna hos mig - annat finns inte på kartan. Men efter henne. Jag vill känna mig trygg i att jag har råd även när oturen är framme, och alla kostnader för att ha djur (och allt annat...) springer snabbt iväg som det är nu.

Nej det har inte påverkar så pass att jag inte har råd att ha djur. Självklart märker jag av att kostnaderna ökar men det är hanterbart för min del och jag hade haft råd med en fjärde hund också om jag velat.
Har inga marsvin kvar längre men de ökade kostnaderna skulle inte hindra mig att skaffa igen.

Numera har jag bara en häst och inte tre, inackorderade i Stockholm. Kostnaderna är fullt hanterbara även om de givetvis har gått upp. För mig är hästen värd varenda öre och jag prioriterar med glädje henne framför annat.

Jag vet inte om jag kommer skaffa en ny häst efter Ärtan. Förhoppningsvis har hon ett gäng år kvar.
Ett liv utan katter är inget liv så precis som @athena_arabians är jag beredd på att dra ner på en hel del annat för att kunna fortsätta ha iaf två katter resten av livet.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 141
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 333
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 313
Senast: Edla
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka